ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا اعلام کرد در صورتی که تولید فلزات خودروهای الکتریکی خود باعث افزایش سرعت پذیرش فناوری‌‌های انرژی پاک در سراسر جهان شود، برای خرید یک شرکت معدنی آماده است؛ چرا که این نگرانی در سراسر صنعت خودروهای برقی در حال افزایش است که ممکن است عرضه کافی لیتیوم، نیکل، مس و سایر فلزات برای مطابقت با تقاضا در اواخر این دهه وجود نداشته باشد.

بنابراین این موضوع احتمال اینکه شرکت خودروسازی تسلا به حوزه معدن وارد شود را افزایش می‌دهد. علاوه بر این ماسک در کنفرانس آینده خودروهای ۲۰۲۲ گفت: «این موضوع دور از ذهن نیست. ما به هر محدودیتی در تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار رسیدگی خواهیم کرد. البته این موضوع به این معنا نیست که بخواهیم شرکت‌های معدنی را بخریم، اما اگر این تنها راه برای تسریع روند انتقال باشد، این کار را انجام خواهیم داد.»

در حالی که این غول خودروسازی قراردادهای فلزات خودروهای برقی را با تامین‌کنندگان در سرتاسر جهان بسته است، اما هدفش برای تولید سالانه ۲۰ میلیون خودرو تا سال ۲۰۳۰ – چیزی که ماسک آن را «آرزو، نه یک وعده» نامید – به منابع بسیار بیشتری از فلزات نیاز دارد. تسلا در سال گذشته کمتر از یک میلیون خودروی الکتریکی تولید کرد.

سایر خودروسازان و مدیران اجرایی از جمله کارلوس تاوارس، مدیرعامل رقیب تسلا، استلانتیس، هشدار داده‌اند که صنعت خودرو با کمبود عرضه فلزات مواجه است.

تسلا هیچ تجربه‌ای در زمینه زمان فشرده و پر زحمت ساخت و راه‌اندازی یک معدن ندارد، بنابراین تحلیلگران صنعت به خودروساز توصیه کرده‌اند که بر خرید یک اپراتور موجود تمرکز کند.

بسیاری در صنعت معدن اشاره کرده‌اند که خرید یک تولیدکننده فلزات موجود بسیار کمتر از ۴۳ میلیارد دلاری است که ماسک برای خرید شخصی شبکه رسانه اجتماعی توییتر در اوایل امسال هزینه کرده است. درحال‌حاضر شرکت خودروسازی تسلا قراردادهای تامین لیتیوم با بیش از سه شرکت فعال در این حوزه دارد. البته قرارداد تامین لیتیوم این شرکت با لیتیوم پیدمونت در سال گذشته به حالت تعلیق درآمده است.