به گزارش اکونا پرس،

بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مجمع عمومی عادی سالیانه این مجتمع فولادی بورسی اظهار کرد: ۵۴ درصد فولاد کشور در سال گذشته در گروه فولاد مبارکه اصفهان تولید شد و با این آمار عملکردی، «فولاد» بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا و بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است. البته سهم فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور 45 درصد بوده و با احتساب میزان تولید فولاد هرمزگان این نسبت به 54 درصد می رسد.

وی با اشاره به سرمایه ۷۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت، اظهار کرد: در سال گذشته که 25 سال از تاسیس مبارکه می گذشت، تولیدات این شرکت از 100 میلیون تن عبور کرد. به این ترتیب، تولید فولاد مبارکه در سال 96 با 12.7 درصد رشد به 6.841 میلیون تن رسید که از این میزان 4.089 میلیون تن مربوط به محصولات گرم بود که رشد 8.5 درصدی داشت. حجم تولید محصولات سرد نیز در سال گذشته به میزان 1.469 میلیون تن رسید که رشد 13.4 درصد داشت.

سبحانی تاکید کرد: فروش کل محصولات تا سال ۱۳۸۲ و قبل از راه اندازی بورس کالا به کارخانجات و صنایع تولیدی انجام می‌شد، اما پس از راه اندازی بورس کالا بخشی از محصولات از طریق بورس مزبور کشف قیمت عرضه ومابقی با قیمت‌های کشف شده به مشتریان تحویل می‌شود. میزان محصول تحویل شده در سال ۹۶، ۵۷۴۱ هزار تن  بوده در حالی که در سال ماقبل ۴۷۱۸ هزار تن بوده است.

مدیر عامل مبارکه ادامه داد: میزان خرید مواد اولیه شرکت طی سال ۹۶ بالغ بر ۵۳۳۳۲۶۲۴ میلیون ریال بوده که با افزایش ۸۹ درصدی نسبت به سال ۹۵ برخوردار بوده است. در سال ۹۶ میزان تولید محصولات نهایی شرکت به بیش از ۶۸۴۱ هزار تن رسید که نسبت به سال ۹۵ با افزایش ۱۳/۷ درصدی همراه بوده است . همچنین میزان فروش شرکت با افزایش ۱۲/۷  درصدی مواجه گردیده و از ۶۲۰۰ هزار تن به ۶۹۸۸ هزار تن افزایش یافت. یکی از علل عمده این افزایش، بهره برداری از ماشین آلات ریخته گری شماره ۵ در سال قبل و فروش تختال این ماشین بود.

وی با بیان اینکه تولید به ازای هر نفر در این مجتمع فولادی در حالی طی سال 96 به 538 تن رسید که این میزان در سال 95، 457 تن بود، گفت: میزان فروش مبارکه نیز در سال 96 حدود 6.988 تن بود که رشد 12 درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد. 

وی با اشاره به اینکه محصولات ویژه به میزان 1.211 میلیون تن فروش داشت که این رقم رشد 124 درصدی نشان می دهد، در خصوص فروش صادراتی محصولات تولیدی این مجتمع گفت: اگر در سال 94 صادرات انجام نمی شد، مجبور بودیم بسیاری از خطوط تولید را تعطیل کنیم. اما در سال‌های بعد با افزایش مصرف داخلی هم صادرات کم شد و هم فروش داخلی مبارکه افزایش داشت. به این ترتیب، صادرات سال 96 فولاد مبارکه به یک میلیون و 292 هزار تن رسید که از این میزان 38 درصد به خاورمیانه، 42 درصد خاور دور و 19 درصد به اروپا صادر شد و در کل درآمد فولاد مبارکه در سال 96 به 15 هزار و 800 میلیارد تومان رسید. 

سبحانی با تاکید بر اینکه تمام راه های مقابله با تحریم ها بررسی و برای آن اقدام خواهد شد، اظهار کرد: نمی توان جزئیات مقابله با تحریم‌ها را بیان کرد، چرا که در آن سوی مرزها به طور حتم افرادی هستند که به تحریم کنندگان سر نخ های مقابله با تحریم‌ها را ارائه می‌دهند که ممکن است با طرح آنها، این راه‌ها شناسایی شوند. بنابراین با این حجم از اطلاع رسانی نباید راه‌های مقابله با تحریم را افشا کرد.