یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس در خصوص آزاد سازی سقف رقابت محصولات گروه فلزات اساسی در معاملات بورس کالا و تاثیر آن بر روند این صنعت در بورس عنوان داشت: تجربه آزادسازی قیمت مس حکایت از تعادل در روند معاملاتی این محصول در بورس کالا را داشت. اما در بحث محصولات فولادی، به علت اینکه تقاضای بیشتری وجود دارد،انتظار افزایش رشد بیشتری را خواهیم داشت و این خبر رانت محصولات این صنعت را نیز از بین خواهد برد و رانت موجود در جیب دلالان به سهامداران منتقل خواهد شد.

جعفر عزیزی در ادامه افزود: سیاست آزادسازی نرخ محصولات در صنایع فلزی و پالایشی، بحث حذف رانت دلالان می باشد، البته این آزاد سازی برای محصولات گروه پتروشیمی نیز در روز جمعه اتفاق افتاده است.

وی گفت: هدف عددی شاخص ارتباط نزدیکی به میانگین نرخ دلار رایج در کشور خواهد داشت،یعنی بطور مثال در سال های گذشته ارزش بازار بورس در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار و در آن زمان(سال ۹۲) دلار ۳۰۰۰ تومان و عدد نقدینگی کشور ۵۰۰هزار میلیارد تومان بوده است؛ اکنون نقدینگی در حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد توما ن،دلار ۴برابر، ولی ارزش بازار سرمایه به دلار۴۰ میلیارد دلار می باشد، یعنی با وجود رشد نقدینگی و نرخ دلار، ارزش بازار یک سوم شده است. اگر ارزش بازار به عدد سال ۹۲ برسد، بطور خاص شاخص بازار سرمایه به ۴۰۰هزار واحد  نیز خواهد رسید،حال عواملی مثل ریسک سیستماتیک  این مسیر را زمانبر می کند، ولی نهایتا این امر انجام خواهد شد و بازار با محوریت صنایع فلزات اساسی و پتروشیمی و پالایشی به رشد خود ادامه خواهد داد.

عزیزی خاطر نشان کرد: ریسک تحریم های آبان ماه سیستماتیک بوده و بازار با توجه به آن تحریم ها که محوریتشان موضوع نفت است در حال خرید سهام می باشدو اثری کمتری بر روی محصولات شیمیایی و فلزات اساسی خواهد داشت. اثرات مستقیم آن میعانات صادره به ژاپن و کره خواهد بود و نفت ایران از ۲میلیون و ۴۰۰هزار بشکه در آبان ماه به حدود ۱ونیم میلیون بشکه افت خواهد کرد، ولی درکنار آن قیمت نفت رشد می کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خاتمه به اکوناپرس گفت: به طور کلی نسبت به روند آینده بازار سرمایه خوشبین هستم با وجود آنکه شدت تحریم ها همانند سال ۹۱ نخواهد بود، صنایع منتخب پیشرو را می توان صنعت فلزات اساسی به علت افزایش نرخ های جهانی و آزاد سازی سقف نرخ بورس کالا  و در کنار آن صنایع پتروشیمی و معدنی معرفی کرد.