سعید میر معینی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه و روندهای آن و همچنین پیش بینی آن در گفتگو با اکوناپرس بیان داشت: ابهام در متغیرهای کلان اقتصادی منجر شده تا پیش بینی ها سخت شود، برای پیش بینی می توان سه سناریو چید، سناریوی اول سناریوی خوش بینانه بوده و آن هم عدم اجرایی شدن تحریم های آمریکا در آبان ماه است و یا قبول مذاکره، این سناریو بسیار خوش بینانه بوده و می تواند موجبات رشد و توسعه بازار سرمایه را فراهم آورد، همچنین تولیدات نیز تقویت می شود در نتیجه در این سناریوی خوش بینانه می توان روند بازار سرمایه را رو به بهبود پیش بینی کرد.

وی ادامه داد: سناریوی دوم و بدبینانه تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران است که در این سناریو بازار سرمایه با کمی اصلاح و سپس رونق رو به رو خواهد بود این موضوع کم کم بر روی تولیدات شرکت ها تاثیر می گذارد و کار برای بنگاه های تولیدی دشوار می شود.

وی افزود: سناریوی بعدی ادامه همین روند و حالت ابهام است که به نظر می رسد وضعیت بازار سرمایه به همین صورت ادامه داشته باشد، می توانیم شاهد رشد قیمت ها و شاخص البته با آهنگ رشد کمتر باشیم. رشد بازار سرمایه در این سناریو و تا هفته آینده ادامه دارد اما پس از آن به نزدیک شدن به جلسات صندوق بین المللی پول و همچنین نزدیکی به گزارشات نیم فصل شرکت ها بازار کمی از رونق می افتد مجددا رشد می کند و پس از آن با رسیدن به آبان ماه و تشدید تحریم های امریکا بازار می تواند اصلاح خود را آغاز نماید و نمی توان پیش بینی کرد که آیا این موضوع همانند سال های 91 و 92 ادامه دار خواهد بود یا خیر.

میرمعینی عنوان کرد: به طور کلی رشد بازار سرمایه می تواند ادامه دار باشد چرا که هنوز جای رشد دارد و هنوز قیمت سهام با ارزش جایگزینی سهام فاصله دارد هنوز هم سهام قابلیت رشد دارند. در نتیجه این رشد قیمت ها معقولانه به نظر می رسد و جای رشد هم دارد. 

این کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد قیمت های سهام را طی روزهای اخیر اینگونه دانست: قیمت های سهام در این روزهای اخیر به چندان به دلیل نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت های آن ها نبوده بلکه دلیل اصلی آن به آزاد سازی قیمت ها باز می گردد و آزادسازی قیمت های محصولات در بازار سرمایه منجر به این موضوع شد.