به گزارش اکونا پرس،

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره اجرای حکم دادگاه کانادایی در فروش ساختمان‌های فرهنگی ایران در کانادا، اظهار داشت: این اقدام غیر قانونی و در تقابل آشکار با حقوق بین الملل است و اقدامات حقوقی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و درباره نتایج این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

موسوی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در حفظ حقوق مردم خود با هیچ دولتی مماشات نمی‌کند و این عمل و رفتار بر خلاف مقررات بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد احتمال دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: این دیدار در دستور کار ما نیست و فکر نمی‌کنیم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. همانطور که آقای روحانی گفت: ما به دیدار برای عکس گرفتن حساب نمی‌کنیم، بلکه دیدار باید با دستور کار و نتایج ملموس باشد، لذا این گمانه‌زنی‌ها در دستور کار ایران نیست.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و از تروریسم اقتصادی دست بردارند، آن‌ها می‌توانند به نشست کمیسیون مشترک برجام بازگردند و حرف‌هایشان را بزنند.

آقای موسوی در خصوص حکم دادگاه کانادا مبنی بر توقیف اموال ایران، افزود: ایران از چند سال پیش هشدار داده بود که این حکم را اجرا نکنند و ما اعلام کردیم که این حکم برخلاف نص صریح قوانین بین المللی و دولتی است که نقض مالکیت دولت‌ها به حساب می‌آید.

وی گفت: اقدامات حقوقی ایران برای بازپس گیری اموال خود آغاز شده و ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه، همچنین در خصوص حذف دلار و انجام مراودات مالی با ارز‌های ملی، تصریح کرد: این موضوع یکی از راهکار‌های ایران در شرایط فعلی است. با اکثر کشور‌های دوست که مراودات اقتصادی خوبی هم داریم با ارز‌های ملی دو طرف کار می‌کنیم. این در واقع یک مکانیسم مالی میان کشور‌های دوست است که امیدواریم این روند ادامه هم داشته باشد.

موسوی در ادامه اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران، گفت: این دوگانگی و چندگانگی در سیاست‌های آمریکا را نسبت به ایران مدت‌ها است که شاهدیم. نوعی سردرگمی و تشویش را در افراد تصمیم گیرنده در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران داریم، بنابراین از این مواضع ضد و نقیض در اظهارات مقامات آمریکایی را بار‌ها شاهد خواهیم بود.

موسوی تاکید کرد: پیامی از طرف آمریکایی‌ها نگرفتیم، تغییرات در کابینه دولت آمریکا یک موضوع داخلی برای آن‌ها است. ایران هم نه به افراد و نه به سخنانی که در دولت آقای ترامپ که گذرا است، توجهی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: فعلا سیاست آن‌ها در قبال ایران تروریسم اقتصادی است و ماهم به حرف‌ها و اظهارات آن‌ها و یا تغییرات صورت گرفته در کابینه دولت آمریکا توجهی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، در خصوص اقدامات اروپا نیز گفت: ایران خیلی به انجام تعهدات اروپا دل نبسته است، اما پنجره دیپلماسی را همیشه باز نگه داشته که اگر آن‌ها به تعهداتشان عمل کردند ایران هم به انجام تعهدات خود در برجام برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آقای روحانی رئیس جمهور برای شرکت در پنجمین نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه در ترکیه هستند که امیدواریم نتایج این نشست آرامش را به سوریه بازگرداند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، درباره تحرکات دیپلماتیک اخیر اظهار داشت: در سطح وزاری خارجه و روسای قوا تحرکات دیپلماتیک خوبی داشتیم و امروز هم شاهد حضور رئیس جمهور در ترکیه برای شرکت در نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه هستیم و امیدواریم تا ثبات و امنیت کاملِ سوریه این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

موسوی همچنین گفت: سفر‌های اخیر آقای ظریف به بنگلادش، چین، ژاپن، اندونزی و برخی کشور‌های دیگر را داشتیم و اگر شرایط مهیا باشد وزیر امور خارجه در روز‌های آینده عازم نیویورک به منظور حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود که به همراه رئیس جمهور این سفر انجام می‌شود.

وی در خصوص اتهام زنی‌های آمریکا علیه ایران در ماجرای حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان، افزود: پنج سال است که یمن درگیر جنگی خونین است. ائتلاف متجاوز به پشتوانه غرب و به خصوص آمریکا، این جنایات را علیه مردم یمن انجام داده است، این اتهام زنی‌ها را کاملا رد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران صراحتا اعلام کرده که از گروه‌های مقاومت مردمی یمن حمایت می‌کند، اما اینکه این قبیل اتهامات به ایران نسبت داده شود در راستای فشار حداکثری آمریکا به ایران است که تاکنون هم نتیجه‌ای برای آن‌ها نداشته است؛ بنابراین از اساس این موضوعات را رد می‌کنیم.

وی بیان کرد: بخشی از تعهدات اروپا در قالب برجام، راه اندازی خطوط ارتباطی برای ایران، تسهیل شرایط مالی و بانکی و دیگر موارد بود که طرح راه اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری از سوی فرانسه هم مقدمه‌ای برای آن است. اما اینکه برخی از کشور‌ها در دنیای امروز برای انجام تعهداتشان مجبورند یا مایلند از کشوری اجازه بگیرند جای تعجب و تاسف دارد.

موسوی گفت: اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات خود نیاز به اجازه یک کشور دارند. ما منتظر هستیم طرف‌های باقیمانده اروپایی در برجام به تعهدات خودشان عمل کنند تا ایران هم به تعهدات کامل خود در برجام بازگردد.