به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ در این مراسم که با حضور دکتر سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، خانم طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته، دکتر کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته، دکتر عبدالحمید احمدی،دکتر سید محسن میر مشاوررئیس و مدیر دفتر حوزه ریاست ، دکترغلامحسین شعبانی مشاور رئیس، دکتر سپیده گلیجانی مقدم مدیر موزه ورزش ، علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی، محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال ،اعضای هیئت اجرایی  و جمع دیگری از معاونین، مسئولین ، مدیران، حسن غفوری فرد رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و محمدرضا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی، مهین فرهادی زاد،اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه، مهرزاد حمیدی،  برگزار شد از سردیس چهره های ماندگار ورزش ایران حسن غفوری فرد، اکبر ترکان ، محمدرضا یزدانی خرم و ابوالقاسم فارسی با حضور خانواده های این عزیزان رونمایی شد.
این مراسم با ادای احترام به درگذشتگان حادثه فرو ریختن ساختمان مترو پل در آبادان آغاز شد.
دکتر سید رضا صالحی امیری خواستار این شد که از آنجاییکه میزبان است در ابتدا ناصر عظیمی پیشکسوت ورزش ایران صحبت کرد و عظیمی بیان کرد:  بخاطر سن و سالم به ماموریت داده شد بجای آقای صالحی امیری از حضور شما تشکر کنم و یادآور شوم ورزش ایران تاریخ کهنی نسبت به کشورهای دیگر دارد. دکتر صالحی امیری هیچ موقع ادعای ورزشی بودن نکرد اما کاری انجام داد که همه ورزشی ها را جا گذاشت.
در ادامه این مراسم غفوری‌فرد سومین رئیس کمیته ملی المپیک بعد از انقلاب ضمن تشکر و قدردانی از دکتر صالحی امیری برای برگزاری این مراسم و بزرگداشت و اهمیت به پیشکسوتان گفت: به مردم خوب و دوست داشتنی آبادان، خوزستان و همه کشور برای این فاجعه تسلیت عرض می‌کنم و برای خانواده‌های داغدار، از خداوند طلب صبر می‌کنم.
اگر توانتستم خدمتی در ورزش انجام دهم، لطف رئیس جمهور وقت بود که توجه خاصی به ورزش داشت. روزگاری کل تشکیلات کمیته ملی یک حیاط ١٥٠ متری در پس کوچه‌های مفتح بود.ما سعی کردیم ورزش را با مردم و خانواده‌ها پیوند دهیم. شانسی هم که داشتیم این بود که مدیران ارشد سیاسی کشور هم آمدند و کمک کردند. فردی مثل اکبر ترکان با مقامی که داشت، ورزش را در سطح کشور مطرح کرد و درنهایت با کمک مدیران ارشد کشور، ورزش از یک ضد ارزش، تبدیل به فرهنگ شد.
در این مراسم کلیپ هایی از حسن غفوری فرد، اکبر ترکان ، محمدرضا یزدانی خرم و ابوالقاسم فارسی پخش شد و برخی از خانواده ها و نزدیکان چهره های ماندگار ورزش ضمن تشکر و قدردانی از دکتر صالحی امیری با اشاره به گوشه ای از زحمات این عزیزان یاد و خاطره شان را گرامی داشتند.
در ادامه مراسم دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر انسانیت و اخلاق و معرفت در ورزش گفت: امروز این مکان مقدس منور به حضورپیشکسوتان، بزرگان و قهرمانان ایران زمین است که ما به وجود این عزیزان افتخار می کنیم اگر امروز ورزش ایران هویت دارد، به خاطر ریشه‌هاست. مبادا رسم و فرهنگ ایرانی را فراموش کنیم؛ فرهنگ ما پیام دارد واینست که ایرانی یعنی انسانیت و معرفت و اخلاق و احترام و فرزندان‌مان  نبایداحترام به بزرگان را فراموش کنند.
وی ادامه داد: ورزش ایران 3000سال و ورزش معاصر ایران یک قرن قدمت دارد و نباید بزرگان ورزش ما گوشه عزلت بنشینند. تمام تلاش ما در این ۴ سال این بود که نشان دهیم ورزش ایران تبار دارد و این سالن نمادی از تبار ورزش ایران است. باید از تک تک سرمایه‌های ورزش کشور تقدیر و از سردیس‌شان رونمایی شود. البته ما از شخص تجلیل نمی‌کنیم بلکه از فضلیت و انسانیت تجلیل می‌کنیم تا بگوییم ما به دنبال شخصیت می‌گردیم تا به نسل جوان معرفی کنیم. به همین‌‌ خاطر ۱۰ تالار  تعریف کردیم تا تمامی کسانی که در یک قرن اخیر در ورزش ایران خدمت کردند را به همه معرفی کنیم.
وی تاکید کرد: این آغاز، بدون پایان است. ورزش ۲ ساحت سکو و سکه، و پهلوانی را داراست.  اما عنصر اصلی ورزش، ترویج روح پلهوانی است و ما قهرمانی که انسانیت و فضیلت دارد را به رسمیت می‌شناسیم.
در پایان با حضور حسن غفوری فرد و خانواده های اکبر ترکان ، محمدرضا یزدانی خرم و ابوالقاسم فارسی از سردیس ها رونمایی شد.