به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی تام، در حاشیه بازدید از این شرکت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی مانند تام و جتکو مجموعه‌هایی هستند که امیدواریم بتوانند تحول و نوآوری در صنعت خودرو ایجاد کنند، تام اکنون به بلوغی رسیده که ایده‌ها و اقداماتش را می‌تواند برای ایران‌خودرو پیاده‌سازی کند و امیدواریم این نوآوری‌ها بتوانند به داشتن محصولات باکیفیت‌تر کمک کنند.
وی افزود: تام بخشی از طراحی هایش در اختیار خودش است، ولی اگر بخواهد نوآوری را توسعه دهد باید از زیرساخت‌های دانشی و استارتاپ‌ها استفاده کند.
ستاری گفت: باید به بخش تحقیق و توسعه توجه بیشتری کرد و به سمتی برویم که خودمان محصولاتمان را طراحی و به سمت دانش‌بنیان کردن صنعت خودرو حرکت کنیم. 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این که از همکاری که بین ایران خودرو و معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد راضی هستم، تصریح کرد: کشوری که حدود پنج میلیون دانشجو دارد و مساله آن نیز اشتغال آن‌هاست، احتیاج به صنعت دارد وگرنه صرف وجود کارخانه نمی‌تواند برای یک دانشگاه کارآفرینی کند.
وی افزود: برای این که حرکت به سمت صنعت رخ دهد باید به سمت طراحی برویم در واقع همین کاری که تام پی‌گیری می‌کند، یعنی خودمان طراحی کنیم تا نیاز به خارجی‌ها نداشته باشیم. 


کانون توسعه خودروهای برقی
در ادامه منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان این که قرار شد در خصوص آخرین فناوری‌های جدید در خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران چند کانون ایجاد کنیم، تاکید کرد: با طراحی مجموعه خودرو الکتریکی که توسط جتکو انجام شد این مهم شکل گرفت و باز هم یکی از اهداف وزارت صمت است که کانونی ایجاد شود تا همه شرکت‌هایی که قصد فعالیت در حوزه خودروهای برقی را دارند از دانش اندوخته شده در این حوزه استفاده کنند.
وی افزود: مبحث بعدی اتصال پذیری است که با توجه به سوابقی که تام در حوزه اتوماسیون صنعتی و خطوط تولید صنعتی دارد، قرار بر این شد که یک پلتفرم توسعه داده شود و کارگزاران آن شرکت‌های دانش‌بنیان باشند و تصمیم بر آن شد که یک پلتفرم باز را تعریف کنیم که همه خودروسازان از آن استفاده کنند.


به دنبال برگرداندن اقتدار گذشته ایران خودرو هستیم
در ادامه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تقدیر از نگاه حمایت‌گر و دلسوزانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صنعت خودرو، یادآور شد: امروز شاهد کار بزرگ و ارزشمندی بودیم و امیدواریم که تام و جتکو فرصت ویژه‌ای باشند برای این که از کارخانه به سمت صنعت حرکت کنیم و با تمام توان مراقب این هستیم که شرکت‌هایی مانند تام تبدیل به سازمان‌هایی صرفا وظیفه‌گرای دولتی نشوند.
مهدی خطیبی ادامه داد: اقدامی که شرکت تام موفق به انجام آن شد، یکی از برنامه های محوری گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای افزایش کیفیت محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو و تعمیق بیشتر ساخت داخل است و به دنبال برگرداندن اقتدار و صلابت گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو هستیم.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در تلاش هستیم با شناسایی و جذب نخبگان و جوانان مستعد و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت ها و توان دانشی آنان به توسعه صنعت خودرو کشور بیفزاییم و در این راستا شرایطی فراهم خواهد شد تا از مشاوره، ایده های خلاقانه و همکاری نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز که مشتاق خدمت به صنعت خودرو کشورمان هستند بهره مند شویم.
خطیبی تاکید کرد: برای تحقق این مهم، از همه ظرفیت ها و توان گروه از جمله سخت افزار، نرم افزار و مغز افزار بهره خواهیم گرفت و با توجه به توصیه های اکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در زمینه های توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و افزایش کیفیت صنعت خودرو داخل با کمک دانشمندان کشور، این موضوع همواره فصل الخطاب ما صنعتگران است.


