به گزارش اکونا پرس،

اگرچه گروه فلزات اساسی در نیمه نخست سال رتبه اول بیشترین رشد قیمتی را میان صنایع بورسی به خود اختصاص نداد اما قطعا نمادهای این صنعت به عنوان لیدرهای اصلی رشد بازار مطرح بودند.

شاخص صنعت فلزات اساسی در سال گذشته رشد بیش از ۷۲ درصدی را تجربه کرد. نمادهای شاخص این صنعت از دسته‌های مختلف فلزی مانند فولاد، مس و روی بازدهی‌های فراتر از انتظاری را در سال گذشته به ثبت رساندند. صعود قیمت فلزات در بازار جهانی در سال ۹۶ در کنار رشد نرخ دلار به کمک رشد قیمتی این نمادها آمد.

بسیاری از شرکت های این گروه در پایان سال گذشته طرح های توسعه ای برای افزایش تولیدات را به پایان رساندند. صنعت فلزات اساسی در 6 ماهه نخست سال بازدهی 89 درصدی به ثبت رساند، این در حالیست که در پایان شهریور 97، بازدهی یکساله این صنعت نیز از 150 درصد فراتر رفت.

بررسی شرکت های فعال در این گروه نشان می دهد 4 محرک رشد قیمت دلار ، افزایش مقدار تولید، حذف سقف رقابتی محصولات این گروه در بورس کالا و ثبات نسبی در روند قیمت ها جهانی، باعث عملکرد مناسب این صنعت طی 6 ماه ابتدایی سال بوده است.  

بعد از اعلام تک نرخی شدن ارز در اواسط فروردین ماه، این چشم انداز به وجود آمد که این شرکت های صادرات محور تحت تاثیر مابه التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی بتوانند سود دهی قابل قبولی داشته باشند.

 از سوی دیگر عمده سودآوری این شرکت ها مربوط به افزایش درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی در این مدت است ، موضوعی که حکایت از رشد فروش این شرکت ها دارد.

در میان شرکت های گروه فلزات اساسی 2 شرکت "فایرا" و "هرمز" با اختلاف زیاد بیشترین درصد تعدیل مثبت را داشته اند.

شرکت آلومینیوم ایران بیشترین تعدیل مثبت را به ثبت رساند. سود خالص این شرکت در 6 ماهه منتهی به شهریور 97 به 394ریال رسید ، این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل این شرکت تنها 15 ریال سودآوری داشته است.

آلومینیوم ایران در شهریور سال جاری  296 میلیارد تومان فروش داشته است که بالاترین مبلغ فروش در سال های اخیر است.

فروش 6 ماهه شرکت در سال جاری 1116 میلیارد تومان است که 73 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

مقدار فروش شرکت در این 6 ماهه 87 هزار تن بوده است که تقریبا برابر مدت مشابه (84 هزارتن )سال قبل است که نشان می دهد تنها عامل رشد در مبلغ فروش افزایش نرخ بوده است.

بر اساس اطلاعات این شرکت 40 درصد از فروش شرکت که به صورت شمش خالص است به خارج از کشور صادر می شود. 37درصد فروش به صورت شمش خالص به داخل کشور فروخته میشود.

شمش آلیاژی 13 درصد و شمش بیلت 10 درصد از فروش را تشکیل می دهند.

فولاد هرمزگان جنوب از دیگر شرکت های فلزی است که عملکرد درخشانی در 6 ماهه نخست سال داشت.

فولاد هرمزگان در 6 ماه نخست 16هزار و 500 میلیارد ریال فروش و 5هزار و 300 میلیارد ریال سود ناخالص داشته است. به این ترتیب فروش این شرکت نسبت به مدت مشابه 200درصد رشد داشته است.

 "هرمز" به مدد شناسایی سود تسعیر ارز 9 هزار میلیارد ریالی توانست سود خوبی کسب کند و مجموع سود خالص در 6 ماه به 12هزار و 500 میلیارد ریال رسید که معادل 835 ریال برای هر سهم است.

علت اصلی جهش ٩۵٧ درصدی سود در ۶ ماهه نخست ٩٧ نسبت به مدت مشابه قبل را می توان ناشی از رشد ۴،٩١٢ درصدی سایر درآمدهای عملیاتی و ١٠۵ درصدی درامد سرمایه گذاری ها دانست./ سنا