به گزارش اکونا پرس،

 وی در تشریح نقش کلیدی این نیروگاه در تثبیت ولتاژ در نقطه مرکزی شبکه سراسری به ما می‌گوید: «نیروگاه قم در مسیر شاهراه جنوب به شمال شبکه سراسری برق کشور قرار دارد و به همین خاطر ماهیتی ویژه دارد از جمله تثبیت ولتاژ و بالطبع حفظ پایداری آن از نکات در خور توجه است.

به همین خاطر برای تعمیرات واحدهایمان، برنامه‌ریزی ویژ‌ه‌ای صورت گرفت تا در ۶ ماهه دوم سال  1401 و پس از موفقیت چشمگیر در تامین برق تابستان ۱۴۰۱ بدون خروج هیچکدام از واحدهای نیروگاه، تعمیرات گسترده‌ای انجام دهیم. در این پروژه، 5 واحد را در دستور کار  تعمیرات و نوسازی قرار دادیم. واحد اول گاز و واحد بخار متناظر و نهایتا واحد سوم گاز و واحد متناظر بخار»

کاشانی‌زاده در ادامه می‌افزاید: «پروژه‌ای که هم‌اکنون در جریان انجام است تعمیرات «RI» واحد سوم گاز است که در این تعمیرات واحد بصورت کامل باز می شود و قطعات منفصله نوسازی، اصلاح و تعمیر شده و مجدد  روی واحد بسته می‌شود از این حیث تبدیل به یک واحد آماده کار برای یک دوره ۱۰ ساله شده و در مدار تولید قرار می‌گیرد. عمر این نیروگاه ۳۰ سال است و این اورهال کمک می‌کند واحدها بروز شده و برای پیک تابستانی سال ۱۴۰۲ آماده شوند.»

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که تعمیرات و نوسازی تکنولوژی ژاپن در این سطح با کمک متخصصین و تجهیزات داخلی رخ می‌دهد، افزود: «ویژگی منحصربفرد تعمیرات امسال نسبت به دوره قبلی این است که عملا این کار با مدیریت دانش بومی و همکاران متخصص ایرانی انجام می‌شود. توربین‌های نیروگاه قم متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن است و سابقا مدیریت تعمیرات و تامین قطعات از خارج کشور صورت می‌گرفت ولی اکنون با توجه به فرصت‌های پیش آمده، در بحث تجهیزات و قطعات بخش عمده قطعات کلیدی را داخلی‌سازی کردیم و تعمیرات نیز توسط همکاران ما در نیروگاه با توجه به تخصص و تجربه گرانقیمت صورت می‌پذیرد. ماشین‌کاری‌ها هم توسط شرکت‌های داخلی با توان داخلی انجام می‌شود و این موضوع نقطه عطفی در انجام تعمیرات امسال‌ نیروگاه قم است.

این دانش به مرور ایجاد شده و در این مقطع تمرکزمان بر موضوع توانمندسازی داخلی است و قطعات و تجربه خارجی را بومی سازی کرده‌ایم و برای نخستین بار در این قد و قامت از تجربیات متخصصان داخلی بهره می‌بریم.»

مدیر عامل شرکت پیوند گستر ادامه می‌دهد: «فعالیتی استراتژیکی که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم این است برای جایگزینی قطعات از قطعات با عملکرد ارتقایافته بهره ببریم. استفاده از این قطعات باعث افزایش قابلیت اطمینان و حفظ امنیت نیروگاه می‌شود. باید اشاره کنم که بخش بسیاری از این قطعات تست شده‌اند و امیدواریم بهبود عملکرد و ارتقا کارآیی داشته باشیم چه از نظر قابلیت اطمینان و چه از لحاظ سرعت انجام کار و بهبود راندمان در کلیه بخش های نیروگاه. سعی شده در این ۳ حوزه هدف‌گذاری شود و در این محورهااین بهبود عملکرد را داشته باشیم.»

کاشانی‌زاده در تشریح  نقش بومی‌سازی دانش و استفاده از تجربیات متخصصان داخلی عنوان می‌کند: « تعداد واحدها با تکنولوژی میتسوبیشی در کشور محدود است و در زمینه تعمیرات اساسی،‌ مجبور به تهیه قطعات از خارج بودیم که در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بومی‌سازی و داخلی‌سازی ایجاد شده و عمده قطعات داغ  به شرکت‌های دانش‌بنیان سفارش داده‌ایم و بخش زیادی از آنها تولید و بخشی در مرحله تست قرار دارند ولی با اتکا و اعتماد به توان جوانان و متخصصین داخلی امیدواریم برگ زرین دیگری در صنعت برق رقم بخورد.

این قطعات را در واحدهایمان به صورت محدود استفاده کرده‌ و به جواب رسیده‌ایم و به لحاظ قیمتی ۴۰ درصد کاهش به نسبت به مشابه خارجی را شاهد بودیم و این فرصت خوبی است چراکه پس از ساخت داخل، خارجی‌ها به خاطر از دست نرفتن بازارشان قیمت‌هایشان را پایین آورده‌اند.

 اما نکته کلیدی، شرکت‌های دانش بنیان به پشتوانه نیروگاه‌ قم وارد این حوزه شده‌اند و پس از سرمایه‌گذاری و این دانش را بومی کرده‌اند فرصت صادرات برایشان مهیا شده تا کشورهایی که از تکنولوژی میتسوبیشی استفاده می‌کنند به این شرکت‌ها سفارش قطعه بدهند و بازاری در این رابطه در سطح منطقه و جنوب‌شرق آسیا برای شرکت‌های ایرانی ایجاده شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در بومی‌سازی و استفاده از دانش داخلی، قطعاتی همچون پره توربین، بسکت و سایر متعلقات در داخل کشور ساخته شده و فرصت بازسازی را هم داریم و قطعاتی را که عمرشان تمام شده برای ایجاد بهره‌وری با دانش روز و مجدد به چرخه نیروگاه وارد کنیم.

در این رابطه سفارش‌گذاری جدید را با شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کرده‌ایم تا بتوانیم در سایر قطعات غیر اصلی و داغ از تجربیات دانش‌محور استفاده کنیم و اگر خدای ناکرده حادثه‌ای در مجموع نیروگاه افتاد از قطعات داخلی سازی شده بهره ببریم.»

 کاشانی در پایان بر لزوم حمایت وزارت نیرو تاکید کرد و گفت: «در بحث کلیدی تعمیرات و  حفظ ظرفیت موجود شبکه باید حمایت‌های وزارت نیرو صورت بگیرد تا ظرفیت موجود برای پیک مصرف سال آماده و قابل استفاده باشد. این یک ضرورت است که با توجه به مصوبات مجلس محترم در اصلاح قوانین تا قبل از پایان سال و اقدامات خوبی انجام شده که کافی نیست و باید تقویت شود.»

گفتنی است نیروگاه سیکل ترکیبی قم به ظرفیت ۷۱۴ مگاوات در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده قم – اراک بنا شده است و دارای دو بلوک سیکل ترکیبی شامل چهار واحد گازی ساخت شرکت MITSUBISHI هر یک به ظرفیت نامی ۱۲۸٫۵ مگاوات و دو واحد بخاری ساخت شرکت  ABB هر یک به ظرفیت نامی ۱۰۰ مگاوات است.