به گزارش اکونا پرس،

«احمد فتاحی مجلج» افزود: از سال ۹۱ مطالعات مربوط به پهنه‌های معدنی در کشور آغاز شد که در نخستین گام پهنه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان و استان خراسان جنوبی به عنوان دو استان کمتر برخوردار مورد مطالعه قرار گرفتند.

وی گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۵ قانون معادن، ایمیدرو مجاز است در بخش‌های محروم و کمتر توسعه یافته کشور عملیات اکتشافی انجام دهد. فتاحی بیان‌داشت: توسعه اخذ پهنه‌ها منجر به واگذاری پهنه سراوان در سیستان و بلوچستان و پهنه فردوس- قائن در خراسان جنوبی شد.

وی ادامه‌داد: از سال ۹۳ با ابلاغ دستورالعمل مربوطه تا پایان سال گذشته، در مجموع ۸۱ پهنه (به‌جز پهنه دیوان‌دره در استان کردستان) به وسعت ۵۰۲ هزار کیلومتر مربع به نام ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه واگذار و تا پایان سال ۱۴۰۰ در همه این پهنه‌ها کار اجرایی انجام و آزادسازی شد.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: در ادامه، محدوده‌های امیدبخش شامل ۵۳۲ محدوده به دو بخش «در اختیار ایمیدرو» و «در اختیار سازمان صمت استان‌ها برای واگذاری به بخش خصوصی» تبدیل شد.

وی اظهار داشت: در محدوده‌های در اختیار ایمیدرو، روند پیگیری ثبت و صدور پروانه‌های اکتشافی انجام شد و امروز ۱۶۰ پروانه اکتشافی از سوی این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه در اختیار است.

فتاحی یادآور شد: از مجموع ۸۲ پهنه به وسعت ۵۰۵ هزار کیلومتر مربع که از سال ۹۱ ایمیدرو در اختیار داشت، به‌جز پهنه دیوان‌دره، سایر ۸۱ پهنه آزاد شده است که به این ترتیب، از کل پروانه‌های اکتشافی، درخواست‌ها، گواهی‌های کشف، پروانه‌های بهره‌برداری و غیره در مجموع فقط ۲۹ هزار کیلومتر مربع در کشور به نام ایمیدرو است.

وی تصریح‌کرد: به این ترتیب، اینکه برخی مطرح می‌کنند ایمیدرو کل کشور را در اختیار دارد، ادعای واهی بیش نبوده و خلاف واقع است.

مدیر اکتشافات ایمیدرو تاکید کرد: با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت در دولت سیزدهم، اکنون کمتر از ۳۰ هزار کیلومتر مربع در سامانه کاداستر در اختیار ایمیدرو قرار دارد.

شناسایی ۱۶ محدوده امیدبخش معدنی در کرمانشاه

وی در پاسخ به برخی انتقادات از ایمیدرو که «این سازمان تکالیف و وظایف خودش را در استان کرمانشاه به درستی انجام نداده و تنها به شناسایی معادن در این استان اکتفا کرده است»، افزود: در استان کرمانشاه پهنه سنقر واقع در شمال شرق این استان وجود دارد که زونی آهن‌دار است.

فتاحی ادامه‌داد: به منظور تامین خوراک کانسنگ آهن برای کارخانه های فولاد غرب کشور اقدام به اجرای عملیات ژئوفیزیک هوایی در پهنه سنقر کرده است که پس از انجام فازهای شناسایی و پی‌جویی در پهنه مذکور ۱۷ محدوده امید بخش تایین شد.

وی گفت: خروجی انجام ژئوفیزیک هوایی در سنقر برای یافتن منابع آهن تبدیل به ۱۶ محدوده امیدبخش شد که مقرر شد ۹ محدوده در اختیار سازمان صمت استان کرمانشاه و هفت محدوده در اختیار ایمیدرو قرار بگیرد.

مدیر اکتشافات ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: ثبت هفت محدوده یاد شده نیازمند استعلام از دستگاه‌های ذیربط در این استان بود، اما علاوه بر دستگاه‌هایی همچون میراث فرهنگی، منابع طبیعی، انرژی اتمی و غیره که به‌طور معمول پاسخگوی استعلام‌ها بودند، تعداد این دستگاه‌ها به ۱۱ مورد رسید که همگی مخالفت کردند.

وی بیان‌داشت: هرچند جلسات متعددی برای رفع مشکلات در این زمینه برگزار شد، اما بی‌نتیجه ماند و در نهایت مقرر شد از آخرین ظرفیت قانونی موجود یعنی «ماده ۲۴ مکرر» با حضور استاندار استفاده شود؛ در این زمینه ابتدا باید سازمان صمت استان کرمانشاه نسبت به برگزاری جلسه اقدام کند که تاکنون انجام نشده است.

ایمیدرو در استان کرمانشاه هفت‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطی عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام داده است. از جمله نتایج حاصل شده، شناسایی هفت محدوده با پتانسیل سنگ‌آهن و پلی متال در سنقر بود.

همچنین ۹ محدوده مستعد به مساحت ۶۵۰ کیلومتر مربع نیز برای واگذاری به بخش خصوصی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه قرار گرفته است.

منبع: ایرنا