حجت الله عبدالمالکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به وضعیت بازار ارز و قیمت سکه در آشفتگی های اخیر اقتصاد، گفت: یکی از مهمترین دلایل نوسانات ارزی در بازار امروز بیشتر در حوزه روانی بوده که برای بهبود نیاز به روان درمانی اقتصادی دارد.

او با تأکید بر این که در این مسیر یکی از مهم ترین راه های درمانی در درازمدت پرهیز از اعلام وعده های بیهوده به مردم است، افزود: برای مثال زمانی که بانک مرکزی عددی را درباره قیمت سکه و ارز به جامعه اعلام می کند، اما در عمل اتفاقی که می افتد درست برعکس ادعاهای بانک مرکزی است و همین اعتماد مردم به بازار را کم می کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به شرایطی که باعث ایجاد بازار غیر واقعی در جامعه می شود، ادامه داد: بی اعتمادی به بازار، اقتصاد و درنهایت دولت می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد که برای پیشگیری از چنین شرایطی در وهله اول دولت باید از اعلام وعده های محقق نشدنی به جامعه خودداری کند و قدر اعتماد جامعه به به قول و فعل مسئولان را بداند.

عبدالمالکی همچنین در توضیح درمان کوتاه مدت اقتصاد ایران، افزود: کنترل واقعی وضعیت اقتصادی باید از سمت وزارت اقتصاد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان صورت پذیرد و دولت نیز نباید اجازه افزایش قیمت کالا و خدمات را صادر کند.

او با بیان این که گرانی فعلی در اقتصاد کشور توجهی ندارد، ادامه داد: آن چه بیشتر در جامعه مشاهده می شود این است که بسیاری از افزایش قیمت ها در بازار درپی عوامل روانی حاکم بر تولیدکننده ها بوده است. به این معنا که درپی افزایش قیمت ارز بسیاری از تولیدکننده ها برای این که از سیل گرانی در جامعه عقب نمانند قیمت محصولات خود را افزایش می دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این که متأسفانه دولت و دستگاه های نظارتی مقوله مهم کنترل اقتصاد و بازار را از دستورکار خود خارج کرده اند، گفت: شرایط فعلی نشان دهنده حاکم بودن هرج و مرج در بازر و عمل کردن تولیدکنندگان و فروشندگان بر اساس امیال شخصی خودشان است و این وضعیت جز از طریق دولت راه درمان دیگری ندارد.

 

گفت و گو: بهناز لطفعلی زاده