به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان، سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان زنجیره آهن و فولاد کشور با رویکرد بومی‌سازی و توسعه فناوری و به منظور بهره‌برداری حداکثری از توانمندی‌های داخلی زنجیره آهن و فولاد کشور از سنگ آهن تا محصول نهایی آغاز به‌کار کرد.

 

در آیین افتتاحیه علی آقامحمدی، مدیر گروه دفتر اقتصادی مقام معظم رهبری تحریم را فرصت مناسبی برای پرداختن به توان تولیدکنندگان داخلی دانست و افزود: راه‌های ارتباط اقتصادی کشور با تحریم بسته شد و تحریم‌کنندگان با خروج از برجام تصور می‌کردند کار ایران از نظر اقتصادی به پایان خواهد رسید. امروز بر همه مشکلات و تحریم‌ها غلبه کردیم تا کشور به آسایش برسد.

وی در ادامه گفت: فولاد یک صنعت صنعت‌ساز است. شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی با تعریف ده‌ها پروژه به ارزش چند ده هزار میلیارد تومان نشان دادند، در مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌ها گام برداشته‌اند.

فناوری و علم باید در زنجیره‌های اقتصادی جاری شود و در سطح جهانی مطرح شود.

آقا‌محمدی با بیام اینکه در بازارهای جهانی شرکت‌های فولادی نباید با هم رقابت کنند، افزود: همبستگی و در کنار هم بودن شرکت‌های فولادی در بازارهای بین‌المللی به هم‌افزایی و ارزآوری ختم می‌شود.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از پیشبرد اهداف صنعت فولاد با وجود تحریم‌ها گفت و اظهار داشت: تولید فولاد کشور ۳۰ میلیون تُن و ظرفیت نصب شده ۴۰ میلیون تُن است و ایران در رده دهم تولیدکنندگان فولاد دنیا قرار دارد. اگر محدودیت‌های انرژی برداشته شوند و زیرساخت‌ها و مواد اولیه اجازه دهد، می‌توانیم به تولید ۴۰ میلیون تن دست یابیم.

وی افزود: محدودیت‌های انرژی، به صنعت فولاد کشور آسیب وارد کرده  و با وجود اینکه صنعت فولاد کمتر از ۵ درصد مصرف گاز کشور را به خود اختصاص داده است اما گاز این صنعت، فوری قطع می‌شود.

در ادامه وجیه‌اله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو، خواستار پرداختن جدی صنایع کشور به مقوله‌ی بومی‌سازی شد و افزود: در بومی‌سازی باید به دنبال کاهش بهای تمام شده باشیم. ایران توانسته با تولید متوازن فولاد در کشور رتبه دهم جهان را از آن خود کند و سهم ۶۲ درصدی تولید فولاد خاورمیانه را در اختیار داشته باشد. ارزش صادرات فولاد به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است.

وی در ادامه گفت: دستیابی به فناوری‌‌های جدید از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند به کاهش وابستگی‌ها به خارج از کشور منجر شود. سازمان ایمیدرو نیز بومی‌سازی را به طور جدی در برنامه‌های خود قرار داده و تا به امروز بیش از یک میلیارد دلار قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد بومی‌سازی شده است.

جعفری هدف اصلی برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد را دسترسی به تامین‌کنندگان صنعت و شناسایی تامین‌کنندگان جدید دانست و اظهار داشت: بومی‌سازی قطعات در صنعت فولاد گام بزرگی است. در برخی موارد، مانند الکترود گرافیتی به دنبال بومی‌سازی هستیم. در تلاش هستیم وابستگی صنعت فولاد کشور به واردات را قطع کنیم.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، کاهش نیاز ارزی در تامین قطعات و تجهیزات، دانش فنی و مهندسی و مواد مصرفی مورد نیاز از طریق ارائه فرصت‌های بومی سازی و ساخت از دیگر اهداف این نمایشگاه است، که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ایمیدرو و  شرکت های بزرگ فولادی و معدنی در آن مشارکت دارند.

95