به گزارش اکونا پرس،

امین ابراهیمی در ابتدای جلسه  گفت: مجموعه فولاد خوزستان با تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن و در یک جامعه آماری ۱۵ هزار و ۲۲۰ نفری از کارکنان، دومین تولیدکننده‌ی فولاد کشور است.

وی افزود: بنا داریم تولید سالانه مجموعه را افزایش دهیم. این هدف‌گذاری بر مبنای ضریب نرخ مصرف فولاد کشور در سال ۱۴۰۴ و با در نظر گرفتن جمعیت ۹۰ میلیونی است. سرانه‌ی مصرف هر نفر ۴۰۰ کیلوگرم محاسبه شده است. برای سال ۱۴۱۰ به میزان ۳۶ میلیون تن محصول فولادی برای مصرف داخلی و ۱۹ میلیون تن صادرات پیش بینی شده است.

ابراهیمی در ادامه اظهار داشت: با توجه به نزدیکی به آب‌های آزاد و هزینه صادرات کمتر از ۲ دلار، فولاد خوزستان نقش عمده را در صادرات ایفا می‌کند. با توجه به کمبود سنگ آهن برای تامین مواد اولیه نیازمند واردات از خارج هستیم. در حال حاضر ۱۰ درصد ظرفیت فولاد کشور را شرکت فولاد خوزستان تولید می‌کند. با تکمیل زنجیره‌های بالادستی، میان دستی و پایین دستی، سهم تولید فولاد خوزستان به ۲۵ درصد ظرفیت کشور ارتقا می‌یابد.

مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به پیاده‌سازی سقف استراتژی در سازمان گفت: برای استقرار سقف استراتژی در سازمان نیاز به دو ستون به نام‌های ساختار و فرآیند هستیم. اگر ساختارها و فرآیندها به درستی عمل کنند، استراتژی نیز به درستی تعریف می شود. این شرکت با سابقه ۴۰ ساله، الگوی بسیاری از شرکت‌های فولادی بوده است، اما متاسفانه در سالیان اخیر این تجربیات به روز نشده و ضعف‌هایی در این حوزه مشاهده می‌شود.

وی اشاره‌ای هم به شرایط معیشتی جامعه زد و اظهار داشت: شرایط جامعه نیز به سمتی حرکت کرده که وضعیت معیشتی مردم به خطر افتاده و با وجود فضای مجازی شاخص‌های مقایسه در جامعه تغییر کرده است. 

ابراهیمی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در هر سازمان گفت: به‌روز‌رسانی طرح طبقه‌بندی نیروی انسانی در شرکت بر مبنای شرایط روز از اهداف مجموعه است. با توجه به نقش کلیدی استان خوزستان، این مجموعه فولادی در کشور می‌تواند، الگوی مناسبی برای دیگر شرکت‌ها باشد. انتظار می‌رود طرح طبقه‌بندی، بر مبنای شرایط محیطی استان، شهر اهواز، شرکت‌های مجاور و تعریف استراتژی و اهداف به زبان فولاد خوزستان ترجمه شود تا شرکت‌ها در آینده از این طرح الگوبرداری نمایند.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه گفت: در حوزه امور پیمانکاران ضعف‌های مشاهده می شود که باید بازنگری جدی در این امر صورت پذیرد. این امر مستلزم مطالعه میدانی در داخل شرکت و مقایسه با سایر شرکت‌ها است. در سالیان گذشته تجربه‌های تلخی در زمینه طبقه بندی مشاغل در این شرکت رخ داده است عدم ایجاد عدالت در سازمان باعث نارضایتی در حوزه طرح طبقه بندی در سنوات گذشته شده است. امیدواریم با همکاری کمیته طبقه بندی مشاغل این طرح با کیفیت مناسب انجام شده تا بخشی از نگرانی‌های کارکنان پوشش داده شود.

در ادامه اسدپور از کارشناسان شرکت خرد‌ پویا اظهار داشت: برای طبقه بندی مشاغل در فولاد خوزستان نیاز به الگو‌برداری از شرکت دیگری نیست. تصمیم بر این است که با بررسی اهداف و کارهای انجام شده، توان انجام کارهای قابل تکمیل مورد کاوش قرار گیرد. همچنین با توجه به نقش هولدینگ فولاد خوزستان، تاثیرگذاری و نقش‌پذیری از شرکت‌های تابعه نیاز به بررسی دارد.

اسماعیلی دیگر کارشناس شرکت  خرد پویا گفت: ساختار در پس تکنولوژی، استراتژی و اهداف قرار می‌گیرد. ساختار باید هم‌راستا با استراتژی و اهداف کلان بوده و به تعبیر دیگر ابزار استراتژی در دست ساختار است. قابل اجرا بودن ساختار بسیار مهم است.

در پایان اشتری مدیرعامل شرکت خرد پویا ابراز امیدواری نمود، طرح بازنگری طبقه بندی با همکاری مدیران و کارکنان فولاد خوزستان به خوبی انجام شود.

گزارش خرنگار ما حاکی است، بر اساس توافقات انجام شده با شرکت خرد پویا، طرح طبقه بندی مشاغل با الگو برداری از طرح اجرا شده در شرکت فولاد مبارکه و‌ با توجه به شرایط فولاد خوزستان و‌ استان  این طرح به روز رسانی و اجرا خواهد شد.

2