به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه این هفته "آفریقا امروز" بر روی تشدید رقابت بین روسیه، چین و قدرت‌های غربی به ویژه ایالات متحده در آفریقا تمرکز دارد.

مبارک هنیا مجری برنامه در ابتدا به این موضوع اشاره می‌کند که قاره آفریقا اکنون در حال تبدیل شدن به میدان نبرد تجدید رقابت و تغییرات استراتژیک بین ابرقدرت‌ها است و این قاره اکنون خود را از نظر استراتژیک همسو می‌کند تا حداکثر منافع اقتصادی را در تعامل با قدرت‌های جهانی به دست آورد.

تمبیسا فاکوده، پژوهشگر ارشد و مدیر گفت‌وگوهای آفریقا آسیا و جف براون، تحلیلگر ژئوپلتیک کارشناسان برنامه این هفته "آفریقا امروز" هستند و در مورد رقابت شدید ابرقدرت‌ها در آفریقا و اینکه چگونه می‌توان از آن به عنوان فرصتی برای بهبود اقتصاد و دیپلماسی این قاره استفاده کرد، سخن می‌گویند.

این دو کارشناس با بیان اینکه در چند سال گذشته، چین و روسیه حوزه نفوذ خود را در آفریقا گسترش داده‌اند، به این موضوع می‌پردازند که این باعث خشم قدرت‌های استعماری غربی شده است که این قاره را حیاط خلوت خود می‌دانند. از سوی دیگر، قدرت‌های غربی همچنان ذهنیت استعماری تحقیرآمیز دیکته کردن به کشورهای آفریقایی را دارند و این امر واکنش‌های رهبران سراسر قاره را برانگیخته است.

مجری "آفریقا امروز" با اشاره به این موضوع که روسیه و چین از مبارزه ضداستعماری در آفریقا حمایت می‌کنند، از فاکوده و براون می‌پرسد که این عامل چگونه بر رقابت ابرقدرت‌های کنونی در آفریقا تأثیر می‌گذارد؟ و آیا رویکرد کشورهای غربی عاملی برای نزدیک شدن کشورهای آفریقایی به چین و روسیه بوده است؟

برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌کنندگی عاطفه‌سادات دربندی دوشنبه ساعت 00:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه سه‌شنبه ساعت 07:00 و 16:00، چهارشنبه ساعت 21:00، پنج‌شنبه ساعت 12:00 و جمعه ساعت 08:00 روی آنتن خواهد رفت.