به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه این هفته «شبه قاره» در گفت‌وگو با کارشناسان، نفوذ روزافزون چین و رقابت این کشور با هندوستان در اقیانوس هند و وابستگی شدید پاکستان به کمک‌ها و وام‌های صندوق بین‌المللی پول را از زوایای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

سوبیر باومیک نویسنده و استاد دانشگاه آکسفورد به عنوان میهمان و کارشناس بخش اول برنامه، رقابت چین و هند را از این منظر بررسی می‌کند که آیا افزایش حضور و فعالیت چین در اقیانوس هند زنگ خطری جدی برای نفوذ سنتی دهلی نو در میان کشورهای حاشیه این اقیانوس است؟

باومیک همچنین به این موضوع می‌پردازد که چه چیزی چین را به شریک تجاری ایده‌آل برای کشورهای اقیانوس هند از جمله میانمار، مالدیو و حتی سریلانکا تبدیل کرده است؟

در بخش دوم «شبه قاره» مهدی بابا گل‌زاده مجری برنامه از اکیپ محمود روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی از لندن می‌پرسد که بسته‌های صندوق بین‌المللی پول به پاکستان و از جمله بسته اخیر شش میلیارد دلاری، واقعا به کاهش مشکلات اقتصادی پاکستان کمک می‌کند یا عاملی است برای تشدید فقر و نابرابری در این کشور؟

اکیپ محمود همچنین درباره این موضوع صحبت می‌کند که پاکستان چگونه می‌تواند وابستگی شدید خود را به نهادهای جهانی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی کاهش دهد و از نظر اقتصادی به خودکفایی برسد.

برنامه «شبه قاره» به تهیه کنندگی حسین مهدیان روز شنبه ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود و تکرار این برنامه یکشنبه ساعت ۰۷:۰۰، دوشنبه ساعت ۱۴:۰۰ و سه شنبه ساعت ۱۲:۰۰و ساعت ۲۳:۰۰ است.علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/150101 این برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.