به گزارش اکونا پرس،

در دل بیابان های جنوب شرقی استان کرمان هتلی با طراحی سنتی نظر مسافران چندین کشور اروپایی و آسیایی را به خود جلب کرده است. هتلی که از کپر یا همان شاخ و برگ درخت خرما ساخته شده و چیدمان و شکل ظاهری آن نظر هر رهگذری رادبه خود جلب می کند.

شاید تا چند سال پیش کسی گمان نمی کرد حتی روزی مسافرانی پایتخت نشین گذرشان به منطقه گرم و خشک جنوب کرمان بیفتد اما امروز کویر زیبای جنوب کرمان و این  اقامتگاه سنتی و زیبا نظر مسافرانی هزاران کیلومتر آن طرف تر از مرزهای کشورمان را به خود جلب کرده است.
 

هتل کپری را می توان  نماد توسعه پایدار دانست. نهادی زیرساخت مناسب را فراهم می کند، ظرفیت های بومی را به خدمت می گیرد و با استفاده از ذوق و هنر مردمانی مهمان نواز و مهربان جوانان محرومترین نقاط کشور را مشغول فعالیتی سود ده می کند. با چنین الگویی  جوانان محروم ترین منطقه کشور که سال ها تجربه فقر و محرومیت را چشیده اند باور می کنند که می توانند با ظرفیت های خدادادی روی پای خودشان بایستند و ثروت ملی تولید کنند.

بنیاد مستضعفان با ساخت هتل کپری نشان داد که محرومیت زدایی فقط ماهی دادن به دست مردم نیست و جاذبه ها و سرمایه های ملی محرومین ترین نقطه کشور نیز با راهبردی درست و نگاهی اصولی می تواند ابزار آموزش ماهیگیری به جوانان با استعداد اما کم برخوردار کشور باشد.

در روزهای اول ساخت هتل کپری برخی خیرخواهان نه چندان دوراندیش می گفتند قلعه گنج چه نیازی به هتل دارد؟ در دل بیابان هتل به چه کار مردم می آید؟ اما امروز هتل کپری می رود تا به بهترین مقصد توریست های خارجی عاشق کویر ایران تبدیل شود. توریست های که با خود ارز می اورند، از مردم منطقه خرید می کنند و ذره ذره زمینه توسعه پایدار منطقه جنوب کرمان را فراهم می کنند.

فرایند به همین جا ختم نمی شود. فردا روزی که توریست ها هتل کپری را ترک کردند خودشان بهترین تبلیغند برای کویر زیبای جنوب کرمان. به کشورشان می روند و برای دوست و آشنا از جاذبه های گردشگری کرمان می گویند و خبر می دهند که می توانند برای دیدن این جاذبه ها شبی را هم در کپری تلفیق شده از سنت و مدرنیته تجربه کنند و با حال و هوای کپرنشینی آشنا شوند. فرایندی که چرخه توسعه قلعه گنج را پایدارتر و پایدارتر می کند.

محمد جواد جهان پور مدیر هتل قلعه گنج گفت: هتل پارسیان قلعه گنج فروردین سال ۹۵ افتتاح شد و از همان روزهای اول مورد توجه مسافران جنوب کرمان قرار گرفت. معماری هتل قلعه گنج بر اساس معماری بومی منطقه است.

جهان پور افزود: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند که اقتصاد مقاومتی را بر اساس داشته های بومی شکل دهید هتل را بر اساس داشته های بومی منطقه که برگ درختان خرما و برگ درختان دار بود ساختیم.

جهان پور گفت: تاکنون هتل کپری قلعه گنج برای ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کرده است که ۱۵ نفر داخل هتل کار می کنند و ۸۲ نفر نیز برای هتل صنایع دستی می بافند و امسال نیز ۲۰ نفر از منطقه ماز به آنها اضافه شده است. چهار نفر در کارگاه بسته بندی سنتی خرما مشغولند. خرما را به گونه ای  بسته بندی می کنند که با استفاده از برگ درخت خرما و بدون نیاز به یخچال خرما تا یک سال سالم باقی می ماند.

وی با اشاره به درآمد مردم بومی از تولید صنایع و فروش آن توسط عوامل هتل در سراسر ایران گفت: فقط در طول سال ۹۵ از فروش صنایع دستی قلعه گنج ۳۰۰ میلیون تومان درآمد به خانواده های محروم قلعه گنجی تزریق شد.