به گزارش اکونا پرس،

 

به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان قم، مهندس مهدی آهنین‌پنجه در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم که به ریاست دکتر بیژن سلیمان پور معاون استاندار قم برگزار شد به ارائه گزارشی از وضعیت برق استان پرداخت و با اشاره به گرمای زودهنگام هوا در سال جاری، از افزایش 22 درصدی مصرف برق در استان خبر داد و گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و در نتیجه کمبود منابع آبی در نیروگاه‌های برق‌آبی با مشکل تأمین برق در کشور مواجه هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری نیز همانند سال گذشته با همکاری همه بخش‌ها بتوانیم پیک‌بار را کنترل کنیم اما باید در سطح کشور 4 هزار مگاوات بیشتر در سطح کشور مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، نیاز برق مصرفی را در سال جاری برای قم 988 مگاوات برآورد کرد و یادآور شد: با اقدامات مدیریتی و همکاری بخش‌های مختلف برای سال جاری به 873 مگاوات برق نیاز داریم این در حالی است که سقف پیک‌بار استان از سوی شرکت توانیر تنها 770 مگاوات تعیین شده و لذا خاموشی‌های اضطراری دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه پیک‌بار استان 576 مگاوات بوده، گفت: با توجه به اینکه این میزان بیش از پیک‌بار تعیین شده برای اردیبهشت‌ماه بود، از سوی توانیر با اخطار خاموشی مواجه شدیم.

آهنین‌پنجه در ادامه خواستار تغییر ساعات کار ادارات در ماه‌های خرداد ،تیر و مرداد شد و بر لزوم کاهش مصرف ۵۰ درصدی بار ادارات و دستگاه‌های استان در ساعات اداری و کاهش ۹۰درصدی بعد از پایان وقت اداری تأکید کرد.

وی با بیان اینکه شرکت برق با کنتورهای هوشمند فهام مصرف برق دستگاه‌های اداری را رصد می‌کند اظهار داشت: چنانچه دستگاه‌ها رعایت نکنند در بار نخست اخطار خواهند گرفت و اگر روند مصرفی آن‌ها ادامه پیدا کند برق آن‌ها قطع می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم از امضای بیش از ۶ هزار تفاهم‌نامه همکاری با صاحبان صنایع و کشاورزی در سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم این همکاری‌ها در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به وجود حدود ۲۰ هزار مشترک پرمصرف خانگی در قم یادآور شد: اگر این مشترکان همچنان میزان مصرف خود را مدیریت نکنند مجبور به قطع برق آن‌ها هستیم.

آهنین‌پنجه تأکید کرد: مشترکین را باید از پرمصرفی به سمت خوش مصرفی و از خوش مصرفی به سمت کم‌مصرف هدایت کنیم.

وی همچنین با اشاره به لزوم تعدیل روشنایی معابر درون‌شهری گفت: در استان نیز به جز 66 نقطه حادثه‌خیز باید سیستم روشنایی را یک در میان کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم با بیان اینکه 2 هزار چاه کشاورزی فعال در سطح استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود 415 مورد بیش از 3 برابر دیماند مصرفی‌شان برق مصرف می‌کنند، این در حالی است که ما با بحران آب مواجه هستیم و در این شرایط همه بخش‌ها باید در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و بحث مدیریت مصرف را مورد توجه قرار دهند.

 وی همچنین تصریح کرد: خاموشی‌های اضطراری احتمالی از طریق اپلیکیشن برق من و رسانه‌های استان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اینکه امسال باید ۲۲۰ مگاوات را باید مدیریت  کنیم، گفت: رمز ارزها از موضوعات دیگری است که افزایش مصرف برق را به دنبال دارد که مردم اگر موارد این چنینی را گزارش کنند از جوایز ۲۰ میلیون تومانی بهره‌مند خواهند شد.

معاون استاندار قم نیز در این جلسه بر ضرورت برنامه‌ریزی و تغییر و جابجایی زمان مصارف برق و فرهنگ‌سازی آن تأکید کرد و با اشاره به تأثیر مستقیم کم‌آبی و خشکسالی بر مصرف برق گفت: امسال هم در زمینه برق و هم در زمینه آب با مشکل مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: باید با تبیین موضوع و شفاف‌سازی و اصلاح الگوی مصرف و اقناع و فرهنگ‌سازی شیطنت رسانه‌های معاند را خنثی کنیم.

دکتر سلیمان پور در ادامه خواستار برنامه مشخص زمان‌بندی شده خاموشی‌های اضطراری شد تا  کمترین مشکل به مردم وارد شود.

وی در پایان تصریح کرد: باید این بحران مدیریت شود و همه بخش‌ها از جمله رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند.