به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، موضوع برنامه این هفته "آفریقا امروز" در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی وضعیت گابن و نیجر پس از کودتای نظامی و تغییرات سیاسی در این کشورها اختصاص دارد.

ماه گذشته، گروهی از افسران ارشد نظامی در گابن قدرت را به دست گرفتند و علی بونگو اوندیمبا را که خانواده او تقریباً ۵۶ سال بر این کشور آفریقای مرکزی حکومت می کرد، برکنار کردند. مردم گابن برای حمایت از تسلط نظامی و جشن پایان آشکار سلسله‌ای که با پدر بونگو، عمر، در سال ۱۹۶۷ آغاز شد، به خیابان‌ها آمدند.

گابن، مستعمره سابق فرانسه، دومین تولیدکننده بزرگ منگنز در جهان است.  دونالد دیا، مدیر اجرایی اتحادیه وکلای پان آفریقایی به عنوان کارشناس بخش اول برنامه با یادآوری این نکته که گابن به عنوان مستعمره سابق فرانسه در سال ۲۰۲۲ حدود پنج میلیون تن منگنز استخراج کرده است به این موضوع می‌پردازد که آیا دولت جدید گابن تضمین خواهد کرد که مردم از ثروت این کشور بهره مند شوند؟

دونالد دیا در ادامه به این پرسش مبارک هنیا مجری "آفریقا امروز " پاسخ می‌دهد که آیا کودتای گابن ضربه دیگری به منافع فرانسه در آفریقا است؟

بخش دوم برنامه در گفت‌وگو با ابراهیما کین، تحلیلگر سیاسی آفریقای غربی و عضو موسس مجمع آفریقایی برای دفاع از حقوق بشر به بررسی آخرین تحولات در نیجر می‌پردازد، به ویژه که دولت انتقالی این کشور همچنان به مقاومت در برابر مداخله و مداخله خارجی به ویژه توسط فرانسه ادامه می دهد.

مجری برنامه این پرسش را با ابراهیما کین مطرح می‌کند که آیا حمایت توده‌ها پس از تسلط نظامی در آفریقا نشان‌دهنده افزایش موج ضد فرانسه در سراسر آفریقای فرانسوی‌زبان است؟

برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌کنندگی عاطفه‌سادات دربندی دوشنبه ساعت 00:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه سه‌شنبه ساعت 07:00 و 16:00، چهارشنبه ساعت 21:00، پنج‌شنبه ساعت 12:00 و جمعه ساعت 08:00 روی آنتن خواهد رفت.علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/15034 این برنامه را در وب‌سایت شبکه پرس تی وی مشاهده کنند.