به گزارش اکونا پرس،

«ممد اکتاش» Mehmet Aktaş تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نقطه تاریک» (خالا تاریا) In The Blind Spot به نویسندگی و کارگردانی فیلمساز کُرد «عایشه پولات» Ayşe Polat و محصول کشور آلمان؛ در گفت‌وگوی اختصاصی با «منصور جهانی» روزنامه‌نگار مستقل سینمایی در مورد حضور این اثر در بخش رقابتی «برخوردها» Encounters در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» Berlinale در کشور آلمان گفت: «عایشه پولات» چهار سال قبل، فیلمنامه «نقطه تاریک» را برای من آورد، واقعاً خیلی از آن خوشم آمد. داستان آن در مورد یک گروه تبهکار و مافیایی است که از طرف حکومت ترکیه به اروپا آمده‌اند و یکی از وکلای کُرد حقوق بشر را به قتل می‌رسانند؛ یک گروه روزنامه‌نگار آلمانی نیز به دنبال این پرونده می‌روند و در مورد آن تحقیق می‌کنند. بیننده، اتفاقات این فیلم را از چشمان یک کودک مشاهده می‌کند، در واقع از دید این کودک، کارهای این گروه تبهکار برملا می‌شود. 

وی همچنین گفت: فیلم سینمایی «نقطه تاریک» نه تنها موضوع خود را از راه تکنیک سینمایی بیان می‌کند، بلکه با پرسپکتیو سه دوربین، داستان این اثر برای بیننده ارائه می‌شود. خیلی خوشحالم که این فیلم کُردی در جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» به عنوان یکی از سه جشنواره معتبر و مطرح جهان، به نمایش درآمد و کاندید دریافت جایزه نیز بود. «عایشه پولات» سال‌های زیادی است که دوستی و رفاقت نزدیکی با هم داریم، او خودش اهل شهر «مالاتیا» در کردستان ترکیه و در آلمان بزرگ شده و در همین کشور هم کارگردانی سینما خوانده است.    

این تهیه‌کننده با تجریه سینما در ادامه سخنانش گفت: قبل از جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین»، «عایشه پولات» در جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» در کشور سوئیس حضور داشت و توانست جایزه بزرگ اعضای هیئت داوران این رویداد معتبر سینمایی را از آن خود کند. در سینمای کُردی کارگردانان زن کمی داریم که او یکی از آنهاست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نقطه تاریک» در مورد محل فیلمبرداری این اثر گفت: این فیلم در روزهای همه‌گیری بیماری کرونا در شهرهای قرس و بازید در کُردستان ترکیه و نزدیک مرز ایران با مدیریت فیلمبرداری «پاتریک اورت» Patrick Orth فیلمبرداری شده و بخش کوچکی از آن نیز در شهر هامبورگ در کشور آلمان به تصویر ‌کشیده شده است. متأسفانه در آن موقع، درگیر بیماری بودم و نتوانستم که در سر صحنه فیلم، حضور پیدا کنم. با همکاری یک تیمی متشکل از سینماگران آلمانی و کُردی «نقطه تاریک» را تهیه کردیم. «وی.دی.آر» WDR و «آرته» Arte به عنوان دو تلویزیون معتبر آلمان در تولید این فیلم مشارکت داشتند. بودجه فیلم سینمایی «نقطه تاریک» 2 میلیون بورو بود که توسط وزارت فرهنگ و هنر آلمان و این دو تلویزیون فراهم شد.

این سینماگر در مورد حضور «نقطه تاریک» در جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» گفت: سینمای کُردی در منطقه خاورمیانه به حقیقتی در میان سینمای جهان تبدیل شده است که در جشنواره‌های معتبر و مهم سینمایی اهمیت ویژه‌ای به آن داده می‌شود. کمپانی سینمایی «میتوس فیلم» Mitosfilm تا کنون، سه بار در بخش‌های مختلف جشنواره «برلیناله» حضور پیدا کرده است. خوشحالم که «نقطه تاریک» بعد از حضور در بخش رقابتی «برخوردها» Encounters در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین»، از طرف جشنواره‌های زیادی در جهان دعوت شده است.   

«ممد اکتاش» در پایان این گفت‌وگوی اختصاصی تأکید کرد: کمپانی سینمایی «میتوس فیلم» Mitosfilm تهیه‌کننده اصلی و کمپانی «پونکت» و تلویزیون‌های آلمانی «وی.دی.آر» WDR و «آرته» Arte تهیه کننده مشترک فیلم سینمایی «نقطه تاریک» هستند و توسط کمپانی آلمانی «آرت هود» ArtHood در سطح جهان پخش بین‌المللی می‌شود.

هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» با مدیریت خانم «ماریت ریسنبک» Mariette Rissenbeek و مدیریت هنری «کارلو چاتریان» Carlo Chatrian در چندین بخش رقابتی از جمله؛ بخش رقابتی «اصلی»، بخش رقابتی «نسل‌ها» Generations، بخش رقابتی «فُروم» Forum، بخش رقابتی «برخوردها» Encounters، بخش رقابتی «فیلم کوتاه»، بخش رقابتی «مستند» و چندین بخش غیررقابتی از جمله؛ بخش «پانوراما»، بخش «نمایش ویژه»، بخش «نمایش سینمای کلاسیک» و ... از روزهای 27 بهمن تا 7 اسفند ماه جاری (16 تا 26 فوریه 2023 میلادی) در شهر برلین در کشور آلمان برگزار شد.