به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، «شنبه خونین» عنوان عکسی از اچ.اس وانگ عکاس هرث متروتول نیوز است که تصویر یک کودک گریان و سوخته چینی در میان خرابه های ایستگاه راه آهن را ثبت کرده است. این عکس در جریان جنگ بین ژاپن و چین که در ماه آگوست 1937 شکل گرفت، ثبت شد. جنگی که در آن، حملات بمب افکن های ژاپن فاجعه به بار آورد و عده زیادی کشته شدند.

اچ.اس وانگ کشتار مردم در این جنگ را این‌گونه توصیف  کرد: «آنقدر مردم کشته شدند که کفش‌هایم غرق خون شد.» وانگ درباره این عکس می گوید که در میان آوار و خرابی ها آنجا کودکی گریان چینی را می‌بینید که مادرش کنار ریل قطار جان باخته است. او ادامه داد که فورا چند عکس را ثبت کرد و تصمیم گرفت کودک را به مکان امنی ببرد اما قبل او پدر کودک از راه می رسد و او را با خود می برد.

اچ.اس وانگ  در دهه 1920 با عکاسی برای آژانس های خبری چین از جمله شانگهای نیوز به شهرت جهانی رسید. عکس های وی جزو اسناد استثنایی جنگ دوم چین و ژاپن است که از جمله آنها می توان به عکس «شنبه خونین» که فراموش نشدنی ترین اثر او است‌، اشاره کرد.

این عکاس خبری چینی که در طول جنگ ژاپن علیه چین عکس های تاریخ سازی گرفته بود، تا جایی که دولت ژاپن در آن زمان برای کشتن او مبلغ 50،000 دلار جایزه تعیین کرده بود.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی است که برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است. این برنامه روز جمعه 17 دی ماه ساعت 03:15 بامداد به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعت 10:15 ،19:15و شنبه ساعت‌های 21:45،14:15،08:45 و یکشنبه ساعت 16:45برای اسپانیایی‌زبان‌های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.hispantv.com/showprogram/fotos-que-sacuden-al-mundo/534 این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.