به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اتاق بازرگانی ایران و امارات ،تحلیل اخیر اتاق بازرگانی و صنایع دبی پیش بینی کرد که نرخ رشد تجارت غیرنفتی برای امارات در سال 2021 به 12.9 درصد برسد.

تجزیه و تحلیل های این گزارش نشان داد: انتظارات از عملکرد تجارت غیرنفتی امارات متحده عربی در نیمه دوم سال 2020 ، براساس داده های صندوق بین المللی پول و گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) و سازمان گمرک فدرال ، به بهبودی ملموس رسیده است.

گزارشی که توسط اتاق صادر شده، اظهار داشت که انتظارات برای بهبود در نیمه دوم سال 2020 به دلیل سیاست های تجاری تحریک کننده و حمایتی اتخاذ شده توسط دولت امارات متحده عربی، علاوه بر تسهیل اقدامات تعطیلی در بسیاری از اقتصادهای بزرگ و از سرگیری فعالیت تجاری چین تا ابتدای نیمه دوم سال 2020 حاصل شده است.

شاخص های مثبت جهانی

این تجزیه و تحلیل شاخص های مثبتی را برای سال 2021 نشان داده است ، به ویژه انتظارات مربوط به تجارت دریایی جهانی بر اساس داده هایUNCTAD و صندوق بین المللی پول، که پیش بینی می کند یک رشد مثبت قوی 4.8٪ داشته باشد، بسته به شرایط حاکم و توسعه در مبارزه با همه گیری و گسترش واکسن. این انتظار بستگی به افزایش روند تقاضا برای حمل و نقل کالاهای تجاری دارد که عمدتاً ناشی از تحولات اقتصاد جهانی و تجارت است و این موضوع ارتباط تنگاتنگی با موفقیت و تلاشهای شدید با هدف مهار شیوع ویروس و در نتیجه کاهش اقدامات و محدودیت ها و از سرگیری فعالیت اقتصادی جهانی دارد که به طور عمده  توسط هزینه های  دولتی مورد حمایت قرار می گیرد.

چشم انداز آینده

تجزیه و تحلیل نشان می دهد که اختلالات ناشی از همه گیری تأثیر پایدار در حمل و نقل و تجارت خواهد داشت. پیامدهای حمل و نقل دریایی یک تحول ساختاری در این زمینه خواهد بود. این شامل تغییرات در طراحی زنجیره تأمین ، الگوهای جهانی شدن ، تغییر در مصرف و عادت های مصرفی و تمرکز بیشتر در ارزیابی ریسک و انعطاف پذیری ساختمان است.

گزارش UNCTAD همچنین نشان می دهد که بسیاری از شرکت های بخش تجارت و حمل و نقل در حال حاضر ارزیابی گزینه ها را در مورد چگونگی اطمینان از آمادگی با پیکربندی مجدد مورد انتظار برای زنجیره های تأمین در نتیجه همه گیری ، آغاز کرده اند. این شامل سرمایه گذاری در بخش انبارداری است  که انتظار می رود برای اطمینان از کفایت و یکپارچگی موجودی کالا از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

از سوی دیگر، اهمیت تنوع در منابع تأمین، مسیریابی و کانالهای توزیع با انتقال از یک کشور به منابع چند سایته افزایش می یابد که نه تنها بر کاهش هزینه ها و تأخیرها، بلکه همچنین بر مدیریت ریسک و انعطاف پذیری تمرکز دارند. علاوه بر این بر جدیدترین راه حلهای فن آوری که به یک ضرورت فوری  است نیز تاکید شده است.

گفتنی است، پیامدهای بحران اپیدمی نشان داد که شرکتهای پیشرو از نظر جذب فناوری قادر به مقاومت در برابر طوفان هستند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران و امارات