به گزارش اکونا پرس،

قلعه نوعی، برانکو، فرکی، قطبی، دایی و جلالی پرافتخارترین مربیان کنونی لیگ ، مربیان موفق و کارنامه دار با حضور خود روی نیمکت تیم‌ها وجهه و اعتبار خاصی به آن نیمکت می‌بخشند و بالطبع اگر این گونه مربیان با بازیکنان مؤثر، پشتیبانی قوی مسئولان باشگاه‌ها و حمایت هواداران همراه شوند، آن گاه زمینه رسیدن به جام برای هر تیمی هموار می‌شود.

 البته در کنار علم و دانش مربیان آن‌ها باید از لحاظ روحی و روانی در حد یک رواشناس خبره عمل کرده و در طول مسابقات بازیکنان خود را از نظر انگیزه و میل به کسب موفقیت در حد بالایی حفظ کنند.

 با نگاهی به نیمکت 16 تیم حاضر در لیگ برتر در حال حاضر در می‌یابیم که تنها 5 مربی ایرانی سابقه قهرمان کردن تیم‌های خود در تاریخ این رقابت‌ها را داسته‌اند، علی دایی سرمربی کنونی سایپادر لیگ ششم سایپا البرز را به قهرمانی رساند.

حسین فرکی که درنیم فصل دوم هدایت پیکان رابرعهده گرفت دوبارباتیم های فولاد وسپاهان به قهرمانی رسیده.

 مجید جلالی سرمربی نساجی نیز در لیگ سوم حرفه‌ای با تیم فراموش شده پاس تهران به مقام قهرمانی رسید.

افشین قطبی نیزازهفته چهاردهم سرمربیگری فولاد خوزستان شد،ودرلیگ هفتم باپرسپولیس مقام قهرمانی راکسب کرد

در زیر نگاهی می‌اندازیم به کارنامه 16 سرمربی لیگ برتر 

وینفرید شفر69ساله ازفصل قبل هدایت آبی پوشان رابه عهده گرفت ،باتوجه به مشگلات که استقلال داشت توانست درفصل قبل  باکسب 54 امتیازدرجای سوم قرارگیرد واین راتیم درجام حذفی به مقام قهرمانی برساند وقصد دارددرنیم فصل دوم باحذب بازیکنان باتجربه درلیگ مقام اول رابدست آورد.

 مجید جلالی آقا معلم 62ساله فوتبال ایران در دوران مربیگری خود هدایت تیم‌های وحدت تهران، هما تهران، پیام مشهد، تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان (2 دوره) تیم ملی ارتش ایران، پاس تهران (2 دوره) صبا باتری تهران، شهید قندی یزد، استقلال اهواز، فولاد خوزستان، تراکتورسازی تبریز ، سایپا ،پیکان ونساجی را در کارنامه داشته است.

 نایب قهرمانی لیگ تهران در سال‌های 1361 و 1364 با وحدت تهران، نایب قهرمانی ارتش‌های جهان در سال 1374، قهرمانی لیگ برتر سوم با پاس تهران، قهرمانی جام حذفی همراه با صبا در سال 1384 و قهرمانی تنها سوپرکاپ ایران با صبا باتری در همان سال افتخارات جلالی در عرصه مربیگری است.

جلالی بعدازنیم فصل ازپیکان جدا شد وهفته گذشته بانساجی قرادادبست وامید دارد این تیم رادرنیمه بالای جدول ببرد

 یحیی گل‌محمدی فنی‌ترین مربی فوتبال ایران از دید بیشتر کارشناسان متولد 28 اسفند 1349 است یحیی سابقه دستیاری مانوئل ژوزه پرتغالی در پرسپولیس و هدایت صبای قم (2 دوره) تربیت یزد، نساجی مازندران، پرسپولیس، نفت تهران ، ذوب‌آهن اصفهان، تراکتوروپدیده مشهد را دارد و قهرمانی در جام حذفی 1394-1393، با ذوب‌آهن نایب قهرمانی همین رقابت‌ها در سال 1392 با پرسپولیس و کسب سهمیه آسیا همراه با نفت تهران در لیگ سیزدهم مهمترین عناوین وی می‌باشد.

یحیی درنیم فصل باپدیده به نتایج خوبی دست یابد وباتفاضل گل کمتردرجای دوم جدول قراردارد،وباتوجه به اینکه مشگلات مالی پدیده حل شده ودر هر دو جام امید دارد

 علی دایی شهریار فوتبال ایران در تاریخ 1 فروردین 1348 به دنیا آمد. دوران مربیگری وی پس از رفتن ورند لورانت آلمانی در لیگ ششم از سایپا آغاز شد و پس از آن دایی در تیم ملی ایران، پرسپولیس (2 دوره)، راه‌آهن و صبای قم به فعالیت خود ادامه داد.

