به گزارش اکونا پرس،

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایسنا، محمد راستاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر خلاف برخی شایعات موجود هندی‌ها با قدرت حضور خود در بندر چابهار را پیگیری می‌کنند و در حال حاضر کار حضور آنها در این بندر به مراحل پایانی خود رسیده است. در برنامه‌ریزی‌های ابتدایی بنا بود که از نیمه ماه ژوئن سال میلادی جاری هند در این بندر فعالیت خود را آغاز کند و با تاخیری بسیار محدود این اتفاق اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره چرایی به وجود آمدن این تاخیر توضیح داد: مسئله باقی مانده بحث ایجاد هماهنگی میان بانک‌های ایران و بانک‌های هندی بود که نیاز به پیگیری‌هایی بیشتر از زمان عادی پیدا کرد. آخرین وضعیت پیگیری‌ها نشان می‌دهد که طرف هندی مسائل مربوط به بانک‌های خود را حل کرده و در زمانی کمتر یک ماه آینده به طور رسمی بهره‌برداری موقت هند از بندر چابهار آغاز شود.

وی همچنین درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر نیز توضیح داد: پیشنهاد ما ایجاد یک رویکرد مدیریت زنجیره‌ای حمل و نقل بود که امیدواریم حتی اگر در همایش فعلی به مرحله نهایی نرسد نیز به زودی اجرایی شود. متاسفانه وضعیت نقل و انتقالات کانتینری در دریای خزر در مرز صفر قرار دارد و باید ما برای این موضوع چاره‌ای جدید پیدا کنیم.