به گزارش اکونا پرس،

علی قاسم‌زاده در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی اصفهان اظهار کرد: جنب‌وجوش، پویایی و هنرنمایی هنرمندان در رویداد بین‌المللی مجسمه‌سازی مظهری از زندگی و حیات است.

وی افزود: این آثار حاصل خلاقیت‌هایی است که از ذهن هنرمند روی دست جاری و سپس به اشیا منتقل می‌شود و در نهایت اثری خلق می‌شود که همه می‌بینیم و از آن لذت می‌بریم.

شهردار اصفهان درباره انتخاب عنصر آهن در تهیه این آثار تصریح کرد: در خلق این آثار، از آهن استفاده شده است تا برای سال‌های متمادی ماندگار باشد، بنابراین این آثار در ذهن و صفحه شهر به یادگار باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه تماشای حضور هنرمندان مختلف از فرهنگ‌های متفاوت که همه حول یک محور خلاقیت و ساخت کار هنری فعالیت می‌کنند، بسیار لذت‌بخش است، خاطرنشان کرد: فرایند برگزاری این رویداد از فراخوان تا داوری و انتخاب هنرمندان از کشورهای مختلف در سایه محیط کارگاهی مناسبی که انتخاب شده بسیار مطلوب و خردمندانه بوده است به طوری که در این فضای سر باز تمامی امکانات و تجهیزات لازم در دسترس هنرمندان قرار داده شده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: این رویداد فرصتی است تا دانشجویان فعال در شاخه‌های مختلف هنر از آن بازدید و در قالب یک ورکشاپ با مشاهده روند ساخت این آثار از تجربیات این هنرمندان استفاده کنند.

وی با اشاره به عملکرد سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به‌ویژه در راستای برگزاری این سمپوزیوم گفت: مأموریت این سازمان آن است که به جای انجام کارهای موقت که طی یک بازه زمانی کوتاه و موقت در شهر اجرا شده و سپس به ضایعات تبدیل می‌شود، به سمت ایجاد آثاری حرکت کند که امضا داشته و ماندگار باشد؛ این رویداد نیز از همان جنس کارهای ماندگار است که سال‌های مورد مشاهده، تحلیل و نقد قرار گرفته است و از آنجایی‌که مفهومی است باعث می‌شود مردم در کنار آن‌ها بایستند، تحلیلشان کنند و از آن لذت ببرند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: حرکت از تولید کارهای ساده و سطحی به سمت آثار ماندگار و یادگار که برای نسل‌های بعدی باقی بماند، ارزشمند است و سازمان زیباسازی در این راستا وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهد.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی فرصتی برای تعالی فضای هنری شهر

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان نیز در حاشیه بازدید از این سمپوزیوم مجسمه‌سازی گفت: از نشانه‌ها و نمادهای هر شهری مجسمه‌های آن است و ما در اصفهان در این سال‌ها آثار خوبی از هنرمندان به‌نام کشور داریم که امضا دارد و در این سمپوزیوم نیز آثار ارزشمندی از هنرمندان کشور و خارج از کشور را مشاهده کردیم.

وی افزود: شهرهای تاریخی مانند اصفهان این ظرفیت را دارند که پذیرای آثار ارزشمندی باشند که می‌تواند در اصفهان معنای متفاوتی پیداکرده و به‌طور ویژه‌ای دیده شوند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: برگزاری این سمپوزیوم نیز فرصتی برای شهر اصفهان ایجاد کرده است، لذا امیدوارم در دوره‌های بعد تعداد بیشتری از هنرمندان کشور و دنیا را در اصفهان گردهم آوریم، چراکه در مناطق درحال‌توسعه شهر به استفاده از این آثار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه اصفهان شهر زندگی است و تلاش داریم یکی از جلوه‌های آن محلی برای ظهور و بروز و عرضه آثار هنری باشد، گفت: آرزوی ما این است که اگر هنرمندان بخواهند جایی را برای زندگی انتخاب کنند، آن‌جا اصفهان باشد که روح هنر و فرهنگ در آن جاری است و می‌تواند طبع متفاوتی در خلق آثار هنری ایجاد کند.

شاهمرادی با بیان اینکه برگزاری این رویداد گام بزرگ و ارزشمندی است که توسط سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برداشته شده است، اظهار کرد: این آثار توسط هنرمندان برجسته‌ای تولید می‌شود که در حال حاضر در دسترس هستند و مردم می‌توانند با حضور در این محل با آن‌ها گفت‌وگو کنند؛ این امر به تعالی فضای فرهنگ و هنر شهرمان منجر می‌شود.

اصفهان_محسن راعی