به گزارش اکونا پرس،

علیرضا علی‌بخشی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۶ تهران، طرح کاپ (کاهش پسماند) را از طرح‌های بزرگ و ماندگار مدیریت شهری در دوره جاری برشمرد و گفت: دبیران و فعالان کانون‌های محیط زیست، یکی از بزرگترین ظرفیت‌هایی هستند که انتظار است در راستای تبیین و موفقیت طرح کاپ فعال شوند.

وی افزود: اجرای کامل طرح کاپ، علاوه بر اینکه بساط پدیده‌های مذموم شهری از جمله زباله‌گردی و برخی آسیب‌های اجتماعی نظیر گماردن کودکان برای زباله‌گردی را برمی‌پیچیند، وجه قالب آن زیست‌محیطی است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۶ تهران با اشاره به جمع آوری مخازن زباله از سطح شهر همزمان با اجرای طرح کاپ، گفت: یک فرهنگ غلط در سنوات گذشته در جامعه نهادینه شده است که به واسطه اینکه مخزنی جلوی در منزل یا سر خیابان است، زباله را در هر ساعتی از شبانه‌روز در مخازن روباز سطح شهر رها کنیم و شهروندان را در معرض آلودگی قرار دهیم.

علی‌بخشی افزود: این بی‌نظمی و بسیاری از مشکلات ناشی از آن، از جمله زباله‌گردی و ریختن شیرابه زباله در کف کوچه و خیابان، همزمان با اجرای طرح کاپ رفع می‌شود. البته تغییر رویکرد و همراه‌سازی شهروندان با طرح کاپ، یک پروسه زمانبر است که نیاز به آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد و یکی از اهرم‌هایی که می‌توانیم برای این اطلاع‌رسانی و آموزش داشته باشیم، دبیران کانون‌های محیط زیست هستند.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها در قالب تشکل‌های مردم‌نهاد و سرای محلات با اولویت محله‌هایی که به صورت پایلوت در حال اجرای طرح کاپ هستند، ارائه می‌شود.

علی‌بخشی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کانون محیط زیست منطقه ۶ تهران در ردیف یکی از کانون‌های پویا و فعال شهر تهران شناخته شود، تاکید کرد: انتظار از دبیران کانون محیط زیست نیز این است که از انگیزه و تحرک بالا برخورد باشند و در این حوزه مهم از کارهای شکلی پرهیز شود.

وی در پایان با اشاره به پاندمی کرونا به عنوان یکی از معضلات کشور که علاوه بر پیامدهای سوء اقتصادی، بر زندگی روزمره شهروندان تحت تاثیر گذاشته است، بیان کرد: پدیده شیوع کرونا از یک منظر متاثر از سوء عملکرد زیست‌محیطی بشر است که دنیا را گرفتار کرده است، در صورتی که اگر الزامات زیست محیطی رعایت می‌شد، شاید این ویروس، دنیا را به این اندازه درگیر نمی‌کرد.

در پایان نشست معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۶ تهران با دبیران کانون محیط زیست، از عملکرد دبیران فعال کانون محیط زیست این منطقه با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.