به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، موضوع این هفته مستند «۱۰ دقیقه» به بررسی اعتراضات اخیر در فرانسه و تبعیض‌های نژادی و اجتماعی در این کشور اختصاص دارد.

این مستند به تهیه‌کنندگی مهدی عرب در ابتدا به یادآوری قتل نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس فرانسه در اواخر ژوئن و راهپیمایی‌های اعتراضی در سراسر این کشور می‌پردازد.

مستند «۱۰ دقیقه» در ادامه به واکنش برخی از مقامات فرانسوی اشاره دارد از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از اعتراض‌ها، آن‌چه را که «خشونت وصف‌ناپذیر» درگیری‌ها در خیابان‌ها خواند، محکوم و تاکید کرد که فرانسه به بازگشت به قدرت «در هر سطحی» نیاز دارد. 

مستند هفتگی شبکه پرس تی‌وی در ادامه تاکید می‌کند که فعالان و سازمان‌های حقوق بشر برعکس مقامات فرانسوی اعتقاد دارند که اعتراضات در فرانسه نتیجه سیاست‌های تبعیض نژادی و اجتماعی در این کشور است. 

مستند «۱۰ دقیقه» واکنش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد را مثال می‌آورد که گفته است این ناآرامی‌ها نشان می‌دهد زمان آن فرا رسیده است که فرانسه به جای تنبیه، تاریخ نژادپرستی در پلیس خود را بررسی کند.

این مستند در پایان تاکید می‌کند که معترضان در فرانسه عمدتا جوانان محرومی هستند که علیه بی‌عدالتی سیستماتیک در این کشور قیام کرده‌اند.

این  مستند سه شنبه ساعت ۱۹:۲۰ به وقت تهران روی آنتن پرس تی‌وی می‌رود و بازپخش آن ساعت ۱۴:۰۰ و ۰۳:۲۰ روز چهارشنبه خواهد بود.

علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/doc/index?id=46&page=1&name=10 Minutes برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی وی نیز مشاهده کنند.