به گزارش اکونا پرس،

ماده‌ای به نام پت (PET) یکی از مهمترین مواد اولیه تشکیل دهنده  بسیاری از صنایع کشور است بر این اساس  در ساخت بطری های نوشیدنی، بطری ها و ظرف های مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی، الیاف نخ منسوجات و پوشاک و در بسته بندی های مواد غذایی از ماده پت استفاده میشود.

 طی روزهای اخیر بازار تولیدات این ماده اولیه به صورت نابهنجاری  متلاطم شده است.  گفتنی است حدود ۷۰ درصد از مواد تشکیل دهنده نساجی  به مواد پتروشیمی باز می گردد که هر هفته در حال افزایش قیمت است. از طرفی نیز اگر قیمت تمام شده مواد نساجی از حد تعادل فراتر رود قدرت خرید مصرف کننده اجازه نخواهد داد که این صنعت رشد کافی داشته باشد.

برخی از تولیدکنندگان شهرک های صنعتی اعتقاد دارند که طی هفته گذشته قیمت ماده اولیه پت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است. از اینرو واحدهای صنعتی و به خصوص تولیدات لبنیات با افزایش قیمتی مواجه بودند.

طبق آمار و ارقام به دست آمده است از وضعیت معاملات پلی اتیلن بطری در سال ۹۹ و ۹۸ به شرح زیر بوده است در سال گذشته حدود  ۲۹۶ هزار تن عرضه  ۳۴۸ هزار تن تقاضا و ۲۳۵ هزار تن معاملات صورت گرفته است.

 اما در سال جاری حدود ۲۵۶   هزار تن عرضه و حدود ۴۰۳ هزار تن تقاضا و ۲۵۶ هزار تن معاملات صورت گرفته است در واقع به ازای افزایش تقاضای این ماده اولیه عرضه نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش بلکه کاهش داشته است.

 گفتنی است شرکت تندگویان  تضمین کرده است تا در معاملات هفتگی پلی اتیلن، پنج هزار تن تولید داشته باشد. اما از آبان‌ماه سال ۹۹ کف  تولیدات این ماده از حد استاندارد پایین‌تر آمده و به ۴ هزار تن تقلیل یافته است.همین امر موجب شده است تا اگر در ابتدای سال ۹۹  ماده اولیه پت  حدود کیلویی ۹ هزار تومان به فروش می رسیده اکنون تا ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

 جالب است بدانید که شرکت تندگویان نه‌تنها تولیدات داخل را  تامین نکرده است بلکه اقدام به افزایش صادرات به سایر کشورهای دیگر کرده است. همچنین از شاهکارهای شرکت پتروشیمی تندگویان این است که قیمت تمام شده ماده اولیه برای داخل کشور از قیمت صادراتی نیز گران تر است.