به گزارش اکونا پرس،

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان درباره راهکار‌های خود برای بازگرداندن غرور ملی به ورزش ایران اظهار داشت: دلیل تشکیل باشگاه‌های ورزشی، راه اندازی اماکن ورزشی و برگزاری رقابت‌های ورزشی، گرد هم آمدن در قالب تیم‌های ورزشی و شرکت در مسابقات است. یکی از مهم‌ترین و شاید صحیح‌ترین تکالیف ورزش، قهرمانی است. این روز‌ها در دنیا از ورزش قهرمانی به عنوان ورزشی رتبه‌مند یاد می‌شود که در آن کسب مقام، غرور آفرینی، اهتزاز پرچم، کسب مدال و سهمیه مسابقاتی مانند المپیک مطرح است. 

او در ادامه گفت: در برخی از رشته‌های ورزشی سیر صعودی داشتیم، اما در برخی از رشته‌ها به ویژه در رشته‌های انفرادی که با رکورد و مقایسه سر و کار دارد، افت‌ها محسوس است. کمتر از یک سال تا بازی‌های المپیک آسیایی زمان داریم و برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار ما قرار دارد. طبیعتا تمام رشته‌ها مسابقات جهانی هم در پیش دارند و به همین دلیل باید به طور کامل تجهیز و آماده شویم. از طرف دیگر المپیک زودرسی را در پیش داریم. از حدود یک سال آینده رکورد گیری‌ها و کسب سهمیه برخی از مسابقات برای شرکت در المپیک آغاز می‌شود؛ بنابراین با دورخیز معقول، منطقی و حرفه‌ای باید به استقبال بازی‌های آسیایی برویم و پس از آن برای کسب سهمیه‌های المپیک پاریس باید آماده شویم. 

سجادی گفت: تمرکز و توجه من و همکارانم در وزارت ورزش و جوانان رسیدگی به امور ورزش حرفه‌ای و قهرمانی است تا تمام نقیصه‌هایی که از آن مطلع هستیم، با برنامه ریزی دقیق، الگوی جدید و شیوه ترکیبی برطرف شود. ورزش دیگر فرصت کار جزیره‌ای ندارد و و همه جای ورزش باید با هم محلول شود، نه اینکه مخلوط شود. تمام فرصت‌های ورزشی در تمامی ارگان‌ها از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، ورزش کارگری و نهاد‌های نظامی باید در خدمت ورزش حرفه‌ای کشور باشند. 

 سجادی درباره بد عهدی‌ها در زمینه خصوصی سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال اظهار داشت: باید انصاف ورزشی داشته باشم و از دست اندرکارانی که مقدمات لازم برای خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال را فراهم کرده اند، تشکر کنم. شرایط و مقدماتی طی شده و گزارش‌های دقیقی را مطالعه کرده ام. در حال حاضر شرایط برای واگذاری باشگاه‌ها مناسب است. در همه جای دنیای باشگاه‌ها مردمی هستند و دولت در امور آن‌ها دخالتی ندارد. سیاست ما خصوصی سازی باشگاه‌ها است و فقط هماهنگی میان وزارتخانه‌های ورزش و اقتصاد باقی مانده است. در دولت قبل بیشتر زحمت‌ها برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس کشیده شده است و این اتفاق در زمان کوتاهی می‌تواند رخ دهد. کار سختی در پیش نیست.

سجادی افزود: فرآیند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به تدریج طی می‌شود و تا ۲ ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد. این فرآیند آغاز شده و بخشی از سهام استقلال و پرسپولیس به مردم واگذار خواهد شد. بیشتر زحمت را کشیدند و به ما پاس گل دادند تا گل را بزنیم. امیدوارم در دولت مردمی این طرح زود بازده به سرانجام برسد. انشاالله با خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال مردم را خوشحال کنیم تا مردم به دولت مردمی اعتماد کنند.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه گفت: وقتی پیشکسوتان از رئیسی درباره خصوصی سازی سوال کردند، او هم موافقت خود با این کار را اعلام کرد و گفت این ۲ باشگاه باید به بخش خصوصی واگذار شوند. اتفاقا یادم است که پرویز مظلومی در دورهمی پیشکسوتان با رئیسی که شب بازی تیم های ملی فوتبال ایران و عراق بود این سوال را پرسید. بیشتر زحمات کشیده شده است و ما باید هماهنگی‌های نهایی را با وزارت اقتصاد انجام دهیم.

او در خصوص استعفای سمیعی از مدیرعاملی پرسپولیس گفت: درباره استعفای او شنیده ام و باید ببینم چقدر این موضوع جدی است. فعلا فقط صحبت‌هایی مطرح شده است.

وزیر ورزش و جوانان درباره شرایط مدیرعاملی باشگاه استقلال گفت: هنوز با هیئت مدیره باشگاه استقلال نشستی نداشته ام. مدیرعامل استقلال به خاطر بیماری کرونا کسالت دارد. برای او آرزوی سلامتی دارم. در نخستین فرصت به عنوان یار کمکی و نه وزیر ورزش در نشست هیئت مدیره استقلال خواهم بود و حتما مورد مشورت خواهم گرفت و در این فرصت نقطه نظراتم را هم منتقل می‌کنم. این اطمینان را به هواداران پرسپولیس و استقلال می‌دهم که وظیفه ما حمایت از این تیم مردمی است.