قهرمانی لیگ برتر ششم با سایپا، قهرمانی 3 دوره جام حذفی با پرسپولیس، ونفت تهران ،قهرمانی رقابت‌های غرب آسیا در سال 2008 با هدایت تیم ملی و نایب قهرمانی لیگ برتر سیزدهم کارنامه افتخارات دایی در عرصه مربیگری است.

امیر قلعه نوعی بی گمان امیر قلعه نویی 55 ساله را باید پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر نامید.

وی که سابقه هدایت تیم های برق تهران،استقلال اهواز،استقلال تهران(3 دوره)،مس کرمان،سپاهان اصفهان (2 دوره)، تراکتورسازی تبریز (2 دوره )وذوب آهن  را درکارنامه دارد .

قهرمانی لیگ برتر پنجم،هشتم و دوازدهم با استقلال و لیگ های نهم و دهم با سپاهان ،قهرمانی جام حذفی در سال های 1381 و 1387 با آبی پوشان پایتخت،نایب قهرمانی جام حذفی در سال 1383 و نایب قهرمانی لیگ یازدهم با تراکتورسازی مهم ترین افتخارات ژنرال است.البته صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در سال 2013 را نیز باید مهم ترین عنوان قلعه نویی در مسابقات بین المللی دانست.

محمدرضا مهاجری این مربی 53 ساله سابقه دستیاری فیروز کریمی در استقلال اهواز و راه‌آهن و سرمربیگری شیرین فراز کرمانشاه، سیاه‌جامگان مشهد ، پدیده وماشین سازی را در کارنامه دارد. صعود به همراه سیاه‌جامگان به لیگ برتر پانزدهم و نایب قهرمانی لیگ برتر ششم با استقلال اهواز تنها افتخار مهاجری است.

حسین فرکی  این مربی 61 ساله فوتبال ایران وی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در هر سه بازی که با تیم‌های هلند، اسکاتلند و پرو انجام شد٬ برای تیم ملی ایران به میدان رفته‌است.

فرکی با تیم فوتبال پاس تهران٬ قهرمانی در جام تخت جمشید ۱۳۵۵ و جام تخت جمشید ۱۳۵۶ را نیز تجربه کرده‌است. همچنین او به همراه تیم پاس در جام تخت جمشید ۱۳۵۷ در صدر گلزنان قرار داشت٬ اما این جام به دلیل وقوع انقلاب نیمه‌تمام تعطیل شد. پس از آن٬ وی مدتی عضو تیم الشعب امارات بود و سپس به تیم پاس تهران بازگشت.

وی همچنین همراه با تیم ملی به مقام سوم جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ کویت رسید.

او به مدت سه سال در تیم ملی ایران دستیار برانکو ایوانکوویچ بوده‌است. فرکی همچنین سابقهٔ سرمربی‌گری تیم ملی امید ایران در سال ۲۰۰۴ را نیز دارد.

وی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۳–۱۳۹۲ تیم فولاد خوزستان را به مقام قهرمانی رساند.

او همچنین در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۴–۱۳۹۳ تیم سپاهان اصفهان را به مقام قهرمانی رساند تا در در طی ۲ سال، دو تیم مختلف را به مقام قهرمانی در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران رسانده باشد.

ازنیم فصل به جای جلالی هدایت پیکان را به عهده گرفت وقصد گرفتن سهمیه لیگ آسیا رادارد.

برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس در 28 فوریه 1954 به دنیا آمد. وارتکس کرواسی، سیستا، ریجکا، هانوفر آلمان تیم ملی زیر 23 سال ایران، دیناموزاگرب کرواسی (2 دوره) شاندونگ لوننگ چین، الاتفاق عربستان، الوحده امارات، تیم‌های تحت هدایت برانکو در عرسه مربیگری بوده است.

 همچنین دستیاری میروسلاو بلاژویچ در تیم ملی کرواسی و ایران در کارنامه وی به چشم می‌خورد.

 مقام سومی جام جهانی 1998 فرانسه با تیم ملی کرواسی، قهرمانی غرب آسیا با تیم ملی ایران در سال‌های 2003 و 2004 قهرمانی بازی‌های آسیایی بوسان در سال 2002 با تیم ملی امید ایران، مقام سومی جام ملت های آسیا در سال 2004 و قهرمانی جام آسیا- اقیانوسیه با تیم ملی ایران در سال 2003 از مهم‌ترین افتخارات پروفسور در تیم‌های ملی ایران و کرواسی است.

