به گزارش اکونا پرس،

موزه سینما به منظور جمع اوری، حفظ، ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران در شهریورماه ۱۳۷۳ توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری آغاز به کار کرد. در خرداد ۱۳۷۷ ساختمان قدیمی موزه واقع در کوچه پیرنیا خیابان لاله زار، با حضور سینماگران و معاون اول رئیس جمهور گشایش یافت.

چهار سال بعد موزه به مکان فعلی خود منتقل شد و در شهریور ماه ۱۳۸۱ باز گشایش شد.عزت‌الله انتظامی اولین مدیرعامل موزه سینمای ایران بود.

در سال ۱۳۴۱ گروه هنر ملی نمایش‌هایی مانند «تقلا» و «تیرک شکسته»، نوشتهٔ نصرت پرتوی و همچنین «زنگوله‌ها» نوشتهٔ عباس جوانمرد را در باغ فردوس تمرین کرده و بعد آن‌ها را به کارگردانی عباس جوانمرد درتلویزیون به صورت زنده اجرا کرده‌است.

در معماری‌های اخیر با توجه به مواردی از قبیل فراسطح، فرافضا و واقعیتهای مجازی، معماری نیز راه پرپیچ و خم خیال و تصور را می‌پیماید و وجوه مشترک معماری و سینما در استفاده از ابزار نوین دیجیتالی برای عینیت بخشیدن به تصورها و تجربه‌های ما از فضای شهری بر هیچکس پوشیده نیست. به طور کلی می‌توان گفت هنگامی که معماری بعنوان عام‌ترین شکل هنر با سینما ارتباط برقرار می‌کند، جذاب‌ترین پیوند هنری رخ می‌دهد.

وجود داشتن موزه سینما در تهران یک پدیده استثنایی است. این موزه از جهت تعداد عملکردها از موزه‌های مشابه غنی‌تر و کاملتر است. از طرفی می‌تواند امکان تأسیس یک سینما تک را فراهم آورد و از این جهت نقش پیشگام در میان موزه‌های جهان را داشته باشد.

تأسیس یک سینما تک در ایران که سالها آرزوی هنرمندان ایرانی بود، در دوران پیش از انقلاب به وقوع نپیوست و موانعی چون سانسور و مسائل امنیتی، کوششها را بی‌ثمر ساخت. اما پروژه موزه فرصتی را فراهم می‌آورد تا مروری بر تاریخ سینمای ایران و سینمای جهان امکان پذیر شود.

موزه سینما در تهران تنها یک موزه برای نشان دادن صامت اشیاء سینما نیست. برنامه‌های فعال موزه با تجربه‌های هیجان‌انگیزی که برای بازدیدکننده خلق می‌کنند، می‌توانند هر روز تعداد بیشماری بازدیدکننده را به موزه بکشانند.

این موزه هر هفته یکشنبه تا پنجشنبه ۹ الی ۱۷ جمعه ها و ایام تعطیل: ۱۴ الی ۱۷ واقع در خیابان ولیعصر - باغ فردوس پذیرای بازدید کنندگان است.

 تعطیلات: شنبه ها و ایام سوگواری