به گزارش اکونا پرس،

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در همایش تبیین اهداف و سیاست‌های توسعه خوشه شیرینی سنتی قزوین گفت: امروزه یکی از مدل‌های مؤثر سازماندهی اصناف کوچک ارائه الگوی توسعه خوشه‌ها است که با اتکا بر سرمایه‌های اجتماعی و انسانی نقش مهمی را در توسعه صنایع کشورها ایفا می‌کند.

سعید نبیل افزود: شیرینی سنتی قزوین یکی از ظرفیت‌ها و مهارت‌های دیرینه مردم این دیار است که با توجه به وجود باغ‌های سنتی پیرامون استان و فراوانی درختان بادام، پسته و گردو، مواد خام اولیه این صنعت در استان فراهم می‌شود.

نبیل با بیان اینکه با وجود کیفیت و برتری شیرینی سنتی قزوین نسبت به نمونه‌های مشابه خود، هیچ تلاش جدی برای معرفی این محصول صورت نگرفته گفت: برنامه‌ریزی‌های مطلوبی نیز برای معرفی آن انجام نشده است.

وی، ارائه ظرفیت شیرینی سنتی در عرصه معرفی آداب و سنن و رسم و رسوم مردم منطقه به گردشگران را مهم دانست و تاکید کرد: حضور فعالان عرصه این صنعت جهت ایجاد خوشه، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و همراهی‌های صورت گرفته برای انجام و تشکیل این بخش باید پررنگ‌تر و شاخص تر باشد.

نبیل با اشاره به اینکه قزوین برای جلب سرمایه گذاری شیرینی سنتی هیچ محدودیتی ندارد، گفت: باید برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی این محصول قابل فهم باشد و در عین حال نیز واحدهای صنعتی می‌توانند برای پشتوانه سازی تولید این محصول به شکل صنعتی اقدام کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین وجود استادکاران خوب این عرصه در قزوین را منبع اصلی توسعه این صنعت برشمرد و اظهار داشت: دسترسی آسان به مواد اولیه شیرینی در استان، بهره‌گیری از روش‌های توسعه جدید مانند استفاده از فضاهای مجازی، ارائه ایده‌های جدید در حوزه صادرات و در نهایت بسته‌بندی و استاندارد سازی این محصول از دیگر موارد مورد توجه در رشد این صنعت است که باید به آن پرداخته شود.

باقلوای پیچ و لوزی، نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، نان بادامی (قرابیه)، نان گردویی، پا درازی، نان چرخی، نان چایی، اتابکی، ولیعهدی، حاج کریمی از شیرینی‌های متداول قزوین است.

وجود باغ‌های سنتی در اطراف قزوین و فراوانی درختان بادام، پسته، گردو و استفاده از این محصولات در پخت شیرینی‌ها می‌تواند یکی از دلایل تنوع شیرینی‌های سنتی در قزوین باشد.