  همچنین 2 قهرمانی لیگ برتر کرواسی با دیناموزاگرب، 2 قهرمانی جام حذفی این کشور با دیناموزاگرب، یک قهرمانی سوپرکاپ کرواسی، قهرمانی لیگ چین در سال 2010 با شاندونگ ، قهرمانی جام پادشاهی عربستان در سال 2012-2011 با الاتفاق ،نائب قهرمانی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران(۱) ۲۰۱۵–۲۰۱4،قهرمانی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران(۲) ۲۰۱۶–۲۰۱۷، ۲۰۱۷–۲۰۱۸،قهرمانی سوپرجام فوتبال ایران(۲) ۲۰۱۷، ۲۰۱۸،حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا:(۲) ۲۰۱۷، ۲۰۱۸

ونایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا:(۱)2018 کارنامه افتخارات برانکو در عرصه باشگاهی است.

 مهدی تارتار،46 ساله مربیگری خود را با دستیاری این مربی  فیروز کریمی در راه‌آهن استارت زد.

وی همچنین سابقه دستیاری علی دایی در پرسپولیس و صبا و سرمربیگری راه‌آهن (3 دوره) داماش گیلان، گهر زاگرس دو دور، گسترش فولاد ، صبای قم وپارس جنوبی را دارد و هیچ افتخار قابل ذکری نیز به دست نیاورده است.

ژرژ لیکنز زاده ۱۸ مهٔ ۱۹۴۹) بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل بلژیک است. وی همچنین در تیم ملی فوتبال بلژیک بازی کرده‌است. لیکنز از تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان سرمربی تیم تراکتور سازی تبریز معرفی شد

لیکنز ازسال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ سرمربی تیم ملی بلژیک بود و با شکست ایرلند در مرحله پلی آف تیم ملی بلژیک را به جام جهانی ۹۸ رهنمون کرد اما او به دلیل حذف تیمش در مرحله گروهی این رقابت از مربیگری این تیم برکنار شد.

افشین قطبی  ۱۹ بهمن ۱۳۴۳، ، یک مربی بین‌المللی ایرانی-آمریکایی است که در گذشته مربی تیم ملی فوتبال ایران و تیم فوتبال پرسپولیس بوده‌است.قطبی اکنون سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان است

او که در نوجوانی ایران را ترک کرده بود، فوتبال را در جوانی در آمریکا شروع کرد. قطبی مدتی کمک مربی تیم ملی فوتبال آمریکا بوده و در دوران سرمربیگری گاس هیدینک، دیک آدفوکات و پیم فربیک در تیم ملی فوتبال کره جنوبی کمک مربی این تیم بوده‌است. او در سال ۲۰۰۷ برای سرمربی‌گری تیم فوتبال پرسپولیس تهران به ایران بازگشت و پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر ایران رسانید.اما در سال ۲۰۰۸، به سبب آنچه خود «نداشتن احساس امنیت در ایران» عنوان نمود، از سرمربی‌گری در این تیم استعفا داد و ایران را ترک کرده‌است.

پائولو سرجیو بنتو بریتو پرتغالی۱۹ فوریهٔ ۱۹۶۸ بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل پرتغال است.

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ویتوریا ستوبال، اولهاننزه، بلننسس، پاسوس فریرا و سالگیروش اشاره کرد و هیچ افتخار قابل ذکری نیز به دست نیاورده است.

محمد علی کریمی پاشاکی متولد ۱۷ آبان ۱۳۵۷ که با نام علی کریمی شناخته‌شده، بازیکن فوتبال بازنشسته و سرمربی فوتبال ایرانی است. او در دوران فوتبال حرفه‌ای ۱۸ سالهٔ خود از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۳، سابقهٔ بازی در باشگاه‌های فتح، پرسپولیس، الاهلی امارات، بایرن مونیخ، القطر، استیل‌آذین، شالکه ۰۴ و تراکتورسازی را دارد.

از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۱، کریمی بیش از یک دهه بازیکن تیم ملی فوتبال ایران بود و با ۱۲۷ بازی و ۳۸ گل ملی، سومین بازیکن تاریخ ایران از نظر تعداد بازی ملی و سومین گلزن برتر این تیم مشترکاً با جواد نکونام به‌شمار می‌رود.

علی کریمی که به‌عنوان یک بازی‌ساز دریبل‌زن شناخته می‌شود، با لقب «جادوگر» و «مارادونای آسیا» از او یاد می‌شود. کریمی در سال ۲۰۱۸؛ با کسب ۹۱٪ آراء کاربران سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، به عنوان بهترین هافبک تاریخ جام ملت‌های آسیا شناخته شد.او همچنین در فعالیت‌های اجتماعی و خیریه شرکت داشته‌است.جوان‌ترین مربی لیگ برتر خیلی زود وارد دنیای مربیگری شد و در این سال هدایت تیم نفت تهران، کمک مربیگری دستیارتیم ملی ایران وسرمربی گری سپیدرود رشت را در کارنامه داشته است،کارنامه پرباری در دنیای مربیگری نداشته است.

