به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، "شینا انصاری" در خصوص تغییرات اقلیمی و شرایط محیط زیستی که در حال حاضر تهران با آن روبروست، گفت: تهران با مشکلات و معضلات محیط زیستی بزرگی دست به گریبان است از جمله موضوع سپری شدن فصل زمستان زودتر از موعد مقرر، گرمای زودهنگام در فصل بهار و کاهش شدید بارش های بهاری که در این روزها بسیار مورد توجه است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار افزود: اما مساله ای که بعنوان معضل اصلی تهران مطرح است، بارگذاری بیش از ظرفیت اکولوژیک و توان محیط زیستی شهر، جذب جمعیت، جذب صنعت و خدمات است که موجب شده تا منابع زیستی شهر تهران به ویژه منابع محدود آب در معرض خطر قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما دارای اقلیم خشک است و باید به این محدودیت های اقلیمی که اکنون با بروز پدیده تغییر اقلیم تشدید شده است،توجه کنیم، گفت: پیرامون مساله تغییر اقلیم دو موضوع بسیار حائز اهمیت است. اول اینکه چگونه با این تغییر اقلیم مقابله کنیم، درواقع انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم و اینکه چگونه توان سازگاری و انطباق شهرها با شرایط جدید را ارتقا دهیم و آن هارا تاب آور کنیم.

انصاری خاطرنشان ساخت: گذشتگان به موضوع هم زیستی با طبیعت بسیار خوب توجه کرده بودند و شهرها ی قدیمی ایران عملکردی تاب آور و اکولوژیک داشتند. استفاده از قنوات و استفاده از بادگیرها، سایبان، روشندان  و غیره در معماری ها ازجمله عناصری بودند که اجداد ما به وسیله آن ها و با نگاهی هوشمندانه به طبیعت، با وجود محدودیت ها در اقلیم متنوع فلات ایران، خود را سازگار با شرایط می کردند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار ادامه داد: متاسفانه طی یک قرن گذشته، وجود نگاه توسعه محور غیربومی در کشور به ویژه در کلانشهرها، موجب شکل گیری الگوی نامناسب ساخت و ساز و توسعه نامناسب فضای سبز شده است. توسعه فضای سبز عموما با نگاه کوتاه مدت با استفاده از گیاهان سریع الرشد و آب بر مانند چمن صورت می گیرد که همه این موارد موجب فشار حداکثری بر منابع محدود و مشکلات عدیده دیگری شده است. به طور مثال در خصوص منابع آبی، برداشت بی رویه از آب های زیرمینی، باعث فرونشست زمین شده است.

وی با اشاره به مصوبات موجود گفت: برای توسعه فضای سبز باید به سمت کاشت گیاهان بومی و سازگار با اقلیم و به موازات آن کاهش و حذف تدریجی کاشت چمن برویم. در کنار این موارد، مصرف بهینه و صحیح منابع آبی نیز بسیار مهم است، که اگر برای آبیاری از چاه استفاده می شود هوشمندسازی آن ها در جلوگیری از اتلاف آب بسیار موثر است.

انصاری اظهار کرد: استفاده از منابع آبی غیر متعارف مانند آب خاکستری در آبیاری فضای سبز که در واقع بازگرداندن پساب ها به چرخه مصرف از طریق تصفیه است، امری بسیار مهم است که از فشار بیش از حد به منابع آب های شرب و زیرزمینی می کاهد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به تفاهم نامه ای که سال گذشته بین شهرداری تهران و وزارت نیرو امضا شد، گفت: با احداث تصفیه خانه های محلی در شهر تهران، که در حال حاضر تصفیه خانه وردآورد در منطقه 22 در دستور کار قرار دارد، می توانیم از پساب ها برای مصارف آبیاری فضای سبز استفاده کنیم. همچنین در این تفاهم نامه میزان پساب مصرفی و به موازات آن میزان کاهش استفاده از منابع آبی به ویژه آب های زیرزمینی و چاه ها نیز پیش بینی شده است. 

وی در پایان با بیان اینکه موضوعات محیط زیستی بسیار تخصصی و فرابخشی هستند و نباید درگیر سلایق سیاسی شوند زیرا عواقب تخریب محیط زیست همه آحاد جامعه را دربر می گیرد، گفت: اگر بتوان از برنامه ها و اسناد بالادستی به درستی تبعیت کرد به شرطی که برنامه ها دستخوش تغییرات مدیریتی نشوند، می توان اقدامات اساسی در راستای حفظ محیط زیست انجام داد.