به گزارش اکونا پرس،

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، تاکید کرد: در یک گزارش تحلیلی کامل همه این موارد محاسبه و مشخص شده است که اگر تحریم و جنگ اقتصادی و کرونا نبود شرایط اقتصادی کشور بسیار بهتر از امروز بود که این گزارش باید منتشر و در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر روحانی افزود: براساس این تحلیل اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبود، امروز رشد اقتصادی بدون نفت کشور 4.1 درصد و رشد اقتصادی با نفت 3.8 درصد بود، تورم امروز 11.5 درصد، نرخ دلار زیر 5 هزار تومان ، رشد سرمایه‌گذاری 4.7 درصد بود و حجم تولید ناخالص کشور 22 درصد بیشتر از آن چیزی می بودکه امروز شاهد آن هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت برای رفع مشکلات کشور و مقابله با جنگ اقتصادی و کرونا از هیچ تلاش فروگذاری نکرده است، گفت: دولت دوازدهم در مسیر اجرای برجام و لغو تحریم ها هیچ تسامحی روا نداشته و از همه فرصت ها، ساعت ها و دقیقه ها استفاده کرده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود بارها اقدامات ترامپ در خروج از برجام را اشتباه دانسته و بر بی فایده بودن تحریم ها علیه ایران اذعان کرده بود اما جنایت و تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران همچنان ادامه دارد، گفت: اگر بایدن در اجرای برجام ذره ای تسامح کند به رای مردم آمریکا خیانت کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما هیچ گاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده ایم و فعالیت های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است، گفت: تهمت‌ها علیه ایران بی اساس و بی دلیل است و برجام سندی است که نشان می‌دهد ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

دکتر روحانی اقدام دولت ترامپ علیه ملت ایران را فراتر از اعمال تحریم و حتی جنگ، و یک تروریسم تمام عیار دانست و افزود: در کدام جنگ شما سراغ دارید که مانع تامین داروی بیماران شوند. مردم ایران اگر چه سختی‌های زیادی را متحمل شدند، اما در برابر این تروریسم بی‌امان به خوبی مقاومت کردند و امروز اگر یکسری مسائل حل شود می‌توانند به حق مسلم خودشان دست یابند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در حد توان خود از افراد دارای حقوق ثابت در برابر سختی‌ها حمایت کرده است، اظهار داشت: در هشت سال گذشته متوسط حقوق افراد تحت پوشش بهزیستی 12 برابر، مستمری‌بگیران 7 برابر و حداقل حقوق کارگران 5.5 برابر افزایش یافته است.

دکتر روحانی همچنین تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی تلاش‌های دولت در روزهای پایانی فعالیت‌‌، تلاش برای تنظیم روند تامین کالاهای اساسی به شکلی است که در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت بعدی مشکل و اختلالی در این زمینه بوجود نیاید.

رئیس جمهور به مباحث روزهای اخیر درباره حق و حقوق کارگران صنعت نفت اشاره و خاطرنشان کرد: مشکلی در بودجه پیش آمده که اطمینان می‌دهم این مشکل حل خواهد شد و دولت اجازه نمی‌دهد مشکل و محدودیتی در حق و حقوق کارگران شریف ایجاد شود. درباره کارگران فعال در زیرمجموعه پیمانکاری نیز به وزیر کار دستور داده‌ام  پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

دکتر روحانی گفت: دولت در ماه پایانی فعالیت خود طرح‌های مهمی را افتتاح خواهد کرد که از جمله آنها بزرگترین مجتمع بیمارستانی کشور با ظرفیت 1200 تخت است که تاکنون چنین بیمارستانی نداشتیم و طی هفته‌های آتی این بیمارستان افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس جمهور در بخش نخست سخنان خود با اشاره به سالروز انفجار هفتم تیر سال 1360 اضافه کرد: این فاجعه بزرگ یک طراحی و توطئه از سوی کشورهای بزرگ غربی بود که منافقین فقط آن را اجرا کردند تا به خیال خودشان مجلس، دولت و قوه قضائیه نظام نوپای جمهوری اسلامی را از کار بیندازند و به عمر این نظام پایان دهند.

دکتر روحانی حضور، قدرت فکری و نفوذ کلام امام راحل و ایستادگی و مقاومت مردم را عوامل اصلی ناکام ماندن نقشه‌ها و طراحی‌های دشمنان جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: پایمردی و حضور مردم در میدان به رهبری امام خمینی (ره) معجزه‌ای تاریخی آفرید و آن روزها برگ‌هایی زرین در تاریخ ملت ایران است.

رئیس جمهور ادامه داد: خداوند در همان سال 60 در کنار این سختی‌ها بزرگترین پیروزی‌ها را در میدان‌های مختلف از جمله در جنگ تحمیلی نصیب ملت ایران کرد تا دشمنان بفهمند که این ملت با این توطئه‌ها از میدان به در نمی‌شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه امیدواریم قوه قضائیه کشور همواره همان قوه‌ای باشد که شهید بهشتی پایه‌گذاری کرد، گفت: آنچه قوه قضائیه را می‌شکند، روابط و وابستگی‌های جناحی و سیاسی است. همچنین از آنجا که حکم نهایی قاضی کاملا به گزارش‌هایی وابسته است که از طرف ضابطان و کارشناسان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد، باید در این مرحله نیز امکانات قضاوت عادلانه برای قاضی فراهم شود.

رئیس جمهور شهید بهشتی را مظلوم بزرگ که به خاطر جو مسموم سنگین علیه او، حتی در جلسات خصوصی نیز هر کسی جرات نمی‌کرد از ایشان دفاع و حمایت کند توصیف کرد و اظهار داشت: با این همه هیچ کس حتی کسانی که ناجوانمردانه به ایشان توهین می‌کردند، این احساس را نداشتند که ممکن است با آنها برخورد ناعادلانه‌ای صورت گیرد.

دکتر روحانی همچنین به سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت از سوی صدامیان اشاره و خاطرنشان کرد: دنیا باید از بمباران شیمیایی یک شهر تکان می‌خورد اما متاسفانه چنین نشد و امروز همه بخش‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی جمهوری اسلامی باید پیگیر استیفای حقوق مصدومان حملات شیمیایی و حقوق تضییع شده جمهوری اسلامی از ناحیه این بمباران‌ها باشند.