محمدعلی بد فعال صنعت سیمان در گفتگو با اکوناپرس در خصوص افزایش نرخ این صنعت گفت: شرکت های سیمانی توانسته اند افزایش نرخ حدود 10 تا 15 درصدی را تصویب نمایند و این میزان را در صورت های خود لحاظ نمایند. این موضوع وضعیت شرکت های سیمانی را کمی نسبت به سال گذشته بهتر کرده است.

وی ادامه داد: شرکت های سیمانی به دنبال افزایش صادرات بوده و در سال 97 نسبت به 96 صادرات بیشتری را داشته اند. عراق نیز به دلیل بازسازی های خود نیازمند سیمان است که به نظر می رسد برای این موضوع به سیمان ایران نیازمند خواهد شد و به همین دلیل در آینده صادرات شرکت ها به این کشور بیشتر می شود.

وی ادامه داد: شرکت های سیمانی توانسته اند میزان تحویل خود را به مشتری بیشتر نمایند یعنی هم نرخ فروش و هم میزان فروش برای شرکت ها نسبت به سال گذشته بیشتر است که موجبات سودآوری بهتر آن ها را فراهم می آورد.

بد عنوان کرد: شرکت های سیمانی در سال 97 شرایط به نسبت بهتری را تجربه کرده اند و برخی از شرکت ها نیز صادرات خود را توسعه داده اند. صادرات ما به عراق افغانستان ریالی بوده و در نتیجه از افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی نمی گیریم.

وی افزود: سهام سیمانی نیز به دلیل بنیادی و سرمایه گذاری بلند مدت مورد توجه قرار گرفته اند، سرمایه گذاران چنانچه دید بلند مدت داشته باشند صنعت سیمان برای آن ها می تواند پربازده باشد، چرا که میزان فروش آن ها هر ساله افزایش خواهد یافت.

این فعال صنعت سیمان تاکید کرد: اگر دید کوتاه مدت به صنعت داشته باشیم نمی توانیم در مورد آن تصمیم بگیریم، شرایط اقتصادی به گونه ای است که تصمیم گیری را سخت کرده به عنوان مثال چگونگی حمل و هزینه های حمل با وجود تحریم ها مشخص نیست و باید منتظر بمانیم در نتیجه سرمایه گذاری در صنعت سیمان در کوتاه مدت نمی تواند نشان دهد که آیا بازدهی مورد نظر را دارد یا خیر.

وی ادامه داد: به همین دلیل کسانی هم که سهام سیمانی را خریداری می کنند احتمالا با دید بلند مدت به این صنعت وارد شده اند و ارزش ذاتی صنعت را بالاتر از میزان فعلی برآورده کرده اند.