به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه «شبه قاره»به تهیه‌کنندگی حسین مهدیان عبور کریدور اقتصادی چین و پاکستان از افغانستان و منافع این کشور و اعتراض و اعتصاب کارگران هندی در واکنش به سیاست‌های اقتصادی نارندرا مودی نخست وزیر این کشور را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

 دولت‌های چین و پاکستان تصمیم گرفته‌اند که با اجرای پروژه‌های عظیم، بندر کراچی را به استان سین‌چیانگ متصل کنند که این کریدور از افغانستان عبور می کند. مهدی باباگل‌زاده مجری «شبه قاره» در گفت‌وگو با جابین جاکوب دانشیار گروه روابط بین‌الملل از دانشگاه دهلی نو به بررسی منافع اقتصادی افغانستان از عبور کریدور چین و پاکستان از این کشور می‌پردازد و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا طالبان می‌توانند امنیت این کریدور را تامین و تضمین کنند؟

باباگل‌زاده همچنین از جاکوب می‌پرسد که واکنش قدرت‌های فرامنطقه‌ای و به ویژه آمریکا به این پروژه بزرگ منطقه‌ای چه خواهد بود؟

 موضوع بخش دوم برنامه هم به اعتراضات و اعتصاب‌های اتحادیه‌های کارگری در هند نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور اختصاص دارد. رسانه‌ها گزارش می‌دهند که حدود ۵۰ میلیون نفر به این اعتصاب پیوسته‌اند.

سعید خان مدیر مطالعات جهان از دانشگاه میشیگان به عنوان کارشناس بخش دوم برنامه به بررسی اعتراضات و ضعف اقتصادی دولت هند می‌پردازد.

سعید خان همچنین تاثیر خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی و به حاشیه راندن اقلیت‌ها و به خصوص جامعه ۲۰۰ میلیون نفری مسلمان را در رکود اقتصادی هند مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

برنامه «شبه قاره» به تهیه کنندگی حسین مهدیان روز شنبه ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود و تکرار این برنامه یکشنبه ساعت ۰۷:۰۰، دوشنبه ساعت ۱۴:۰۰ و سه شنبه ساعت ۱۲:۰۰و ساعت ۲۳:۰۰ است.علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/150101 این برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.