به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، "شینا انصاری" صبح امروز در جشنواره ملی آموزش محیط زیست که بصورت آنلاین برگزار شد، با تاکید بر اینکه موضوع آموزش محیط زیست شهری بعنوان یکی از موضوعات زیرساختی و ریشه ای در حوزه محیط زیست است، گفت: اصل پنجاهم قانون اساسی کشور بعنوان یک اصل مهم و مترقی است که وظیفه حفظ محیط زیست را یک وظیفه عمومی و همگانی تلقی می کند که بر این اساس جهت صیانت از محیط زیست سرزمینمان لازم است که همه اقشار جامعه برای حفظ سرمایه هاى  طبیعی کشور تلاش نمایند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار افزود: در راستای محقق شدن این مهم، باید به موضوع آموزش های محیط زیست بعنوان یک رکن بسیار اساسی جهت نهادینه شدن باور حفاظت از محیط زیست توجه شود، زیرا اگر فقط یک سازمان و یا چند نهاد مسئولیت حفاظت از محیط زیست را برعهده داشته باشند، حاصل آن جز آلودگی های روبه افزایش محیط زیستی و تخریب فزاینده طبیعت نخواهد بود. 

انصارى در این جشنواره ملى ادامه داد: در شرایط کنونی که ما به واسطه گسترش شبکه های اجتماعی و فراهم بودن بستر فضای مجازی، در برابر اقسام آگاهی ها و اطلاعات صحیح و نادرست قرار داریم،  آموزش های محیط زیست می تواند منجر به کنشگری های سازنده بر مبنای اطلاعات و آموزش های صحیح شد.

وى با بیان اینکه در محیط شهری بخش عمده‌ای از آنچه امروز در شهرهای بزرگ کشور با عنوان معضلات محیط‌زیستی می‌شناسیم حاصل رفتار شهرنشینان است، گفت: ما بیش از شهرنشین به شهروند نیازمندیم و شهروندی به خودی خود و به صرف زندگی در شهر به دست نمی آید. در واقع شهروندی مفهومی است که با مسئولیت پذیری همراه است و شهروند کسی است که حقوق و تکالیف خود را به خوبی می شناسد. که این شناخت و آگاهی نیازمند آموزش های اساسی است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار رها کردن پسماند در خیابان ها، استفاده بی رویه از خودروهای شخصی و آلوده کننده و فاقد معاینه فنی، وجود آلودگی صوتی، مصارف نامتعارف آب و انرژی را از جمله مشکلات محیط زیستی شهرهای کشور دانست و گفت: این موارد و نمونه های پرشمار و متعدد دیگر همگی ناشی از عدم بلوغ شهروندی است که فراگیر شدن آموزش های محیط زیستی می تواند باعث تغییر و اصلاح تفکر شهروندی شود.

وی خاطرنشان ساخت: از منظر بوم شناختی نیز شهرهای پایدار زمانی شکل می گیرند که انگیزه های افراد با یکدیگر تناسب پیدا کند و احساس دلبستگی، تعلق خاطر به محل زندگی و مسئولیت پذیری در آن ها افزایش یابد تا بتوانند در اداره شهر مشارکت داشته باشند که در این خصوص فراهم کردن بستر و زیرساخت مشارکت های اجتماعی نیازمند حمایت نهادهای عالی است.  

انصاری در ادامه اظهار کرد: درواقع کنشگری و مطالبه جویی در این عرصه حساس محیط زیستی نیازمند افزایش آگاهی های اصولی محیط زیستی گروه های مختلف جامعه با بهره گیری از ظرفیت های موجود برای پرسشگری است که در نهایت به مداخله گری در تصمیم گیری های مرتبط با مدیریت شهری و افزایش اثربخشی فعالیت های سطح شهر می شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به وجود سراهای محلات در مناطق 22 گانه شهر تهران بعنوان بسترهای مشارکت اجتماعی، گفت: آموزش های محیط زیستی باید توسط کانون های محیط زیست در 352 محله تهران فراگیر شود تا از طریق آن و با رویکرد محله محوری که در این دوره مدیریت شهری بسیار مدنظر قرار گرفته بتوانیم موضوعات و فرهنگ محیط زیستی را در بین آحاد جامعه نهادینه کنیم.

وی همچنین در پایان گفت: از نقطه نظرات، پیشنهادات و طرح های سازنده همه افراد متخصص، مجرب و توانمند در جهت پیشبرد هر چه مطلوب تر برنامه محله محوری و محله سبز که در دستور کار اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار قرار دارد استقبال می کنیم.