به گزارش اکونا پرس،

فرابورس ایران در هفته منتهی به 24 آبان ماه 1398، در مجموع برآیندی مثبت را ثبت کرد و در پایان روز معاملاتی چهارشنبه، آیفکس با رسیدن به پله 3932 واحدی، بازدهی 1.2 درصدی نسبت به ابتدای هفته و 3.4 درصدی نسبت به ابتدای ماه جاری را به ارمغان آورد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در انتهای هفته گذشته، ارزش بازار فرابورس از مرز 4 میلیون میلیارد ریال عبور و بازدهی 1.1 درصدی را در این هفته کسب کرد. بر این اساس ارزش بازار فرابورس با رسیدن به این میزان، بازدهی 56 درصدی نسبت به ابتدای سال و 3.7 درصدی نسبت به ابتدای ماه آبان را تا پایان این هفته داشته است.

لازم به ذکر است که در هفته سوم آبان، حجم معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس 4 هزار و 550 میلیون ورقه بود که افت ۷۲ درصدی نسبت به هفته قبلی را نشان می‌دهد؛ با این حال ارزش معاملات در هفته منتهی به 24 آبان بیش از 84 هزار میلیارد ریال بود که افزایش 169 درصدی نسبت به هفته پیش از آن را نشان می‌دهد.

اما مورد سوم حائز اهمیت در معاملات هفتگی، تعداد معاملات صورت گرفته است و بهتر است برای تحلیل کامل‌تر به رشد 14 درصدی تعداد معاملات در این هفته نسبت به هفته گذشته نیز اشاره کرد. در مجموع افزایش روزهای معاملاتی هفته از 4 به 5 در این دو هفته پیاپی، تاثیر خود را بر آیتم‌های اصلی معاملاتی نشان داده است.

 

تابلوها زیر ذره‌بین

در سومین هفته آبان ماه، بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس به لحاظ ارزش معاملات انجام شده در صدر سایر تابلوها قرار گرفت. این بازار با 61 هزار و 342 میلیارد ریال ارزش معاملاتی، رشدی 542 درصدی را نسبت به هفته قبل خود رقم زد. همچنین حجم معاملات در این بازار 162 میلیون ورقه بود که در این زمینه نیز رشدی 9 درصدی نسبت به هفته دوم آبان ثبت شد.

اما در پله دوم ارزش معاملات تابلوهای مختلف فرابورس ایران، تابلو بازار دوم قرار داشت که با جابجایی 2 هزار و 184 میلیون ورقه سهم به ارزش 14 هزار و 688 میلیارد ریال به ترتیب رشد 10 و 26 درصدی نسبت به هفته قبل‌ را رقم زد.

همچنین در پله سوم ارزش معاملات هفته منتهی به 24 آبان، بازار پایه قرار داشت که با ثبت 6 هزار و 311 میلیارد ریال معامله در قالب یک هزار و 787 میلیون ورقه، کاهش 10 و 87 درصدی را به ترتیب در ارزش و حجم معاملات نسبت به هفته قبل تجربه کرد.

بازار اول و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز به ترتیب ارزش معاملاتی 2 هزار و 148 میلیارد ریالی و 27 میلیارد ریالی را ثبت کردند که بازار SME با رشد ۴۲ درصدی ارزش دادوستدی نسبت به هفته قبل در رشد 1.2 درصدی ارزش کل معاملات در این هفته نقش بیشتری ایفا کرد.

 

صنایع زیر ذره‌بین

در اولین هفته بدون تعطیلی آبان، صنایع مختلف وزن‌های مختلفی از کل معاملات را بر دوش داشتند. به این ترتیب دو صنعت مواد و محصولات دارویی و همچنین صنعت محصولات کاغذی با دارا بودن سهم 12 و 10 درصدی از ارزش کل معاملات، به ترتیب در مقام‌های اول و دوم قرار گرفتند. ارزش معاملات در دو گروه یادشده به ترتیب 2 هزار و 551 میلیارد ریال و 2 هزار و 134 میلیارد ریال ثبت شد.

صنایع فلزات اساسی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و همچنین صنعت زراعت و خدمات وابسته نیز هر یک با حدود 7 درصد از سهم کل ارزش معاملات، به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار داشتند.

 

مهم‌ترین رویدادهای هفته

شاید مهم‌ترین رویداد هفته از نظر تمامی کسانی که در مجموعه فرابورس ایران فعالیت می‌کنند، یازده سالگی این شرکت بود. فرابورس ایران در تاریخ 22 آبان 1387 مراحل ثبت خود در اداره ثبت شرکت‌ها را تکمیل و از 6 مهر 1388 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. از سوی دیگر قیمت پایانی نماد «فرابورس» در یازدمین سالگرد تولد خود، از ۱۴ هزار ریال عبور کرد.

اما دیگر رویدادهای مهم هفته به سه خبر از بازار ابزارهای نوین مالی بازمی‌گردد. خبر اول به پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در نمادهای «افاد51 تا افاد55» مربوط می‌شود که طی آن 49 هزار و 921 میلیون ورقه به قیمت پذیره‌نویسی هر ورقه یک میلیون ریال در این هفته به صورت کامل انجام گرفت.

دومین خبر مهم به هفتادمین عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا8061» مربوط می‌شود که طی آن، 15 هزار میلیارد ریال ورقه به فروش رسید. هر یک از این اوراق 714 هزار ریال کشف قیمت شد که زمان سررسید آن 19 مرداد 1400 خواهد بود.

آخرین رویداد مهم این هفته نیز به پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش در نماد «کیش1402» مربوط می‌شود. برای این اوراق از تاریخ 20 آبان به مدت سه روز کاری امکان پذیره‌نویسی درنظر گرفته شده بود که در همان دقایق ابتدایی، کل اوراق اجاره منتشر شده به فروش رسید. در مجموع طی این عملیات 3 میلیون ورقه به قیمت پذیره‌نویسی یک میلیون ریال به فروش رسید.