کارشناس تحلیل شرکت مدیریت سرمایه بانک اقتصاد نوین ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: رشد اخیر شاخص بورس تنها مربوط به سهام ممتاز و شاخص ساز بازار سرمایه نبود چرا که اگر شاخص هم وزن نیز در طی این مدت بررسی شود، رشد این نماگر اقتصادی نیز قابل توجه بوده است. همانطور که در تابلوی معاملاتی نیز طی هفته ای که گذشت، شاهد بودیم که اکثر سهام حاضر در این بازار با صف خرید و افزایش قیمت همراه بودند.

حسین مهر در خصوص دلایل رشد اخیر بورس و توقف کوتاه مدت آن (برای برخی صنایع) در اواسط هفته ای که گذشت گفت: درگفتگوی قبلی که با این رسانه در یک هفته مانده به اخذ تصمیم نهایی ترامپ در خصوص برجام داشتم، وضعیت شاخص کل بورس بررسی شد که در ابتدا بصورت خلاصه به تبیین آن میپردازیم. براساس اطلاعات موجود اوج عدد شاخص در حوالی 99 هزار و 500 بود که این رشد تا اوایل بهمن ماه سال 96 رخ داد، پس از این تاریخ شاخص در مسیر کاهش قدم نهاد که از عمده دلایل آن به گمانه زنی هایی که در خصوص خروج ترامپ از برجام، کاهش قیمت کامودیتی ها به علت کاهش شاخص بالتیک وافزایش شاخص دلار و همچنین تصمیم دستوری دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز می توان اشاره کرد که باعث افت شاخص تا  محدوده 95 هزار واحد در انتهای سال 96 شد.

وی افزود: ریزش شاخص کل و روند نزولی بازار تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری ادامه داشت تا شاخص کل به عدد 92 هزار واحد نزدیک شد. این ریزش تا چند روز مانده به اعلام تصمیم نهایی ترامپ ادامه داشت که به اصطلاح کف ریزش بازار در همان حوالی قید شد (در مصاحبه قبل) چرا که تحلیلگران و افراد خبره بازار اتفاقات آینده را پیش بینی کرده و قبل از وقوع، تاثیر آن را در خرید و فروش های خود لحاظ می کنند. از آن به بعد با وجود اعلام موضع ترامپ نسبت به برجام، سهام بزرگ و شاخص ساز همانند سهام موجود در صنعت فلزات اساسی، پتروشیمی  و پالایشی شروع به رشد کردند.

مهر تاکید کرد: ابتدای روند صعودی بازار بورس از محدوده مذکور رقم خورد تا جایی که قیمت سکه به صورت افسار گسیخته ای شروع به رشد کرد، هرچند که دولت تنها در ظاهر توانست بازر دلار را تا حدی کنترل کند اما سکه و طلا، نقدینگی سرگردان در جامعه که به دلیل کاهش سود سپرده بانکها از این بنگاه های اقتصادی خارج شده بودند را به سمت خود جلب کرد. این جهش قابل توجه همچنان نیز ادامه دارد به طوریکه سکه های تحویل آتی دی ماه 97 به مرز 3 میلیون تومان و شاخص قرارداد های آتی سکه به 2میلیون و 740 هزار نیز رسیده است. همانطور که میدانیم جذب نقدینگی به این بازار ها که اغلب با هدف سفته بازی نیز هستند به رشد اقتصادی کشور کمک نمی کند.

وی با اشاره به صحبتهای اخیر معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری مبنی بر اعلام بازار سرمایه به عنوان بازاری مناسب برای سرمایه گذاری و کسب بازدهی مناسب، عنوان کرد: پس از انتشار این اخبار از سمت دولت، جو روانی مثبتی در بازار بورس ایجاد شد و نقدینگی مناسبی از سوی شرکتهای سرمایه گذاری، هلدینگ ها، کدهای معاملاتی خاص و حتی کد های حقیقی  طی دو هفته ای که گذشت به بازار سرمایه تزریق شد. بورس به این طریق به سرمایه گذاران نشان داد که بازار سرمایه مکان مناسبی برای کسب بازدهی قابل توجه نسبت به دیگر بازار ها می باشد.

مهر خاطر نشان کرد: بورس طی مدت اخیر در یک روز های معاملاتی رشدی را در بازار تجربه کرد که طی چند مدت اخیر تجربه نکرده بود. این مساله باعث شد اکثر سهام شرکت های موجود در بازار سرمایه در کنار سهام شرکت های دارای وضعیت بنیادی مناسب، مورد اقبال قرار گرفته و رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کنند. اگرچه که در مسیر رشد شاخص بورس، در برخی از مقاطع شاهد افزایش فشار فروش در بازار نیز بوده ایم اما انتظار می رود بازار همچون روزهای ابتدایی آغاز روند صعودی به رشد خود ادامه دهد.

وی بیان داشت: بازار سرمایه محل عرضه و تقاضاست و طبیعی است که به همراه هر رشد، افت قیمت نیز رقم بخورد. عرضه های روزهای میانی هفته ای که گذشت تحت تاثیر عوامل سیاسی و اتفاق منفی نبوده است و تنها دلیل آن شناسایی سود در برخی کد های حقوقی بازار که نیاز به تامین نقدینگی برای بهبود عملکرد خود داشتند و در مدت اخیر این فرصت و ظرفیت مناسب در بازار سرمایه برای آن ها فراهم نشده بود و همچنین سیو سود برخی از کدهای بورسی اعم از حقیقی و حقوقی که به سود مناسبی در کوتاه مدت با رشد قیمتها در بورس دست پیدا کرده بودند می باشد.از طرفی طی چند مدت اخیر شاهد اخبار مثبتی در پیرامون بازار سرمایه همچون کاهش نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی از 4200 تومان به 3800 تومان و همچنین احتمال معافیت برخی از صادرکنندگان از تحویل ارز به سامانه نیما نیز بوده ایم که این موضوعات امید بخش روزهای آتی مثبت برای شرکتهای صادرات محور صنایع فلزی و پتروپالایشی می باشد .

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه گفت: با توجه به عدم پیش بینی ریزش قابل توجه کامودیتی ها وهمچنین افزایش محسوس نرخ دلار در چند ماه آتی و در کنار آن شناسایی درآمد حاصل از تسعیر نرخ ارز برای شرکت های صادرات محور در سال جاری و همچنین تصمیمات موثر دولت برای جذب و ورود نقدینگی موثر به بازار سرمایه، رشد چند روز اخیر بورس ادامه دار خواهد بود و امید است که شاخص کل بورس اعدادی بالاتر از 120 هزار واحد نیز به خود ببیند چرا که مقصد بعدی جذب نقدینگی سرگردان اقتصاد کشور به بازار سرمایه با ایجاد جو روانی مثبت می باشد.