به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ خلبان یوسف قربانی در نشست خبری امروز خود با اشاره به ۱۹ تیر ۵۸ سالروز بیعت هوانیروز با امام خمینی (ره) در قم، اظهار کرد: این واقعه نقطه عطفی در نیروهای مسلح بود. در سال ۵۸، رژه تاریخی هوانیروز اقدامی نمادین از ارتش برای حمایت از انقلاب اسلامی بود. منافقین و معاندین می خواستند انقلاب را از بین ببرند. مستشاران آمریکایی در ارتش کشور را ترک کرده بودند و اعلام کردند اگر بروند، هوانیروز زمین‌گیر می شود. همچنین در همین دوران، ندای انحلال ارتش سر داده شده بود. 

وی ادامه داد: امام پس از انجام رژه خطاب به کارکنان هوانیروز گفت شما فرزندان من هستید. هوانیروز هم پاسخ اعتماد امام را در جنگ تحمیلی داد. در سه روز اول ۴۰ الی۵۰ تانک دشمن منهدم شدند. هوانیروز بلایی سر لشکر صدام آورد که صدام گارد خود را وارد کرد. امام پس از عملیات مرصاد خطاب به ارتش گفتند شما دل تمام مسلمانان را شاد و دشمنان را مایوس کردید. هوانیروز نزدیک ۵ هزار نفر از منافقین را در تنگه چهارزبر از بین برد. هوانیروز سابقه درخشانی در دوران دفاع مقدس دارد و حدود ۳۷۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است. 

امیر قربانی افزود: ناوگان هوانیروز بزرگ ترین ناوگان غرب آسیاست و برای تعمیر و نگهداری این ناوگان به گونه ای عمل کردیم که امروز  قوی ترین ناوگان هوایی غرب آسیاست. ما بالای نرم جهانی آمادگی رزمی را داریم. با وجود تحریم ها، ۸۰۰ قطعه در ۸۰۰۰ تیراژ قطعه در هوانیروز ساخته شد. هوانیروز می تواند در دو ساعت خود را از غربی ترین نقطه کشور به محل عملیات برساند. موشک های دوربرد و نقطه زن  و از جمله موشک نوع فایر اند فوروت داریم. با موشک های خود در کمتر از ۳ ثانیه می توانیم دشمن را نابود کنیم. امروز سامانه های دید در شب که منحصر به چند کشور است را ساخته ایم و بالگردها به این سامانه ها مجهز شده اند. پرواز را روی دریا در شب انجام داده و اهداف را منهدم کردیم. در کوهستان و دشت هم همین عملیات را در شب انجام دادیم. در باران و رعد و برق ماموریت موفق انجام دادیم. 

فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه هوانیروز مشت محکمی بر دهان دشمنان  چه رژیم صهیونیستی و چه آمریکا است، تصریح کرد: مابه قدرت بازدارندگی رسیده ایم. از سویی هوانیروز همچنین در بلایای طبیعی در کنار مردم بوده است. در زلزله کرمانشاه ۵۰۰ سورتی پرواز انجام شد که در دنیا بی سابقه بود. در آتش سوزی ها هوانیروز با بالگردهای خود کمک زیادی به خاموش کردن آتش کرد. هوانیروز ۲ هزار نفر را در تصادفات و بلایای طبیعی نجات داد. در سی استان، پوشش اورژانس هوایی دادیم.

امیر سرتیپ قربانی در ادامه خبر داد: امسال رژه زمینی و هوایی را در قم در روز ۱۹ تیر انجام می دهیم. 

وی با بیان اینکه یک برنامه ۵ ساله در تولید بالگرد داریم، تصریح کرد: طراحی بالگرد ملی انجام شده و قطعات آن ساخته شده است. برنامه و نیازی برای واردات بالگرد نداریم. 

فرمانده هوانیروز خاطرنشان کرد: امسال یک رزمایش تخصصی انجام می دهیم و توانمندی های خود را نمایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه موشک های جدید روی بالگردها نصب کرده ایم و هیچ سلاحی قدیمی روی بالگرد نصب نمی کنیم، خاطرنشان کرد: ما بالگردهای خود را در این ۴ سال به روز کرده و همه نیازهای خود را بالگردها نصب کردیم. بالگرد کبری اکنون در شب عملیات انجام داده و موشک شلیک می‌کند. همه سامانه های به روز روی بالگردها نصب کرده ایم. پرواز شب ما با استفاده از سامانه های بومی انجام شد. تجهیزات هوانیروز به روز شده و پاسخگوی تهدیدات است.