صباح زنگنه، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و جهان در گفت و گو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به دیدار تاریخی سران آمریکا و کره شمالی با بیان این که دونالد ترامپ به دنبال کسب وجهه تبلیغاتی برای خود است، گفت: این وجهه طبعاً با روشها و اقدامات نمایشی و پر سروصدا به دست می آید، اما پرسش هایی که در این مسیر وجود دارد، عبارت است از این که آیا شرایط فعلی کره شمالی و آمریکا در دوران ترامپ می تواند منجر به یک توافقنامه شود؟ و آیا آن توافق می تواند دوام و اعتبار داشته باشد؟

او با تأکید بر این که پاسخ دو پرسش فوق قطعاً «خیر» خواهد بود، افزود: کره شمالی این روزها به واسطه انجام آزمایشات هسته ای و موشک های بالستیک قاره پیما دستاورد و به دنبال آن جایگاهی را کسب کرده که امروز ترامپ خواهان اخذ همان ها است. باید توجه داشت که در شرایط فقدان آن دو دستاورد بزرگ، کره شمالی دیگر هیچ برگ برنده ای را برای دادوستد با ترامپ در دست ندارد.

زنگنه با بیان این که دلیل دیگری که امکان توافق دائمی میان آمریکا و کره شمالی را منتفی می کند به سیاست های روسیه و چین بازمی گردد، ادامه داد: روسیه و چین از کره شملی به عنوان خط مقدم جبهه رودررویی با آمریکا یاد می کنند و مایل نیستند تا چنین توافق صلحی میان آمریکا و کره شمالی منعقد شود، چراکه در صورت تحقق صلح، این دو کشور یک عامل مهم تقابل با آمریکا را از دست می دهند.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین المللی با اشاره به مانورهای نظامی مشترک آمریکا با ژاپن و کره جنوبی در دریای چین، با بیان این که از این کشور به واسطه چنین اقداماتی همواره به عنوان عامل اغتشاشات منطقه یاد می شود، اظهار کرد: باید توجه کرد که تحرکات این چنینی آمریکا به واسطه توافقنامه احتمالی با کره شمالی متوقف نمی شود و بر روال کنونی خود باقی می ماند.

زنگنه در ادامه با تأکید بر این که «باج خواهی» از کشورهای جهان یکی از مایه های حیات آمریکاست که در صورت صلح با کره شمالی متوقف می شود، گفت: مهم ترین نتیجه قرارداد صلح با کیم جونگ اون، توقف باج خواهی آمریکا به عنوان بزرگترین شکست برای این کشور است که حتی می تواند کسری بودجه آمریکا را نیز به دنبال داشته باشد.

او شخصیت ترامپ را دلیل دیگر ناپایدار بودن توافق میان آمریکا و کره شمالی دانست و افزود: شاهد بودیم که پیش از سفر رئیس جمهور آمریکا به سنگاپور، ترامپ در اجلاس گروه هفت در کانادا در جایی که سران کشورهای قدرتمند از نظر اقتصادی آن جا حضور داشتند، بیانیه مشترک را امضا نکرد و تک روی خود را به جهان ثابت کرد.

زنگنه با طرح این پرسش که چگونه ممکن است ترامپ در حالی که حاضر نشد با 6 قدرت اقتصادی بزرگ جهان مشارکت داشته باشد، بخواهد با کشوری که مدام او را با الفاظ توهین آمیز خطاب می کند، توافق کند، اظهار کرد: در پاسخ باید بگوییم که واضح است؛ ترامپ از دیدار با کیم جونگ اون هدفی جز اجرای حرکتی نمایشی و تبلیغاتی ندارد،چه بسا که ظرفیت انجام کاری غیر از این را نیز ندارد.

 

 

گفت وگو: بهناز لطفعلی زاده