 علی‌رضا منصوریان مربی جوان و 47 ساله نفت تهران کار خود را با تیم جوانان استقلال تهران استارت زد. دستیاری افشین قطبی و کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران و سرمربیگری پاس همدان، تیم ملی ایران به صورت موقت، تیم ملی امید ایران و نفت سوابق منصوریان در عالم مربیگری است. ضمن این که صعود با نفت تهران به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا، نایب قهرمانی جام حذفی در سال 1394 و نایب قهرمانی غرب آسیا با تیم ملی در سال 2010 جز معدود افتخارات وی می‌باشد.

وی درتیم های استقلال تهران وذوب آهن فعالیت داشته است

کریم بوستانی متولد ۱ فروردین ۱۳۲۹ دروازه‌بانان سابق و مربی فوتبال اهل ایران است.

بوستانی فوتبالش را از تاج مسجد سلیمان آغاز کردو بعد به تیم نیروی اهواز رفت و تا پایان دوران بازی خود در این تیم و تیم منتخب خوزستان ماند. در زمانی که جام تخت جمشید در جریان بود وی به تیم ملی دعوت شد و به عنوان گلر در جام ملتهای آسیا با ناصر حجازی و بهرام مودت سنگربانان تیم ملی بودند.او به عنوان مربی گلرهای همان تیم اولین سال مربیگری خود را آغاز کرد؛ و سیزده سال در تیم بن یاس حضور داشت.

وی بعد از بازگشت از امارات با سرمربیگری امیر قلعه نویی در تیمهای استقلال اهواز، سپاهان اصفهان،استقلال تهران که از سال ۱۳۹۱ شمسی و تا آخر فصل ۱۳۹۳–۱۳۹۴ شمسی در استقلال به عنوان مربی کار کرد. بوستانی در لیگ برتر فوتبال ایران فصل ۸۹–۱۳۸۸ و فصل ۹۰–۱۳۸۹ با تیم فوتبال سپاهان و در فصل ۹۲–۱۳۹۱ با تیم فوتبال استقلال به مقام قهرمانی لیگ برتر خلیج فارس دست یافت و سال بعد در لیگ قهرمانان آسیا در سال۲۰۱۳ با تیم استقلال تهران شرکت کرد. وی در زمان دو مدیر عامل در استقلال مربیگری کرد، یعنی هم‌زمان آقای فتح‌الله‌زاده حضور داشت هم‌زمان بهرام افشار زاده، بعد از آن به همراه امیر قلعه نویی به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست،بوستانی بعد از آن به تیم صبا باطری پیوست و در فصل ۹۶–۹۷مربی و مدیر فنی استقلال اهواز گردید. وی با تیمهای استقلال تهران و سپاهان با سرمربیگری امیر قلعه نویی به مقام قهرمانی لیگ برتر و با تیم تراکتورسازی تبریز به مقام نایب قهرمانی دست پیداکرده. بوستانی یکی از مربیان در جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۰۷ با تیم ملی ایران با سرمربیگری امیر قلعه نویی بوده‌است و از جمله مربیانی که هم مربی دروازه بانان است و هم مربی بازیکنان. کریم بوستانی در حال حاضر سرمربی در تیم استقلال خوزستان است.

علیرضا مرزبان متولد ۵ خرداد ۱۳۳۷مربی فوتبال ایرانی-آلمانی است.وی سابقه فعالیت به عنوان دستیار مربی در تیم‌های اشبورن، پرسپولیس تهران، دونایسکا استردا، استیل‌آذین تهران، تیم ملی مونته‌نگرو، سپاهان اصفهان و پدیده مشهد و سابقه سرمربی‌گری در تیم‌های پدیده، پیکان و خونه به خونه و مشکی پوشان را در کارنامه خود دارد. مرزبان عضو انجمن مدرسان فوتبال آلمان و در کنگره جهانی مربیان در شهرهای دوسلدورف، راینلند-فالتز، برلین و هانوفر عضویت دارد،وهم اکنون سرمربی نفت مسجد سلیمان است

بنابراین با بررسی افتخارات این مربیان باید امیر قلعه نوعی را به عنوان موفق‌ترین مربی داخلی و برانکو ایوانکوویچ را پرافتخارترین مربی خارجی حال حاضر لیگ برتر معرفی کرد.