به گزارش اکونا پرس،

محسن کیانپور، رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان «آریا افق فیار» که محصولی با نام تجاری «اسمارت کاتالیست» تولید کرده است، در فصل سوم برنامه رادیویی «جوان‌آپ» رادیو جوان در مورد فعالیت این شرکت گفت: شرکت ما تولیدکننده کاتالیست‌ها و جاذب‌های صنایع نفت و پالایشگاهی است که با استفاده از متخصصان داخلی و دانش بومی ‌موفق به تولید کاتالیست آمونیاک (۷۰۰ تن در سال) به منظور استفاده در قلب رآکتورهای پتروشیمی‌ اوره و آمونیاک و کاتالیست هیدروژناسیون اتیل بنزن به استایرن (۵۵۰ تن در سال) به منظور استفاده در رآکتور بستر ثابت پتروشیمی‌ پارس و تبریز شده است که توانایی پاسخگویی نیاز داخل و تمامی‌ پتروشیمی‌های اوره و امونیاک را دارد.
وی افزود: این شرکت که طی 10 سال گذشته تاسیس شده، فعالیت خود را در زمینه تولید کاتالیست طی 15 سال گذشته آغاز کرده است.
 رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان آریا افق فیار ادامه داد: شرکت ما قبل از دوران تحریم با شرکت‌های اروپایی همکاری داشت و در زمان تحریم تولیدات شرکت گسترش و انواع محصولات مختلف ویژه صنایع نفت، پتروشیمی ‌و صنایع غذایی به محصولاتمان اضافه شد.
کیانپور با بیان اینکه کاتالیست‌ها برای تسریع واکنش مواد مختلف در صنایع بنزین و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: کاتالیست‌ها نفت خام را به ماده با ارزشی مثل بنزین، سوخت جت و انواع مواد مختلف تبدیل می‌کند و البته در صنایع فولادی نیز قابل استفاده است.
وی با اشاره به اینکه در کشور از حدود 1700 نوع مختلف کاتالیست برخورداریم، بیان کرد: تعداد کاتالیست‌ها،  هر روز در حال افزایش است و ما در حال حاضر 10 نوع کاتالیست در فاز تولید داریم و برای 25 نوع  دیگر در حال توسعه دانش فنی آن هستیم تا بتوانیم وارد بازار شویم.
رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان آریا افق فیار، کاتالیست را جزو مهمترین صنایع کشور و قلب راکتورهای پتروشیمی، پالایشگاه و صنایعی که کاتالیست مصرف می‌کنند، اعلام کرد. 
کیانپور با اشاره به اینکه ایران از بزرگترین تولیدکنندگان آمونیاک در دنیا است، ادامه داد: شرکت ما کاتالیست آمونیاک سنتز که در پتروشیمی‌های آمونیاک و تولید کودشیمیایی قابل استفاده است، تولید می‌کند.
رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان آریا افق فیار در ادامه با بیان اینکه سیاست شرکت ما این است که در داخل ایران فعالیت داشته باشیم و سعی کنیم یکی از تولیدکنندگان بزرگ کاتالیست در دنیا باشیم. 
کیانپور در مورد صادرات کاتالیست‌ها به سایر کشورها نیز گفت: سعی می‌کنیم برای صادرات محصولمان وارد بازارهای کشورهای اروپایی و عربی شویم.
وی با اشاره به خدمات و تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری تصریح کرد: ما برای توسعه محصولاتمان از خدمات ضمانت‌‌نامه و تسهیلات نمونه‌سازی کاتالیست‌ها استفاده کرده و همچنین موفق به دریافت تسهیلات کرونایی و اخذ مشاوره حقوقی از صندوق شده‌ایم.
گفتنی است برنامه «جوان‌آپ» کاری مشترک از صندوق نوآوری و شکوفایی و رادیو جوان است که طی روزهای شنبه تا چهارشنبه با هدف بررسی ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها روی آنتن می‌رود.