به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، مستند «۱۰ دقیقه» به تهیه‌کنندگی مهدی عرب پیمان چهار کشور آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند موسوم به کواد برای مهار چین در اقیانوس آرام و میزان تأثیرگذاری و موفقیت این پیمان را بررسی می‌کند.

این مستند با تاکید بر اینکه تقویت پیمان کواد در جهت مهار چین در اقیانوس آرام، یکی از رئوس سیاست خارجی آمریکاست، بر این موضوع تاکید می‌کند که این پیمان که سال ۲۰۰۷ به ابتکار ژاپن شکل گرفت، با هشدارهای چین به محاق رفت تا اینکه در ۲۰۱۷ توسط ترامپ احیا شد. از سوی دیگر، اختلافات استرالیا، ژاپن و هند با چین بر سر موضوعات مختلف عزم دولت بایدن برای تقویت کوآد را جدی‌تر ساخت.

مستند «۱۰ دقیقه» همچنین به این موضوع می‌پردازد که کشورهای عضو کواد با هدف پرهیز از تحریک چین، فعلاً بعید است اقدام آشکاری در جهت همکاری‌های نظامی و دفاعی چهارجانبه در کوتاه‌مدت داشته باشند.  

مستند «10 دقیقه» همچنین این حقیقت را مورد توجه قرار می‌دهد که اگر چه هدف نهایی کواد، در کنار گروه‌های دیگری که آمریکا رهبری می‌کند، مهار چین و در صورت امکان به انزوا بردن آن است اما این امر بسیار نامحتمل به نظر می‌‌آید. کواد در واقع آخرین تلاش های واشنگتن برای حفظ هژمونی خود در جهان در برابر اژدهای چین است.

مستند «۱۰ دقیقه» یکشنبه ساعت ۱۴:۲۰ به وقت تهران روی آنتن پرس تی‌وی می‌رود و بازپخش آن ساعت ۰۰:۲۰، ۱۲:۲۰ و ۱۷:۲۰ روز دوشنبه، ساعت ۱۴:۰۰ سه شنبه و ۱۹:۲۰ و ۰۳:۲۰ روز چهارشنبه است.

علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/doc/index?id=46&page=1&name=10%20Minutes برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی وی نیز مشاهده کنند.