پیش بینی آتی بازار سرمایه در حال حاضر دارای ابهامات زیادی می باشد،از جمله تصمیم دولت برای حرکت به سوی اقتصاد آزاد ویا اقتصاد دستوری و کوپنی.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که مصرف کننده محصولاتی هستند که نرخ دلاری خرید آن ها به دلار نیمایی تغییر یافته است، برای مثال برای صنعت شوینده و لاستیک کشور هنوز مشخص نیست که باوجود افزایش نرخ مواد اولیه، نرخ فروش آن ها افزایش خواهد یافت یا خیر. در رابطه با سایر صنایع اصلی که همبستگی بالایی با نرخ دلار دارند حتی برخی از تحلیل گران بازار نیز متصورند که چون دلار از ۱۵ به زیر ۱۳ هزار تومان کاهش یافته است، میزان سود آوری شرکت ها کاهش خواهد یافت،ولی در واقعیت تمام تحلیل ها در گذشته با دلار سامانه نیما یعنی ۸هزار تومان براورد شده اند.

نادر اسراری در ادامه افزود:از دیگر ابهامات حال حاضر میتوان به میزان شدت اثرگذاری تحریم ها بر روی صنایع منتخب کشور اشاره کرد. که آیا همانند سال ۹۲ محصولات پتروشیمی و فلزی کشور تحریم خواهند شد ویا خیر.

وی تاکید کرد: حال این سوال مطرح است که آیا بازار هنوز ریزشی خواهد بود یا خیر،که بررسی این موضوع به pبهe تحلیلی بازار و سود هر سهم شرکت ها مرتبط میباشد.

اسراری گفت: در چند ماهه اخیر میزان نرخ بهره بدون ریسک کشور تغییر بخصوصی نکرده است که بخواهیم به واسطه آن،pبهe تحلیلی بازار را تغییر دهیم. حال اگر به سود آوری صنایع اصلی توجه کنیم در خصوص شرکت های پتروشیمی میتوان گفت که با افزایش نرخ گاز طبیعی جهانی که در فرمول محاسبه نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی موثر است، بهای تمام شده این شرکت ها افزایش یافته است، از طرفی کاهش بهای نفت جهانی نیز باعث کاهش نرخ محصولات نهایی این شرکت ها از جمله متانول و اوره شد، درنتیجه طی این مدت،هم بهای تمام شده شرکت ها افزایش یافت و هم مبلغ فروش به واسطه کاهش نرخ فروش کاسته شد.

وی بیان داشت: برای گروه فلزات بخصوص شرکت هایی اصلی این گروه، پیش بینی ریزش بیش از ۱۵% نخواهم داشت و کلیت بازار نیز بعداز رفع ابهامات گفته شده و مشخص شدن میزان فروش شرکت ها،اگر ریسک بخصوصی بازار را تهدید نکند و میزان فروشندگان خسته بازار کاهش یابد،بازار روند صعودی قابل اتکایی را در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به خبرنگار اکوناپرس گفت: در رابطه با اتفاقات سیاسی و تاثیر آنها بر روی کامودیتی ها،به غیراز نفت و گاز، تنها کشور موثر بر روی این محصولات جهانی،چین میباشد که چین نیز به واسطه مصرف قابل توجه مواد اولیه در حال حاضر،باعث خواهد شد که افت قابل توجهی را برای کامودیتی ها شاهد نباشیم و توافق چین با آمریکا نیز میتواند باعث رشد و ثبات قیمت آن ها شود.