فریدون مجلسی، دپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با بیان این که ایران در یک رابطه بین المللی باید در نظر داشته باشد که برای هر تصمیم چه به دست می آورد و چه از دست می دهد، گفت: هیچ کشوری در عرصه نظام بین المللی نباید انتظار داشته باشد که دیگران بر اساس خواست و اراده آن رفتار کنند.

او با اشاره به رفتار اروپایی ها در ایام مذاکرات هسته ای افزود: برای مثال در آن روزها شاهد بودیم برخی از این کشورها چگونه در برابر ایران ایستادگی می کردند و به دنبال امتیازگیری از ایران بودند.

مجلسی با اشاره به این که رفتار اروپایی ها امروز با دوران مذاکرات هسته ای تفاوت پیدا کرده است، ادامه داد: دونالد ترامپ که من او را مدیرعامل آمریکا می نامم، تصور می کند دیگر کشورهای جهان به مثابه کارمندان، سرسپردگان و زیردستان او هستند،اگرچه این تصور در خصوص عربستان صحت دارد، اما برای اروپاییانی که خود را دارای سابقه مدنیت، شناخت حقوقی، سیاسی و اقتصادی می دانند بسیار دشوار است که تحت امرونهی ترامپ فعالیت کنند و به همین دلیل است که امروز شاهد مقاومت مقامات اروپایی در موضوع برجام و روبه روی ترامپ هستیم.

این تحلیلگر مسائل بین المللی همچنین با بیان این که مسائلی که برای ترامپ اهمیت ندارد برای اروپاییان مهم است، افزود: آن چه مقامات کشورهای اروپایی در دیدارهای گذشته خود مورد تأکید قرار می دانند، این بود که آن ها حاضر نیستند ارزش امضای خود در پای یک سند بین المللی را بی اعتبار کنند. به گونه ای که هشدارها و تهدیدهای آمریکا علیه بزرگترین شرکت های اروپایی نظیر توتال و زیمنس هم اروپاییان را از ماندن بر سر تعهدات خود پشیمان نکرد.

او با بیان این که مقامات اروپایی متکی به اعتبار سند بین المللی موردنظر خود هستند، ادامه داد: به نظر می رسد این کشورها حاضر نیستند ثبات و امنیتی را که در پرتوی قراردادها و پیمان های بین المللی کسب کرده اند، مخدوش سازند و به همین دلیل است که در برابر آمریکا مقاومت می کنند.

مجلسی با تأکید بر این که امروز بهترین فرصت برای ایران به منظور بهره برداری از فاصله میان اروپا و آمریکاست، اظهار کرد: متأسفانه حوادثی نظیر ماجرای سفارتخانه ها نام ایران را به عنوان کشوری که به مقررات بین المللی اهمیتی نمی دهد، طنین انداز کرده است. به گونه ای که پس از هجوم به سفارت ایران در انگلیس و اعتراض شدید وزارت خارجه کشورمان، می توانیم این گونه نتیجه گیری کنیم که این اعتراض به نوعی هشداری هم به نیروهای افراطی داخلی در خصوص سنگین بودن تبعات چنین رفتارهایی بود.

او در آخر با اشاره به این که ایران در شرایط فعلی باید خود را در پناه قوانین بین المللی قرار دهد،افزود: بسیاری از کشورهای کوچک و متوسط جهان همواره در پرتوی قوانین بین المللی است که می توانند از امتیازات خاص خود منتفع شوند واگرنه در شرایط بی قانونی این کشورهای بزرگ هستند که بهره برداری خواهند کرد.

 

 

گفت وگو: بهناز لطفعلی زاده