او درباره پیام تشکر و تمجید مقام معظم رهبری از کاروان پارالمپیک ایران در توکیو گفت: باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم که مانند همیشه امید مضاعفی ایجاد کردند و جامعه ورزش را مورد توجه قرار دادند. البته ایشان همیشه به ورزش توجه دارند، اما این پیام لذت دیگری داشت. کسب ۲۴ مدال برای ما بسیار ارزشمند بود. در توکیو ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز کسب کردیم که نسبت به پارالمپیک ریو طلا‌های ما بیشتر شد و تعداد نقره و برنز‌های کاروان هم تغییر کرد. در پارالمپیک ریو ۸ طلا گرفته بودیم. یکی از ارزش‌های کاروان پارالمپیک ایران در توکیو این بود که به نام شهید سلیمانی مزین شده بود.

سجادی افزود: در رشته‌ای مانند پارا دو و میدانی می‌توانیم مدال‌های بیشتری بگیریم. برخی از مواد این رشته با ویلچر برگزار می‌شود. ویلچر  قیمت سرسام آوری دارد. در بحث تهیه ویلچر در حد بضاعت عمل کردیم. ۱۰ سال پیش از خسروی وفا درباره عدم حضور نمایندگان کشورمان در برخی از رشته‌های المپیکی پرسیدم و او به عدم وجود تجهیزات استاندارد اشاره کرد. از طرف دیگر ویلچری که امروز ساخته می‌شود معلوم نیست که تا ۲ سال دیگر کار کند. یعنی شاید نیاز باشد که هر سال امکانات را بروزرسانی کنیم که طبیعتا برای این کار باید منابع مالی تامین شود. با این حال هنر ورزشکاران ما این است که با چنین وضعیتی به پارالمپیک اعزام می‌شوند و چنین نتایجی می‌گیرند. رده دوازدهم پارالمپیک بسیار ارزشمند است و دست ورزشکاران ما درد نکند. یکی از دلایل موفقیت ما در پارالمپیک، روحیه جهادی و ایثارگری در ورزشکاران پارالمپیکی است که خیلی از آن‌ها رزمندگان دفاع مقدس بودند.

وزیر ورزش و جوانان خصوص مشکلات تیم‌های نفتی از جمله ۲ تیم صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان گفت: امیدوارم مردم و علاقه‌مندان به تیم‌های نفتی هر کجا که هستند سالم و سلامت باشند. من به مردم و نمایندگان استان خوزستان و سایر استان‌ها قول داده‌ام که به امور باشگاهی آن‌ها رسیدگی کنم. دستورات ویژه‌ای در خصوص رفع مشکلات تیم‌های نفتی صادر شده و مدیران کل ورزش و جوانان در استان‌ها از جمله خوزستان، مامور رسیدگی به این مشکلات هستند.

وزیر ورزش و جوانان، تصریح کرد: قرار است که گزارش‌هایی از سوی ادارات کل استان‌ها به من داده شود و یکی از این مدیران کل که ماموریتی به او محول شده بود، در چند روز آینده با من جلسه‌ای برگزار خواهد کرد. اگر نیاز باشد تا با وزارتخانه‌هایی همچون وزارت نفت تعاملی صورت پذیرد، حتما با خواهش و تمنا این کار را خواهم کرد تا مشکلات این تیم‌ها برطرف شود. من به عنوان خادم مردم هر کاری که لازم باشد تا امید به ورزش کشور بازگردد، انجام خواهم داد.

او در خصوص اتهاماتی که در خصوص عملکرد او در باشگاه سایپا مطرح شده گفت: در یک مقطع ۱۶ ماهه مدیرعامل باشگاه سایپا بودم در این مدت یک مربی خارجی به نام لیتبارسکی جذب کردیم. آن زمان یک حقوقدان کاربلد در باشگاه داشتیم که قرارداد خیلی ارزشمندی با کمک او بستیم. وقتی لیتبارسکی وسط کار از ایران رفت، ما به اندازه‌ای که او او کار کرده بود، به این مربی پول دادیم. البته او کمی بیشتر هم پول گرفت. با قرارداد محکمی که داشتیم بعد از حدود ۲ سال توانستیم پول اضافه‌ای که او گرفته بود را پس بگیریم. 

سجادی در پاسخ به این سوال که چرا گفته می‌شود ۱۰۰ هزار دلار با اشتباه مدیریتی او به لیتبارسکی پرداخت شد گفت: اخبار اشتباه بود و من در این باره به نمایندگان توضیح دادم و امیدوارم که قانع شده باشند. نمونه قرارداد لیتبارسکی هم موجود است. بخشی از قرارداد او را ندادیم و آن مبلغی که اضافه گرفته بود را با استناد به قرارداد محکمی که بسته بودیم، از او پس گرفتیم. 

وزیر ورزش و جوانان درباره قرارداد‌های زیان آور ویلموتس و استراماچونی گفت: من و همکارانم طرفدار استقلال فدراسیون‌ها هستیم، اما چنین چیزی نباید با هرج و مرج اشتباه گرفته شود. الزام، حد و مرز و چارچوب قرارداد‌ها باید در دستور کار باشد. در حال طراحی سامانه‌ای هستیم تا قرارداد‌هایی که از یک مبلغ مشخص بالاتر است در وزارت ورزش بررسی شود. در قبال قرارداد‌های استراماچونی و ویلموتس کشور تاوان داد و جمهوری اسلامی درگیر شد. دیگر بحث فدراسیون و ورزش نبود و برای کشور و نظام تعهد ایجاد شد. در یکی از دوره‌های فدراسیون فوتبال ۲ - ۳ نفر از مدرسان حقوق ورزشی حضور داشتند و یک حقوقدان خارجی از ما سوال کرد که چرا وقتی پرونده‌های شما به دادگاه عالی ورزش می‌رسد، شما معمولا بازنده هستید. آن‌ها می‌گفتند این اتفاق برای ما خیلی سوال برانگیز است و به ما گفتند که شما خیلی از قول و قرار‌هایی که می‌گذارید را در قرارداد نمی‌آورید، در صورتی که همه چیز را باید در قرارداد بنویسید.