به گزارش اکونا پرس، سردار کاظم مجتبایی در همایش ملی سرمایه اجتماعی و امنیت در سالن همایش های پردیس فارابی دانشگاه تهران بیان کرد: همایش مذکور برای دومین سال به همت استانداری، نیروی انتظامی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، اداره کل میراث فرهنگی و نهادهای دیگر با هدف تامین امنیت پایدار و فراگیر در سطح استان ترتیب یافته است، بر همین اساس باید انجمن های شغلی و سطوح مختلف اجتماعی، بتوانند بابرنامه ریزی که این همایش انجام داده است و تحقق مقالات ارائه شده، از بازخوردهای آن بهره برداری کنند.

وی با اشاره به برگزاری همایش «سهم من از امنیت» در سال گذشته افزود: این همایش بهره برداری های علمی خوبی را در پی داشت و دبیرخانه آن در استان تشکیل، و نظام واره آسیب های اجتماعی نیز تهیه و بر اساس آن سهم همه دستگاه های خدماتی و امدادی در راستای تامین همه جانبه امنیت مشخص شد.

دبیر اجرایی همایش سرمایه اجتماعی و امنیت تصریح کرد: تمام تلاش بر این است که وضعیت را به سمت امنیت ببریم نه اینکه امنیت را بر وضعیت تحمیل کنیم؛ یعنی باید بر اساس یک گفتمان اجتماعی، فضا سازی برای مشارکت تمام عیار مردم فراهم شود و این نیازمند یک مشارکت اجتماعی است.

وی ادامه داد: ثمره مشارکت اجتماعی، تلاش دستگاه‌های علمی و اجتماعی ایجاد امنیت و اقتدار پایدار به جای اقتدار و امنیت موقتی و گذرا است و نیروی انتظامی به دنبال تحقق این موضوع است.

مجتبایی بیان کرد: در سال گذشته بیش از یکصد مقاله به همایش ارسال و داوری شد که بلافاصله از آن ها بهره گیری شد؛ اجازه ندادیم که این مقالات تنها در جایی نگهداری شود و به صورت راهبردی و کاربردی از آن‌ها استفاده کردیم و رویکرد این همایش نیز بدین صورت است.

وی افزود: سرمایه اجتماعی در همه‌ی سطوح، می‌تواند مولفه های زیادی را برای امنیت پایدار محقق سازد و پیوند های ذهنی برای امنیت اجتماعی ایجاد کند.

فرماندهی نیروی انتظامی استان قم عنوان کرد: در هر کشوری سرمایه های مختلفی وجود دارد، اما سرمایه اجتماعی تنها سرمایه ای است که هرچه از آن استفاده شود، توان، قدرت و گستره آن بیشتر می‌شود و نیروی انتظامی در تلاش است از این سرمایه برای ایجاد و گسترش امنیت استفاده کند.