به گزارش اکونا پرس،

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از تحویل ۲۲هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی به شهرداری خبر داد و گفت: در همین رابطه همچنین مجوز لازم برای اجرای پروژه های مورد نظر شهرداری در بوستان جنگلی سرخه حصار صادر شد.

مجتبی یزدانی؛ معاون خدمات شهری شهرداری تهران در حاشیه نشست هم‌اندیشی حریق فضای سبز عمومی پایتخت، گفت: سال گذشته شهرداری تهران با اداره کل منابع طبیعی و وزیر جهاد کشاورزی تفاهمنامه ای امضا کرد که براساس آن ۲۲هزار هکتار از فضاهای سبز در سوهانک، کوهسار، چیتگر، سرخه حصار و لویزان به مدت ۳۰ سال به شهرداری تحویل داده شد. البته این اراضی در سال ۱۳۶۹ در یک تفاهمنامه ۳۰ ساله به شهرداری تحویل داده شده بود و به دلیل اتمام زمان این تفاهمنامه، در یک تفاهمنامه جدید به مدت ۳۰ سال دیگر تمدید شد.

یزدانی ادامه داد: در حال حاضر باید طرح‌هایی در قالب دفترچه بهره برداری در هر کدام از این نقاط توسط شهرداری ارائه شود و پس از آن اداره کل منابع طبیعی طرح را بررسی کند و در صورت تایید، شهرداری می تواند پروژه های خود را در این فضاها اجرا کند. یعنی شهرداری باید تعیین کند که در این فضاها چه پروژه هایی قرار است تعریف و چه اقداماتی باید انجام شود که مردم از این فضاهای جنگلی استفاده کنند. برای نمونه در منطقه ۱۳ برای بوستان سرخه حصار بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه تعریف شده که در سال ۱۳۹۹ پروژه‌هایی در آن اجرا شود.

یزدانی با بیان اینکه نخستین دفترچه بهره برداری برای منطقه ۱۳ تایید و ارائه شد، افزود: دومین مورد آن در اراضی چیتگر خواهد بود که حداکثر تا هفته آینده با حضور مسئولان٬ اتفاق خواهد افتاد و اداره منابع طبیعی نیز به عنوان ناظر بر این موضوع نظارت می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به تحویل امکاناتی از جمله سیستم آبیاری قطره ای و مکانیزه و خودرو برقی به بوستان های جنگلی عنوان کرد: هدف شهرداری تهران این است که به جز حدود ۲۲۷۰ بوستانی که در در تهران وجود دارد، بوستان های جنگلی نیز برای مردم قابل استفاده شود تا بتوانند در محل های نزدیک سکونت خود از آن بهره گیرند. مواردی مانند تامین پارکینگ، امکانات گردشگری، تسهیل در رفت و آمد و ایجاد غرفه ها با برنامه ریزی هایی در حال انجام است.

علوفه بوستان ها هرس می شود

او درباره نتایج نشست هم ‌اندیشی حریق فضای سبز عمومی پایتخت یادآور شد: موضوع این جلسه اطلاع رسانی در بخش فضای سبز و ایجاد تفاهم بیشتر بین روسای فضای سبز و معاون خدمات شهری مناطق، سازمان آتش نشانی، سازمان بوستان ها و فضای سبز است. همچنین مقرر شد کوتاه کردن چمن ها و علوفه ها از طرف مناطق انجام شود و منابع طبیعی مجوز چرای دام را به دامداران با هماهنگی های لازم صادر کند.

او با بیان اینکه امکانات اولیه درباره اطفاء حریق به مناطق تحویل داده شده، گفت: علاوه بر این امکانات، تاکید شده که سازمان آتش نشانی امکانات خود را در این مناطق مجهزتر کند چراکه هر چه مناطق مجهزتر شوند کار آتش‌نشانی کمتر می شود و نیازی به حضور آتش نشانان از سازمان آتش نشانی در آن مناطق نخواهد بود.

یزدانی با بیان اینکه در این زمینه کارگروهی متشکل از اداره کل منابع طبیعی، نیروی انتظامی، مناطق ۲۲ گانه، رئیس ایستگاه مربوطه در هر منطقه و نماینده‌ای از سازمان بوستان ها از قبل تشکیل شده است، توضیح داد: باید این کارگروه ها تقویت و برنامه ریزی های مناسب انجام شود تا در صورت امکان از وقوع آتش سوزی ها جلوگیری شده و در هنگام وقوع آتش سوزی ها مشکل خاصی ایجاد نشود.

او حجم علف ها را به دلیل بارندگی های بهمن، اسفند و فروردین اخیر بسیار زیاد دانست و افزود: با تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات مناسب روند آتش سوزی ها کاهش خواهد یافت.

به گفته یزدانی بیشتر آتش سوزی ها در بوستان های جنگلی مناطقی که در حریم قرار دارند اتفاق می‌افتد و در بوستان های شهر معمولاً آتش سوزی کمتری رخ می دهد.

گفتنی است نشست هم اندیشی حریق فضای سبز عمومی پایتخت با حضور مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران، معاونان خدمات شهری و روسای ادارات فضای سبز مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران ۱۲ تیرماه در محل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برگزار شد.