به گزارش اکونا پرس،

موسسه خیریه دارالاکرام در حوزه حمایت از تحصیل دانش آموزان کم برخوردار و فاقد سرپرست موثر فعالیت می کند. به همین بهانه گفت و گویی با مدیر شعبه جهرم این موسسه، مرضیه واثقی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

فعالیت و شیوه عملکرد شعبه جهرم موسسه خیریه دارالاکرام چگونه است؟ عملکردهای ویژه  شما در این شعبه  چه بوده است؟

شعبه جهرم تا به امروز حدود 320 دانش آموز دارد و پنج سال هم هست که فعالیت می کنیم. روال کار ما اینطور هست که بعد از شناسایی اولیه و تصویب دانش آموز، تشکیل پرونده می دهیم. سپس مددکار به دانش آموزان تعلق می گیرد و مسئول مددکاری ما با مددکار دانش آموز شناسایی شده، به دیدن او می روند. ما ده گروه مددکاری داریم که هرکدام از آنها یک سرگروه دارد یعنی در حال حاضر ما 100 مددکار مشغول به کار داریم. خانواده دانش آموز اگر مشکل خاصی داشته باشد برای ما طرح مسئله می کنند و اکثرا مشکلات معیشتی و خاص دارند. بعد از آن ما به آنها مشاوره می دهیم که از چه طریق می توانیم به آنها کمک کنیم. اگر مشکل به شیوه ای بود که خودمان می توانستیم آن را برطرف کنیم، آن را حل می کنیم در غیر این صورت آنها را به مراکز مرتبط ارجاع می دهیم. برخی از بانیان ما علاقه مند هستند که مشکل دانش آموزان را برطرف کنند به طوری که کسی متوجه نشود، به همین دلیل ما شماره کارتی به بانی می دهیم تا مشکل آنها را برطرف کنند. اگر ما مشکلات را به بانیان ارجاع ندهیم آنها از دست ما می روند و ما هرگز نمی خواهیم که این اتفاق رخ دهد. مدارس ما به سه دسته یک، دو، سه تقسیم می شوند. برخی از مدارس واقعا ضعیف هستند و دانش آموزان هم به طبع در دروس خود ضعف دارند و حق و حقوق دانش آموزان نادیده گرفته می شود. برخی از معلمین به خوبی تدریس نمی کنند و مشکلاتی دارند که بیشتر این اتفاق در حاشیه شهر ها رخ می دهد. ما با چند مدرسه غیر انتفاعی خوب صحبت کردیم و یا تخفیف 50 و 70 درصدی از آنها می گیریم، اگر تشخیص داده شود دانش آموز وضعیت خوبی دارد و آینده مشخصی پیش روی اوست، اولین کاری که می کنیم صحبت با مدارس و ثبت نام آن دانش آموز در یکی از این مدارس شاخص است. دانش آموزان اگر معلم خوب داشته باشند پیشرفت می کنند. در حال حاضر که آموزش به صورت آنلاین هست بچه ها از مدرسه با سیستم یا موبایل و تبلت استفاده می کنند.

مسائل فرهنگی در شعبه جهرم به چه صورت شکل می گیرد؟

مسائل فرهنگی بسیاری در شعبه ما صورت می گیرد و اگر خانواده ها از نظر فرهنگی رشد کنند بسیاری از مشکلات ما کمرنگ و یا حتی برطرف می شود. خود من بسیار به موضوعات فرهنگی و کتابخوانی علاقه مند هستم و تلاش می کنیم دانش آموزان را از گوشی فاصله داده و به سمت کتابخوانی آنها را سوق دهیم. ما حدود 5 ماه هست که گروه های مجازی را برای دانش آموزان و خانواده هایشان تشکیل داده ایم، یک مدیر فرهنگی داریم که اعلام می کند و دانش آموزان در مسابقه کتابخوانی شرکت می کنند و هر دانش آموزی یک کتاب مطالعه می کند و نتیجه ای که از کتاب گرفته را به او اعلام می کند. دانش آموزان بسیار به این طرح علاقه نشان داده اند و در آن شرکت می کنند. همچنین ما به دانش آموزان این را هم گفته ایم که اگر 12 کتاب را مطالعه کنند و 60 امتیاز بگیرید هدیه خوبی دارید. در حال حاضر 70 دانش آموز فعال کتابخوانی هستند. به جز این مورد برنامه های فرهنگی دیگری از جمله شب یلدا، سالروز حافظ یا حافظ یا شهادت ائمه برای آشنایی با فرهنگ ایرانی و اسلامی، یک سری مسابقات برگزار می کنیم دانش آموزان شرکت و آخر هر ماه هدیه ای از ما دریافت می کنند. قبل از کرونا ما جلسات خاصی برای دانش آموزان و خانواده ها داشتیم در حال حاضر یک روز در هفته کارگاه های روانشناسی، موضوعات اخلاقی و ... ویژه مادران برگزار می گردد.