کاهش هزینه ۱۰۰ دلاری برای هر برد الکترونیکی
کیوان وزیری مدیرعامل شرکت تام نیز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در راستای دانش‌بنیان شدن تولید، گفت: از سال ۱۴۰۱ و بر اساس دستور مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، حرکت به سمت دانش بنیان شدن پلتفرم برق و الکترونیک خودرو را در دستور کاری خود قرار دادیم و امروز سربلند هستیم که اعلام کنیم یکی از بُردهای مهم برق و شبکه الکترونیک خودرو که ماژول کنترل بدنه یا همان BCM است و در حال حاضر وارداتی است را می توانیم با علم و طراحی کارشناسان تام به سرانجام برسانیم. این محصول به مرحله طراحی و توسعه نهایی رسیده و در نیمه دوم امسال به تولید قطعی خواهد رسید. 
وی خاطرنشان کرد: به ازای هر بُرد کاهش هزینه حدود ۱۰۰ دلاری را خواهیم داشت و توسعه محصول برای برق و شبکه توسط خودمان انجام خواهد شد و نکته مهمتر این است که از این پس تنها یک بُرد خواهیم داشت و از وجود تامین‌کنندگان متعدد در محصولات تولیدی پرهیز خواهیم کرد.
وزیری یادآور شد: برای این که شرکت تام بهره‌ورتر شود، شرکت جتکو به تام ملحق و به زیرمجموعه توانمندِ طراحی تام افزوده شد و امیدواریم امسال در دانش بنیان شدن علم طراحی خودرو در شبکه برق و الکترونیک خودرو بتوانیم خودکفا شویم.
لازم به ذکر است، شرکت تام در عمده واحدهای کنترل پلتفرم برق و الکترونیک خودرو و به خصوص به طراحی، ساخت و تولید واحدهایی نظیر کنترل بدنه(BCM)، جلوآمپر دیجیتال(ICN)، پایش فشار باد چرخ‌ها به روش غیرمستقیم(iTPMS)، واحد ارتباطات مخابراتی تله‌ماتیک (TCU) برای خودروهای متصل همچنین در سامانه‌های کمک راننده پیشرفته(ADAS) ورود پیدا کرده است.
در حال حاضر عمده قطعات الکترونیکی خودرو به لحاظ نرم‌افزاری و سخت افزاری وارداتی هستند که یکی از قطعات مهم آن ماژول کنترل بدنه(BCM) است که وظیفه کنترل تجهیزات برق و الکترونیک بدنه و کابین خودرو را به عهده دارد و تامین آن همواره یکی از چالش‌های مهم زنجیره تامین بوده است.
 قطعه BCM در حال حاضر در مرحله نمونه‌سازی است که تا پایان شهریورماه سه نمونه آن طراحی، تولید و تست خواهد شد و قرار است نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید انبوه برسد.
در حوزه واحد ارتباطات مخابراتی تله‌ماتیک برای خودروهای متصل، پروژه مشترک بزرگی با همکاری سایر شرکت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو و جهاد دانشگاهی شریف، در حال انجام است.
در این میان نمونه اولیه پروتوتایپ ماژول تله‌ماتیک، توسط شرکت تام برای خودروهای تارا و دناپلاس طراحی و ساخته شده و تاییدیه ایران‌خودرو را دریافت کرده است. طراحی و ساخت نمونه دومی این ماژول نیز در حال حاضر به وسیله شرکت تام به اتمام رسیده و جهت توسعه نرم افزار، تحویل جهاد دانشگاهی شریف شده است. این مجموعه علاوه بر خودروهای هدف تارا و دنا، قابلیت انطباق با سایر خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو را نیز خواهد داشت.
در مرحله نخست این پروژه، ماژول تله ماتیک خدماتی از جمله تماس اضطراری برای برقراری ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی در هنگام وقوع حادثه یا شرایط بحرانی نظیر اورژانس، پلیس ۱۱۰، ارایه خدمات فنی و تعمیرگاهی در هنگام بروز نقص فنی غیرمنتظره در خودرو، ردیابی و کنترل خودروی سرقتی، مخابره اطلاعات خودرو جهت عیب‌یابی و ارایه خدمات تعمیرگاهی از راه دور و ارتباط خودرو با گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند.
در مراحل دوم و سوم نیز قابلیت‌هایی همچون پایش سرعت و موقعیت خودروهای شرکتی و فرزندان خانواده‌ها، برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، ارتباط اینترنتی لپ تاپ و موبایل سرنشینان از طریق وای فای درون خودرویی، ارتباط خودرو به خودرو نظیر اخطار تصادف و هشدار نقطه کور و... به سیستم اضافه خواهد شد.
 در زمینه سامانه‌های کمک راننده پیشرفته یا همان ADAS نیز قرار است با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان و با استفاده از تجهیزات راداری، امکاناتی از قبیل تشخیص نقطه کور (BSD)، ترمز اضطراری خودکار (AEB) و کروز کنترل تطبیقی (ACC) به خودروها افزوده شود.