به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران ، حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش درجریان جلسه بررسی لایحه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی عنوان کرد: این برنامه، سوم مهرماه توسط شهردار محترم تهران به صحن شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تقدیم شد و به دنبال آن بررسی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش قرار گرفته و مقرر شده است این برنامه پیش از پایان سال ۹۷ به تصویب شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش برسد. 

وی افزود: بخشی از این برنامه با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری مرتبط است؛ از این روهدف از برگزاری این جلسه بهره‌مندی از سوابق اجرایی و علمی کارشناسان و مسئولان مربوطه است تا با همیاری یکدیگر در حوزه گردشگری ومیراث فرهنگی شهر تاریخی تهران به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

خلیل‌آبادی تاکید کرد: با توجه به مزیت‌های صنعت گردشگری و ضرورت حفظ میراث تاریخی به عنوان رکن اصلی در تاب‌آوری فرهنگی و هویت جمعی، اقتصاد پایدار شهری و نیاز به درآمد پایدار این حوزه از ضرورت ویژه ای برخوردار است.

به گفته رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش، جمع بندی نهایی این جلسه ابتدا به کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر، سپس به کمیسیون تلفیق و پس از آن به صحن شورای اسلامی شهر تهران، ری وتجریش ارجاع می‌شود.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز گفت: باید چشم‌انداز، اهداف، راهبردها و مبنای فعالیت‌های مدیران شهری بر رضایت شهروندان معطوف شود، چراکه تنها با این رویکرد به اهداف خود دست می‌یابیم. 

وی با تاکید بر اینکه تفاوت دیدگاه‌ها در پایتخت بسیار زیاد است، عنوان کرد: شهر تهران یکدست نیست و به حسینیه، تئاتر، سینما، کتابخانه و پارک نیاز دارد. نمی‌توان به سلایق متفاوت شهروندان، یک‌بعدی نگریست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا خاطرنشان کرد: با ایجاد فضاهای متفاوت بهداشتی، علمی و فرهنگی می‌توان تهران را به مقصد گردشگری مبدل ساخت.

در ادامه جلسه محمدرضا درودی دبیر کمیته میراث فرهنگی و گردشگردی شورای شهر تهران ری و تجریش، احکام و راهبردهای این برنامه را در فصول مختلف برنامه ارائه کرد و مدعوین، مسئولان و متخصصان حوزه گردشگری به بیان ایرادات لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران پرداختند و پیشنهادات خود را عنوان کردند.

 اجبار در مدیریت کشور و حتی مدیریت‌های کلان شهری، مشخص نبودن میزان ذی‌نفع بودن سمن‌ها، تضاد سیاست‌ها اهداف و راهبردها با یکدیگر، نحوه درآمدزایی شهرداری از تسهیل‌گری در حوزه گردشگری، عدم تطابق برنامه با برنامه ششم توسعه کشور و اصلاح جزئیات برنامه مذکور از جمله ایراداتی بود که در جلسه مطرح شد و مدعوین در خصوص آن به بحث نشستند.

به دنبال بیان ایرادات وارد شده به برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، توجه به ظرفیت‌های پایتخت، در نظر گرفتن انتظارات گردشگران، توجه به تعداد گردشگران خارجی و ایرانی و تعداد جاذبه های گردشگری، تعریف جامع گردشگری و توجه به تمام ابعاد آن، تفکیک گردشگری از مبحث اوقات فراغت، توجه به گردشگری به عنوان یک محور برنامه‌ریزی شهری و محور اقتصاد شهری، شناسایی اولویت‌های شهر تهران و حوزه گردشگری، تمییز مسئولیت‌ها و تشکیل ستادی متشکل از بخش خصوصی، انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان میراث فرهنگی و معاونت‌‌ها و سازمان‌های ذی ربط، تدوین یک برنامه راهبردی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، تهیه بخش جداگانه برای حوزه گردشگری در برنامه سوم توسعه شهر تهران، شناسایی ظرفیت روستاهای اطراف پایتخت، افزودن سرفصلی متناسب با حوزه گردشگری کودکان و نوجوانان و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری انقلاب اسلامی پایتخت نیز از جمله پیشنهاداتی بود که مطرح شد.

چهارمین نشست کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورا با حضور حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا، ولی الله شجاع پوریان معاون سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مدیرعامل برج میلاد، مدیر باغ موزه دفاع مقدس، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، شهرداران مناطق ۱۱ و ۱۲ به همراه اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها و معاونان برنامه‌ریزی سازمان‌ها برگزار شد.

دستاورد این نشست، ایجاد فضایی به منظور مشارکت حداکثری در جهت اصلاح و ارتقاء سر فصل گردشگری و میراث فرهنگی از لایحه برنامه پنج ساله سوم شهر تهران بوده است و کمیته مزبور به عنوان متولی امر از تمام پیشنهادات و نظرات مدعوین در این حوزه استفاده خواهد کرد.