به گزارش اکونا پرس،

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با ادای احترام به مقام شهدای دفاع مقدس و شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تسلیت حادثه تروریستی در اهواز، اظهار داشت: دفاع مقدس برای ما ایرانی‌ها و تاریخ ما به مثابه لیله القدر است، اگر لیله القدر شب نزول ملائک بوده و تقدیر یک سال ما تعریف می‌شود و شبی برتر از هزار ماه است، هشت سال دفاع مقدس نیز چنین جایگاهی را در ایران دارد.

وی ادامه داد: از ز‌وایای مختلف می‌توان این تعریف را تعبیر کرد، در تاریخ ایران در حدود ۲۰۰سال گذشته حافظه تاریخی ما در نبردهای ایرانی با خارجی‌ها حافظه شکست است و چه در اواخر صفویه و چه تا دوره‌های بعدی، یک فضای تزلزل ملی را نشان می‌داد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هشت سال دفاع مقدس حافظه تاریخی را تغییر داد و ما در جنگی قرار گرفتیم که دو امپراطوری شرق و غرب بر ما هجوم آوردند و با هدف تجزیه ما به میدان آمدند؛ اما با وجود این ائتلاف جهانی علیه ایران، ما از جنگ سربلند بیرون آمدیم و یک وجب از خاک خود را تسلیم دشمن نکردیم. همچنین حافظه شکست پذیری دویست ساله را تغییر دادیم و ثابت کردیم هشت سال مقاومت می‌کنیم اما تسلیم نمی‌شویم.

 صالحی یادآور شد: ویژگی تاریخی و اقلیمی ایران به گونه‌ای است که تنوع اقوام و مذاهب در آن وجود دارد، وحدت ایرانی‌ها در گذشته از طریق دین و زبان شکل می‌گرفت، اما در دوان هشت سال دفاع مقدس گستره جغرافیای رزمندگان از شرق به غرب و از شمال به جنوب یک حلقه دیگر را به وحدت ملی اضافه کرد و تمام اقوام ایرانی با حس مشترک در کنار هم برای ارزش‌های انقلابی، ملی و دینی جنگیدند.

 وی افزود: با هشت سال جنگ تحمیلی یک حلقه دیگر برای وحدت ایران به وجود آمد و امروز همه اقوام ایرانی یک تاریخ مشترک باهم دارند و آن هم هشت سال دفاع مقدس است که خاطرات شیرین و تلخ با آن دارند، شهدای ادیان توحیدی و اقوام مختلف همه در کنار هم قرار گرفتند تا از ارزش‌های ملی، انقلابی و دینی حفاظت کنند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: این هشت سال برای انسجام ملی بسیار کمک کننده بود، ما در هیچ دوره تاریخی چنین تجربه‌ای برای وحدت نداشته‌­ایم، فرصتی که هشت سال دفاع مقدس برای الگودهی برای ما ایجاد کرد، حائز اهمیت است.

 صالحی بیان کرد: گستره ایرانی‌ها در دفاع مقدس بسیار فراوان است و از منظر جنسیت، مذاهب، اقوام، طبقات اجتماعی و گروه سنی همه در کنار هم قرار گرفتند، تنوع حضور در هشت سال دفاع مقدس آنقدر بالاست که برای هر فردی الگوهای زیادی وجود دارد، دفاع مقدس این فرصت را ایجاد کرده است که هرکسی برای خودش شخصیت‌های بزرگ را پیدا کرده و الگو قرار دهد.

 وی در پایان گفت: یک اقیانوس وسیعی در این دفاع مقدس وجود دارد که می توان برای الگو استفاده کرد، این هشت سال را می‌توان به عنوان نقطه ابدیت برای ایران‌ اسلامی و ماندگاری آن نگاه کرد، همچنین از اصحاب فرهنگ و‌ هنر که هرکدام ذوق هنری دارند، می‌توان برای تصویرسازی این ذخیره استفاده کرد تا بتوان از آن بهره لازم را برد.