به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط‌عمومی سازمان بازرسی شهرداری تهران، همزمان با سوم دی ماه پانزدهیمن سالروز تاسیس سامانه مدیریت شهری ۱۳۷، پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در این سامانه گفت: تاسیس و راه اندازی سامانه ۱۳۷ از اقدامات خوب در شهرداری تهران بوده که آثار آن همچنان باقی است. 

وی ایجاد آرامش، تامین رضایت خاطر مردم و سعه صدر در دریافت و پیگیری موضوعات توسط همکاران شاغل در ۱۳۷ را مهم برشمرد و افزود: وقتی می‌گوییم ما برای مردم اهمیت قائلیم، مصداق این اهمیت در سامانه ۱۳۷ بروز پیدا می کند و میزان رضایت‌مندی شهروندان مستقیما به فعالیت این سامانه مربوط است.  

شهردار تهران سامانه ۱۳۷ را یکی از گزینه‌های مهم تب‌سنجی وضعیت شهرداری و همچنین ارزیابی عملکرد مدیران شهری دانست و تصریح کرد: تحلیل گزارشات دوره‌ای سامانه ۱۳۷ و فراوانی در برخی از موضوعات نشان دهنده حساسیت مردم نسبت به موضوع و رفع مشکلات است و همین موضوع باعث  کاهش ۲۰ درصدی تماس‌های شهروندان با این سامانه شده است. 

حناچی در ادامه اعلام کرد: اخیرا با پدیده سرقت تجهیزات شهری مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی مواجه هستیم و لازم است در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشیم و اگر گزارش هایی در این زمینه آمد مطمئن باشید پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد. 

حدود ۷۰ درصد پیام‌های ۱۳۷ مربوط به حوزه خدمات شهری است

مسعود حمزه‌ای، رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز طی سخنانی با ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری سامانه ۱۳۷ گفت: در ۱۵ سال فعالیت این سامانه تاکنون ۳۱ میلیون تماس شهروندان پاسخگویی و ۱۹ میلیون گزارش تماس هم ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تماس‌ها و گزارش‌های مردمی در عناوین مختلف دسته‌بندی می‌شوند گفت: در ابتدا سامانه کار خود را با ۱۶ گروه موضوع آغاز کرد و هم اکنون ۶۵۰ عنوان برای دسته‌بندی موضوعات مختلف شهری تعریف شده است. 

حمزه‌ای ادامه داد: از مجموع پیام‌های دریافتی، موضوعات مربوط به حوزه خدمات شهری ۶۹ درصد، بخش عمرانی ۱۵ درصد، شهرسازی ۱۳ درصد، حوزه ترافیک ۲ درصد و اجتماعی ۱ درصد از پیام ها را به خود اختصاص داده است. 

در بارندگی اخیر گزارش مردمی اعلام نشد

در ادامه مراسم حمیدرضا نصیریان، رییس سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ طی گزارشی اعلام کرد: در سامانه ۱۳۷ هنگام بارندگی معمولا گزارش های زیادی از آبگرفتگی در شهر داشتیم که در بارندگی اخیر تماس و گزارشی از سوی مردم به ما اعلام نشده است.

رییس سامانه ۱۳۷ درباره نوع تماس‌ها در مناطق مختلف تهران گفت: بیشتر مناطق شمالی تماس هایشان مربوط به مزاحمت های ناشی از ساخت ساز و جمع آوری سگ‌های ولگرد است و تماس های بخش‌های جنوبی و مرکزی شهر هم در خصوص نظافت معابر و یا سد معبر است. 

وی افزود: برای پیگیری گزارش‌های مردمی تقریبا ۵۰ درصد مخاطبان به تماس‌های پیگیری ما پاسخ می دهند که از این ۵۰ درصد ۹۷ درصد اعلام کرده اند که به گزارششان رسیدگی و مشکل حل شده است.

نصریان گفت: یکی از دستاوردهای سامانه ۱۳۷ ارائه الگوی موفق در این زمینه بود به طوری که بعد از تهران تمامی ۳۱ مرکز استان و ۹۲ شهرستان این الگو را در شهرشان پیاده کردند. علاوه بر این از کشورهای دانمارک، تونس و امارات از این سامانه بازدید نموده و نحوه فعالیت ما برایشان جالب بود.

رئیس سامانه ۱۳۷ ادامه داد : بیشتر تماس‌های مردم با سامانه در ساعات روز است البته در روزهای تعطیل و شب ها بیشتر گزارش‌های مردمی در اعتراض به آلودگی‌های صوتی است. در دوران کرونا چون مردم بیشتر در خانه مانده‌اند تماس‌ها در حوزه اجتماعی مثل اعتراض به آلودگی صوتی بیشتر شده است. اما به صورت کلان در شرایط کرونا تماس های مردم ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی در پایان از اضافه شدن دو کد «فضاهای بی دفاع شهری» و «کودکان کار» به دلیل تماس‌های مرتبط در گروه موضوعات این سامانه خبر داد. 

سید مجتبی موسوی معاف، رییس مرکز نظارت همگانی ۱۸۸۸ نیز در این مراسم گفت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، تاخیر اتوبوس‌ها، تغییر کاربری در ساختمان ها، تخلفات ساختمانی و تعمیر و نگهداری پل های عابر پیاده به ترتیب، بیشترین تماس های مردمی را در شرایط فعلی تشکیل می دهد و در مجموع۷۰ درصد تماس ها مربوط به حمل و نقل عمومی است و مسائل مربوط به خدمات شهری در رتبه بعدی قرار دارد.