تامین مالی و جذب نیکوکار در شعبه جهرم چگونه است؟

ما همیار معتمد نداریم افرادی هم که مراجعه می کنند یا حامی یا همیار منطقه ما می شوند. در بعضی از مناطق مدیران همیار ما شده است که هم دانش آموز به ما به معرفی می کند و هم حامی ما شده است. این موضوع هم بیشتر در روستا ها شکل گرفته زیرا روستا های منطقه ما بسیار زیاد است. در هر روستا یک همیار با شناسایی خاص وجود دارد. باید بگویم به صورت مجازی ما کاری انجام نداده ایم اما حضوری مواردی از این دست بوده است.

ما از روز اول بانیان خاصی داشته ایم که کمک می کردند و حدود 10 سال است که با ما فعالیت می کنند. به مرور ما آنها را به عنوان بانیان خاص در نظر گرفتیم. حدود 150 نفر از آنها فعال هستند برای کمک های مالی. ما هر ماه با این عزیزان جلسه مجازی داریم و در جلسات حدودا 80 نفر شرکت می کنند. بیشتر فعالیت آنها انفاق است که در راستای موسسه خیریه دارالاکرام آن را انجام می دهند. بانیان خاص معمولا در حوزه پوشاک، سبد کالا، مسائل درمانی، وسایل منزل و وسایل ساختمانی فعال هستند.

شیوه شناسایی دانش آموزان در شعبه جهرم به چه شکل است؟

در ابتدا ما با کمیته امداد صحبت کردیم و به آنها گفتیم که دانش آموزان با معدل های بالای درسی را می توانند به ما معرفی کنند. یکسری از دانش آموزان از این طریق جذب موسسه شدند، عده ای دیگر توسط مدیران مدارس معرفی گردیدند. ما قبل از کرونا برای مدیران جلساتی ترتیب می دادیم و موسسه را معرفی می کردیم و از آنها می خواستیم دانش آموزان با شرایط این موسسه را به ما معرفی کنند. خیلی دیگر از آنها از یکدیگر می شنوند و از طریق ارتباط دهان به دهان با موسسه آشنا شده و به ما ملحق می شوند. بعد از شناسایی از منازل بازدید و اطلاعات خانوادگی دانش آموزان را دریافت می کنیم.

استقبال و همراهی خیرین با موسسه چطور بوده است؟

خیرین اگر اطلاع پیدا کنند و در جریان کامل اطلاعات ما قرار بگیرند معمولا استقبال می کنند. تا آنجایی که توانستیم ما در شناسایی موسسه تلاش داشته ایم. در جهرم بیش از 50 موسسه مردم نهاد داریم. همین افرادی که هستند و با آنها همراهی می کنیم می توانند سفیر به مهربانی شوند و دست فرد دیگری را بگیرند و جزو حامیان موسسه باشند و فعالیت کنند. البته باید بگویم این اتفاق بسیار رخ می دهد و افراد عموما توسط آشنا شدگان با موسسه با ما همراه می شوند. از نظر من برای همه سازمان های مردم نهاد حتما باید افرادی باشند سرمایه گذاری کنند به نیت موسسه. مگر ما چند حامی یا بانی داریم؟ من فکر می کنم اگر برای موسسات خیریه سرمایه گذاری شود سود حاصل از آن می تواند موسسه خیریه را زنده و سرپا نگه دارد.

متوسط بورسیه تحصیلی شما چقدر است؟

متوسط بورسیه ماهیانه دریافتی دانش آموزان به طور میانگین حدود 170 هزار تومان است اما خدمات رایگان ارائه شده به این دانش آموزان طبق آمار سال 1398 به طور میانگین 800 تا یک میلیون تومان بوده است.

به نظر شما بحث تبلیغات چه در فضای دیجیتال و چه پوسترهای شهری چقدر در شناساندن موسسه خیریه دارالاکرام موثر است و افراد چطور می توانند به شما کمک کنند؟

تبلیغات بحث بسیار مهمی است که ما در این زمینه هم باید فعالیت داشته باشیم ولی شهرستان ها  که حامی و بانی یا همیار و مددکار در موسسه حضور داشته باشند و اینها برای ما تبلیغات داشته باشند بیشتر جواب می دهد البته ما در فضای دیجیتال هم تا حدودی فعالیت داریم. پربیننده ترین کانال خبری جهرم با ما همراه و چند گزارش از ما تهیه کرده است و مخاطبان هدف بدین صورت جذب موسسه ما شده اند. افرادی که می خواهند در یک جای قابل اعتمادی کمک کنند این موسسه برای کمک به آنها خوب است.