به گزارش اکونا پرس،

به گفته ی فعالان اقتصادی عمر رکود تورمی حاکم بر بازار ۶ ماه را به اتمام رسانده، وضعیتی که اکثر بخش های اقتصادی کشور را دچار مشکل کرده است. براساس گفت و گویی که با تعدادی از تولیدکنندگان و کارشناسان انجام شده نفس بخش های مولد کشور به شماره افتاده و در پی آن واحدهای صنفی هم با مشکلات کمبود کالا مواجه شده اند گرچه رشد قیمت کالاها در مقابل سقوط قدرت خرید مردم، افراد زیادی را با چالش روبه رو کرده لذا این روزها سفره های مردم بیش از پیش کوچک شده است. یکی از کسبه های مرکز شهر تهران در این خصوص بیان کرد: خریدهای مردم بسیار کاهش پیدا کرده به طور مثال اگر سابق بر این افراد ۲ بار در هفته برای خرید شیر، پنیر، کره و مواردی از این قبیل که نسبتا مصرف قابل توجهی در میان مردم داشته انجام می شد این روزها به هفته یکبار تنزل پیدا کرده است.

میزان فروش و کسب درآمد فعالان بازار را می توان از ساعت آغاز به کار واحدهای صنفی موجود در بازار متوجه شد. چندماهی است که ساعت کار این کسبه فاصله چندانی تا ظهر ندارد و علت این موضوع هم به وضوح مشخص بوده چنانچه به گفته فعالان این بخش میزان خرید کالا به صورت عمده توسط خرده فروشان بسیار کاهش پیدا کرده و این امر در پی پایین آمدن میزان خرید مردم بوده گرچه این روند نزولی متاثر از دلایل متفاوتی است.

احتکار بخش زیادی مواد غذایی مورد نیاز مردم که از ۲ سال قبل توسط سوداگران با نظارت اندک آغاز شد یکی از متهم های ردیف علت گرانی ها طی ماه اخیر است. البته این افراد تکنیک های جدیدی را دستور کار خود قرار داده اند و با دست بردن در تاریخ تولید محصولات سعی در فریب دستگاه نظارتی دارند تا از خود رفع اتهام کنند اما نکته ی لازم توجه این است که دستگاه های نظارتی طی این ۲ سال به چه علت اقدامی برای برخورد با محتکران در دستور کار خود قرار ندادند!

نوسانات بازار ارز و در ادامه آن کمبود مواد اولیه دست به دست هم به کمک محتکران آمدند تا در این آشفته بازار سود قابل توجهی متوجه جیب سوداگران همیشه در صحنه بشود بروز و ظهور تمامی این عوامل به تاثیر از بی تدبیری و فقدان نظارت دستگاه های ذیربط طی ماه های اخیر صورت گرفته است.


ابراهیم رزاقی اقتصاددان و عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه تهران در این خصوص بیان کرد: گرانی قیمت کالاها در ماه‌های اخیر نه تنها به دلیل بی‌تدبیری دولت بوده، بلکه به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها عامدانه و از سوی دولت اتفاق می‌افتد. طوری روند گرانی‌ها به اوج رسیده که هیچ مسئول و نهاد نظارتی اعتراض نداشته و انتقادات مردم نیز به جایی نمی‌رسد. فقط رسانه‌ها از تخلفات و افزایش قیمت‌ها گزارش می‌دهند و دولت فقط تماشاچی شده است. ابتدا وقتی لوازم‌خانگی و موادبهداشتی و شوینده گران شد، اعلام کردند که دلار گران شده، مواداولیه وارداتی و قیمت‌ها افزایش یافته است.

این کارشناس ادامه داد: بعد از آن نوبت به محصولات کشاورزی و داخلی رسید، به جای اینکه مسئولان وزارت جهاد و بازرگانی اظهارنظر کنند و دلیل افزایش قیمت‌ها را اعلام کنند، رؤسای اتحادیه‌ها به میدان آمدند و در گفت‌وگو با رسانه‌ها به دنبال آرام کردن جو و مشکلات اقتصادی هستند. حال نوبت به قوت غالب مردم رسیده است. الحمدلله این‌بار خودشان اعتراف می‌کنند که با دستور روحانی قرار است قیمت‌ها ۱۰ درصد گران شود.

بهروز شاهمرادی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به بی توجهی دولت به کارشناسان و فعالان اقتصادی اشاره کرد: دولت یکی از بانیان اصلی بروز مشکلات کنونی اقتصاد است زیرا در هیچ زمانی به هشدارهای نظریه پردازان اقتصادی توجه نکرد و بسته‌های پیشنهادی آنان را مورد استفاده قرار نداد.

نکته ای که در این بین درخشان تر از دیگر موارد بوده، کنار ایستادن برخی از مسئولان و تماشاگر بودن آنان دراین روزهای سخت است چنانکه می بینیم به جای اینکه جوابگوی علت تنش های ایجاد شده در بازار باشند یکی پس از دیگری کنار می روند.